Pearl Harbor újra!


Kyūshū J7W1 Shinden

A játékban a Zero vadászgépet nagyon hamar le lehet cserélni (upgrade) erre a toló-légcsavaros csodára. A típus igazi különlegesség a 2. világháborús gépek között, és ez nemcsak a hátul elhelyezett hatágú légcsavar miatt igaz, de a "kacsa" elrendezésű szárnyak (a mai modern, újgenerációs vadászgépeken, pl. a Gripennél ugyanezt a kialakítást alkalmazzák a segédszárnyaknál) is forradalminak számítottak abban az időben. A rövid távú elfogónak kifejlesztett (a B-29 Stratofortress ellenfelének szánták), kiválóan manőverezhető gép a harcok menetébe beleavatkozni már nem tudott, ugyanis 1945. augusztus 3-án repült először, és pár nap múlva (Hiroshima, Nagaszaki) véget is ért a háború. Csak érdekességképp említem meg, hogy a típusnak nem ez az első videojáték-debütálása, ugyanis a Blazing Angels 2: Secret Missions of WWII-ben már meglovagolhattuk.

Volt nekünk egy Henry Walker nevezetű tengerésztisztünk a Battlestations Midwayben, akit karrierileg erősen rugdostunk felfelé a ranglétrán, és rajta keresztül ismerkedtünk az amerikaiak dicső tetteivel. A Pacific ennél lényegesen rugalmasabb: hagyján, hogy az amerikai mellett most már japán oldalról is megközelíthető a háború, de a szigetországot egy kellemes, „mi lett volna, ha a császári flotta győz Midwaynél” feltevés szálára helyezték. Sőt a központi karaktert is kivonták az egyenletből, megnyitva a játszóteret az amerikai szemszögből történelmileg hiteles, míg japán szempontból spekulatív, a Hawaii lerohanásától az USA térdre kényszerítéséig tartó csaták sorozata előtt. Oldalanként ez 14-14 missziót jelent, amelyek darabja cirka 30-40 percnyi játékidőt biztosít, és check-pontos rendszerben szabdalták mindegyiket kisebb etapokra. A Midway-ben lejátszottuk Pearl Harbort az amerikaiakkal, így logikusnak tűnik, hogy japán oldalról – kezdésnek – most megtehetjük ugyanezt. A továbbiak elég érdekesen alakulnak, ugyanis mindkét szálon igyekeztek a tengeri és légi haderő legutolsó kis mozaikjait is megszólaltatni, így a Sydney kikötőjét becserkésző magányos japán tengeralattjáró éppúgy hozzátartozik a történethez, mint Guadalcanal és a Solomon-szigetek, ahol csatahajókkal, repülőgép-hordozókkal vonulnak fel a felek. A játék során újabb és újabb bónuszegységek, igazi különlegességek válnak elérhetővé, például a Shinden tolólégcsavaros gép, vagy a sugárhajtóművesek közül a japán Kikka (a német Me-262 koppintása) és az amerikai Shooting Star, ráadásul sokkal korában, és nagyobb tömegben, mint ahogy az a történelemkönyvekben szerepel. Egy-egy döbbenetesen jó videóval nyit mind a két kampány, amit aztán a játék saját motorjával készített mozgóképek váltanak, japán oldalról borzasztó alámondással, és persze lógó orral a részünkről, hogy ha az elején ”olyat” is tudtak, miért nem kapunk belőle további adagokat. A zenei rész még csak-csak hallgatható, de a rádióüzenetekben nagyon lement a sablon üzenetváltások szintjére a gárda, és még ezekből is szegényes a készlet. A siránkozás után viszont jöjjön az áhítat. A sokszereplős történet folyománya, hogy a tengeri hadviselés eddigi legösszetettebb képét kapjuk az arcunkba. Az utóbbi idők arcade shootereit magasan veri a grafika. Az óceán felszíne tökéletes, akár a lenyugvó nap koronázza, akár a sötét éjszakában a vihar korbácsolja a hullámait - bizony van vihar villámokkal, háborgó felszínnel. A jelentősebb változások, mint hogy a víz átlátszó (a fény és mélység viszonya kiválóan felfedezhető) például a tengeralattjárós küldetésekben érvényesülnek igazán. Ez a lopakodó hajóosztály a korallszirtek, és az aljnövényzet kibontakozása mellett szó szerint lubickol a Pacificben, és végre tökéletesen játszható lett (periszkópozás, látható vízibombák, konvojok). Az új felhők is szépek, remekül érezni, hogy ott vannak a térben, a HDR-nek pedig a napba forduló pilóták örülhetnek.

Battlestation: PacificBattlestation: PacificBattlestation: Pacific

More action, more fun!


