A Gord eredetileg egy horror-stratégiai játéknak volt tervezve a kezdeti időkben, de ahogy szépen lassan növekedett a projekt, úgy változott át egy horror-kaland-túlélő-stratégiai játékká. Az ismertető legelején már le szeretném szögezni, hogy az irányvonal változása csupán jót tett a programnak. A csapatban olyan veterán fejlesztők állnak, akik a régi CD Projekt RED berkein belül a The Witcher játékokon dolgoztak még egykoron. A játék hangulatán ez nagyon is érződik, sőt, még olyan lények és szörnyek is szerepelnek a Gord-ban, amik Ríviai Geralt kalandjaiból kimaradtak és csak kezdetleges koncepciós rajzokon voltak csupán fellelhetők. Ha valami egyértelmű a Gord kapcsán az elejétől fogva, az az, hogy a sötét és veszélyes erdőkben való túlélés nem lesz könnyű menet: rengeteg megpróbáltatással kell a játékosoknak szembe nézniük. Egy pillanatra most álljunk meg. A játék nevét, tehát a „gord” szót elég sűrűn fogjuk hallani kalandjaink során, ezért egy gyors történelmi kitérést tennék. A szó szláv eredetű, a középkori, történelmi időkből származik, és a fordítása nagyjából annyit tesz, hogy „település”. Ez egy nagyon találó név a játék számára, ugyanis a játék sava-borsát a településünk menedzselése és a benne található lakosság jólétének a megőrzése teszi ki.

Az örök sötétség

A Gord eseményei egy olyan világban játszódnak, amelyet örök sötétség sújt. A játékban a Hajnal Törzs embereit kell eljuttatnunk délre, a Tiltott Birodalmon keresztül, ahol kalandjaink során a kezdetleges, pár főből álló törzs folyamatosan gyarapodik további szereplőkkel. Ez dióhéjban annyit jelent, hogy ahogy haladunk előre a sztoriban, annál több emberről kell majd gondoskodnunk, hogy sikeresen túléljék a megpróbáltatásokat. Hogy népünk túlélje ezt a vad vidéket, minden egyes küldetés elején fel kell építenünk a gordunkat (vagyis a településünket), kezdve a külső védelmi faltól, haladva a kocsmán át, egészen a templomig bezárólag. Az elsődleges küldetések bevezetnek a játék alapjaiba: számos, eléggé sokoldalú tanító (tutorial) feladatokat kell teljesítenünk, hogy elsajátítsuk a játék különböző mechanizmusait. A Gord nem egy egyszerű nyersanyag gyűjtős/építkezős stratégiai játék, hanem ennél sokkal mélyebb és összetettebb, ami lehet, hogy sok embert el is fog riasztani. A küldetések teljesítése alatt egy adott számú népességet kell megvédenünk, és biztosítani, hogy biztonságban legyenek, ne éhezzenek, ne fázzanak, ne gyilkolják le őket, legyen hitük, és ne őrüljenek meg (Sanity Loss). És persze a településünk is biztonságban legyen. Ugye milyen „kevés” dologra kell koncentrálni? És ez még mindig nem minden!

A felhasználói felület barátságosnak mondható, minden külön-külön monitorozva van. A bal oldali menüben láthatjuk a küldetéseket (fő- és mellék-missziók), párbeszédeket, a csapat statisztikáit, és a tárgyakat. A jobb oldalon találjuk a teljes csapatunkat, és mindegyik telepesünk külön portréval rendelkezik. Ez nagyon jól meg van csinálva, ugyanis, ha valami történik valamelyikükkel, akkor azonnal, gyorsan lehet reagálni. Ahogy megépítettük a településünk elsődleges védelmi vonalát, tehát a falat, neki kell állnunk a különböző épületek felhúzásának. Mint minden stratégiai játékban, itt is minden épületnek megvan a maga speciális szerepe – de a Gord-ban van még egy csavar. Minden épület egyfajta felvehető szakmát rejt magában. Tehát, ha van egy fűrészmalom épületünk, a településünk tagjainak először fel kell venni az épület „szakmáját”, hogy fát tudjanak vágni a közeli erdőkben, és feldolgozni azt. Ugyanez az alapelv illik a halfeldolgozó üzemre is, amivel a településünk számára tudunk élelmet raktározni. Tehát valamelyik emberünkkel bemegyünk az épületbe, felvesszük a halászat szakmát és indulunk horgászni a közeli tóhoz élelemért.

A mézsör kocsma egy nagyon lényeges épület a számunkra, ugyanis, ha az egyik emberünk már kezd az őrület határán táncolni, akkor be tudjuk ide küldeni, egy kis rehabilitáció címszóval, hogy újra magához térjen, és ne veszítsük el. Habár, ha az egyik telepesünk elesik, akkor egy nagyon rövid idő áll a rendelkezésünkre, hogy egy másik emberünk megmentse őt, mielőtt végleg elhalálozik. A templom építésével pedig az emberek hitét tudjuk visszaadni imádkozás által. Ez azért is szükséges, mivel ezáltal egy „varázsige mérő” is töltődik, amivel valamilyen varázslatot tudunk megidézni az ellenségeink ellen. Ám ezt csak óvatosan és megfontoltan szabad használni! Továbbá megtalálható itt még egy fürdő létrehozása is, ami pillanatok alatt visszaállítja sérült telepeseink életerejét. És még ezeken kívül rengeteg épület van, amikre most nem térnék ki egyenként.

