A játékosok, ahogy a régi klasszikus szerepjátékokban, úgy a Pillars of Eternityben is fajválasztással kezdenek. Alakíthatunk embert, törpét, elfet, aumuát, godlike-ot, vagy orlant -- akármelyikre essen is a választás, a játék története, az NPC-k hozzánk fűződő viszonya, a küldetések és a jutalmak mind-mind a fajunknak megfelelően alakulnak a végigjátszás során.

Természetesen kasztokból is van választék bőven: összesen tizenegy karakterosztályt személyesíthetünk meg, beleértve a megszokott harcos-mágus-gyógyító triót is. Mindegyik karakternek megvannak a maga erősségei és gyengéi, amiket megfelelő taktikával és csapatfelépítéssel lehet kiegyensúlyozni. Igen, csapattal: a Pillars of Eternetyben sosem leszünk magányosak, mindig lesznek mellettünk kalandorok, akik segítik világmegmentő utazásunkat.

A Pillars of Eternity grafikai szempontból inkább művészi, mint fejlett: a hátterek 2D-sek, igaz, 3D-s modellekből képezték le őket, így a hatás térbelibb a régi RPG-ben látottnál. A kamera madártávlatból követi a karaktereket, az irányítás pedig jórészt az egéren múlik. A Pillars of Eternity hosszú, tartalmas szerepjáték, kifejezetten a keményvonalas fajtából, szóval senki se számítson gyors és könnyed menetre.