Kezdjük talán a levegőben. A repülőgépek 3D modellezésért felelős Seres Lehel méltatható azért, hogy a masinák ennyire jól működnek és illeszkednek bele egyetlen irányítási sablonba, vagy ami látvány szempontjából még fontosabb, hogy ennyire pazarul ”törnek”. Mindennapos eset, hogy lángoló torpedóvetők repülnek méterekkel a tengerszint felett, majd belebucskáznak a vízbe, szintén fenséges a szétlőtt szárnyú vadászok pörögve aláhulló magánszáma, főleg hogy gyakran rá is zuhannak a hadihajókra. A készítők egyébként a Hornet repülőgép-hordozónál (San Francisco) 1500 képet készítettek, számos repülőgép eredeti tervrajzának (blueprint) fénymásolatát szerezték meg, és így lett kvázi tökéletes az élmény, amit akkor látsz, amikor ezek a gépek belerepülnek a légelhárító ágyuk tüzébe. Ami a repülési modellt illeti, nos az valahová az arcade és a szimulátor műfaj közé tehető, mindenképpen több egy kicsit az akciónál, hisz az alapértelmezett külső nézet mellé behozható a pilótafülke is, és átesést is tud szimulálni a műszer, de a realisztikustól azért igen messze van. A gyorsító funkció (plusz lóerő a motorba), a gépágyukhoz biztosított végtelen lőszer, és az újratermelődő bombák-torpedók-rakéták (a muníciót kijelző kis bogyónál mutatják, mennyi idő múltán kapunk belőlük újabbat) mind-mind a még több akciót, még gyorsabb pusztítást szorgalmazzák. Ezt mindenképp visszaesésnek érzem, mert az előző részben még megvolt a hordozókra visszarendeződés és újratöltés romantikája, mellesleg reálisabb is, ha egy torpedókötelék újrafelfegyverzése nem magától materializálódó lövedékek képében jelentkezik. A gépek egyébként könnyen vezethetők, és az egyes típusok a karakterisztikájukat is megőrizték, bár az a helyzet állt elő, hogy repülőgépet gamepad-del élvezet irányítani, míg a hajók és a taktikai térkép az egér + billentyűzet kombinációt szeretik, tehát érdemes eszerint hangszerelnünk a gépünket bevetés előtt. Még egy apró megfigyelésemet osztanám meg, nevezetesen hogy a célzás a légiharcban kisebbfajta csúszást, pontatlanságot produkált, nem minden esetben a megfelelő előretartás hozott pontos találatot…

Battlestation: PacificBattlestation: PacificBattlestation: Pacific

Tengerre magyar!


A vízen minden a szokásos, külső harmadik személyű nézet, látványosságnak beillő hajók, sertepertélő személyzet, a hordozókról felszálló gépek - tehát vizuális kényeztetés felsőfokon. Az irányítás egyszerű, mint a pofon, még mindig a kurzort követik a hajóágyúk, a légvédelmi ütegeik vidáman ontják az ólmot, amit a megfelelő fegyverzetre átkapcsolva megtehetünk magunk is, sőt a rombolókkal, kisebb naszádokkal torpedózhatunk is. Látványban főképp a sérülésmodellen csiszolgattak, illetve a javításpanel a mostanság divatos kör formát vette fel, ahol a megfelelő billentyű nyomva tartása esetén az egérrel billenthető át a prioritás a négy fő javítási művelet (lék betömése, tűzoltás, fegyverzet javítása, műszaki meghibásodás kezelése) egyikére. A hajókon megjelentek a kívülről is jól látható alrendszerek, becélozhatóvá vált a lőszerraktár, a hajtómű (mozgásképtelen hajó), és az üzemanyagtartály (tűz a hajón). Frissnek mondható a Naval supply feliratú opció, amely légi támogatást, veterán legénységét, és számos bekapcsolható power-up-féle jóságot – erősebb lőszert, keményebb páncélt, jobb manőverező képességet – biztosít.

Battlestation: PacificBattlestation: PacificBattlestation: Pacific

Taktikázzunk, avagy bemutatom ”A” térképet!


Kamikaze

A kamikaze szó eredetileg azt a tájfunt ("isteni szél") jelölte, amely 1281-ben a Japán ellen felvonuló mongol inváziós hajóhadat megsemmisítette. 1944-ben a Felkelő nap országa már jelentős hátrányba került, hordozóit elveszítette, és a végső kétségbeesés szülte megoldástól - bombákkal megrakott repülőgépek - fokozatosan jutottak el az ember vezette bombákig, torpedókig, amelyek aztán együttesen a kamikaze szó ma ismert jelentését megteremtették. A játék a történelemkönyvekből merít, amikor felvonultatja a japán légierő gerincét adó égi masinák különböző típusainak kamikaze-változatait, vagy például a Kaiten – humán torpedót, a Sea Quake – robbanóanyaggal tömött motorcsónakot, illetve az MXY-7 Ohka (Cseresznyevirág, amerikai részről Baka, azaz bolond) sugárhajtóműves szárnyas bombát (ebben is egy ember kuksolt).