A falon túl

Amint elhagyjuk a biztonságot adó falakat, számtalan veszély leselkedik embereinkre. Változó időközönként és a nehézségi szinteknek (négy található a játékban) megfelelően különböző szörnyek, vadállatok támadnak meg minket, akiktől meg kell védenünk szeretett gordunkat. A településen lévő károkat pedig utána nem árt kijavítani, ugyanis ki tudja, hogy ki vagy mi érkezik később, aki az életünkre akar törni. A harc egyébként valós időben zajlik, viszont minden esetben aktiválható a kétszeres gyorsasági időmúlás. A vadon nagyon veszélyes hely ebben a tiltott birodalomban, azonban rejt magában csupa hasznos dolgot is. Vannak különböző színű (piros, sárga) bokrok, amik jótékony hatással lehetnek az embereinkre. A piros minimális életerőt ad vissza, míg a sárga némileg enyhíti a „sanity” vesztését. A játszható területeken elszórva további felszereléseket, itemeket is találhatunk ládákban, romoknál, halottaknál, amiket aztán valamelyik karakterünk fel is tud venni, hordani és használni. Továbbá mindegyik telepesünk különböző fizikai adottsággal is rendelkezik, így előre meg van határozva, hogy ki miben erősebb vagy éppen gyengébb.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A fő történetszál teljesítése közben akadnak különböző mellékküldetések is, amiket teljesíthetünk, persze ezek nem kötelezőek. Itt leszögezném, hogy mindent alaposan olvassunk el, és kétszer is gondoljuk át a döntésünket, ugyanis annak tényleg súlya van! Előfordulhat, hogy a falaink előtt éppen megjelenik egy kalandozó, aki menedéket kér tőlünk, cserébe viszont valamilyen jutalomba részesít minket. Ennek viszont az a hátulütője, hogy utána már róla is kell gondoskodnunk, hogy ne szenvedjen hiányt semmiben, mint a többiek. Bizonyos pályákon összetalálkozunk nagyon erős (Horrors) lényekkel. Itt a játék különböző lehetőségeket ajánl fel a számunkra. Megtámadhatjuk, megpróbálhatjuk megölni, elfogadhatjuk a feltételeit (például áldozatot hozunk a számára) vagy egyszerűen csak elodázzuk későbbre a döntést.

Megelevenedik a horror

Ahogy korábban írtam, a Gord egy ízig-vérig dark-fantasy stílusú játék, amit már talán kicsit túl is toltak a fejlesztők. Én értem, hogy így próbálják megteremteni az atmoszférát, de engem sokszor bosszantott a folyamatos sötétség, ami a teljes térképeken keresztül uralkodott. A megfelelően elhelyezkedő tüzek fényhatásai ugyanakkor jól működnek, de nem tudok elmenni amellett, hogy a grafika sajnos nem a legszebb. Kicsit olyan érzésem van, hogy azért választották ezt a megoldást, hogy ne kelljen annyira kidolgozni egyes részeket, területeket vagy épületeket. Természetesen erre rá lehet mondani, hogy ennél a játéknál nem a vizuális hatás a lényeg, hanem a játékmenet. Ezzel egyet is tudok érteni, viszont ki kell mondani, hogy a program bizony rétegjáték. Túlságosan összetett, rengeteg dologra kell odafigyelni, és megfelelően menedzselni a telepeseket, ha nem akarunk pórul járni. A játékidőm sokszor stresszes volt, azt se tudtam hirtelen hova kapjak, hogy oldjam meg a helyzetet, hogy mindenki elégedett legyen, és tudjak haladni a történetben is. Illetve rengeteg párbeszéd, renderelt cutscene található a Gord-ban, ami egyszer-kétszer már inkább idegesítőnek hatott, mintsem élvezetesnek.

Összességében a Gord egy kiváló program, sőt, ha a kitartó játékosok teljes mértékben kitapasztalják a mélységeit, akkor fantasztikus élményben fognak részesülni! Az összetettsége azonban nagyon sok embert el fog taszítani magától, és inkább átmennek egy könnyebb stratégiai játékhoz. A Gord debütálása sem a megfelelő időben történt. Az emberek még mindig a Baldur’s Gate 3 hatása alatt állnak, sőt, egyre csak növekszik a játékosállománya. Ettől függetlenül mindenképp érdemes adni egy esélyt ennek a horrorisztikus gyöngyszemnek, hiszen képes magába szippantani… pont, mint a sötétség.