Van az a kedves bölcselet, hogy aki sokat markol, keveset fog, nos, ez jelen esetben nem igaz. A Battlestations ugyanis olyan játék, ahol a stratégát előnyben részesítő játékos éppúgy megtalálja a számítását, mint aki csak a véresebb tengeri vagy légiharc-cupákokon csámcsogna gyors váltásokkal – zuhanóbombázás után rögtön rombolóval rongyolva a környéket. A stratégiai térképről elindulva néhány küldetés úgy is végigjátszható, hogy ki sem szagolsz a felületről - persze előbb-utóbb muszáj lesz, mert a kisebb kötelékek igénylik a gondoskodást, de a lényeg, hogy akció és stratégia között te választod meg, melyik lesz a hangsúlyosabb. Vegyünk egy átlagos esetet, ahol a japán és amerikai flotta találkozik a nyílt tengeren, a szitu tiszta, egyiknek pusztulni kell. Belépsz a térképre, a hordozóról elindítod a csapásmérő repülőket, légifedezetet rendelsz melléjük, aztán kijelölöd a megfelelő útvonalat, és figyelsz, ahogy az apró repülőgép sziluettek elberregnek a megfelelő célpontok irányába (menet közben persze bármelyik gép fedélzetére odaugorhatsz, mondjuk torpedózol kicsit, és vissza a térképre). Minden egy egyszerű séma mentén zajlik, egy kattintás - az egység kijelölve, jobb egérgomb a célponton támadást, saját egységen kíséretet, üres felületen navigációs pontok hozzáadását jelenti. A hordozó menedzsmentje sem boszorkányság, kiválasztasz egy géptípust, hozzá a megfelelő fegyverzetet és jöhet a felszállási parancs (a szárazföldi repterek/kikötők ugyanilyen rendszerben piszkálhatók). Ha bármelyik egységet leszedik, a hordozóról indíthatsz újat, de értelemszerűen leszállásra is utasítható az időközben feleslegessé vált vagy leamortizálódott kötelék. A hadihajók tologatása a légierő mozgatásához hasonlatos, azzal a kitétellel, hogy itt a formációknak már komolyabb szerep jut (a formációt drag&drop elven lehet összerakni). Ugyan a Midwayben is jelen volt, de hadd dicsérjem meg azt a szimpatikus húzást, hogy a bármely egységre rávitt kurzor közvetíti a harci zajokat. Fontos megjegyezni, és csak a térképen látszik igazán, hogy az AI nagy barátja a játékosnak. Minden egység reagál a körzetébe kerülő ellenségre, és a megfelelő fegyverzetet élesítve hatékonyan szűri meg a célpontokat. Ugyanakkor persze az AI sem tud okosabb lenni nálad, maguktól nem szállnak fel a gépek, de hálás dolog, ha egy sziget elfoglalásánál, a legnagyobb csata közepében nem neked kell külön rászólni a leghátsó csapatszállítóra, hogy ugyan már, indítsa el az inváziós hadat...

Battlestation: PacificBattlestation: PacificBattlestation: Pacific

Többjátékos lehetőségek


Méretes multiplayer rész is beépítésre került, amely az öt játékmódot akár skirmish módban, tehát szimplán gép ellen lejátszható vonulaton is képes kiadagolni. A Duel névre hallgató kvázi Team Deathmatch-ként felfogható játékmód egyszerűsége folytán szerethető – egyazon osztály (pl. csatahajó) egy-egy képviselőjével kell győzelemre vinni a partit.  A Competitive a „mindenki a gép ellen” nevet kaphatná, betámadó AI, közösen védekező játékosok a lényege. A Siege, mint sejthető, egy szárazföldi védekező és egy flottával érkező ostromló sereg küzdelme. A kísérőfeladatok szimulálására ott az Escort. A Capture the Island pedig, ha már ezzel a büszke címmel rendelkezik, mi egyéb lehetne, mint a multi inváziókra kihegyezett gyöngyszeme. Van egy szigeted, az ellenfeleknek is van, és a kezdeti pontértékből építhetsz haderőt, amely pontértéket további szigetek elfoglalásával tornászhatod magasabbra.

Ha kevés a kákán csomó…


A Pacific persze nem hibátlan, de csak olyan közhelyes hiányosságokat találtam, hogy a hajóknál a formációk és a hirtelen fordulás nem igazán barátok, illetve két egymást keresztező flottilla is kizökkentheti az AI-t. A bekapcsolható power-upok, és a gyorsabb újratöltés elgondolkodtatott, de látva, hogy milyen elvek mentén készülnek az új szimulátor-közelinek titulált alkotások, kénytelen vagyok elfogadni, hogy ez a trend, széllel szembe meg… Végül leszögezném, hogy ebben a hibrid-műfajban a Battlestations magányos harcos, tulajdonképpen az Eidos Hungary saját magának állítja egyre magasabbra a lécet, amit becsületére legyen mondva, most is átugrott.