Az „eredeti csapat szakít a sorozattal” a PlayStation világában egyáltalán nem új vagy szokatlan dolog, hiszen pontosan ez történt a Jak & Daxterrel, a Spyróval és a Ratchet & Clankkel is, és nézzük meg, hol tartanak ma ezek a szériák és alkotóik. Oké, az első kettő nem jó példa, a J&D épp a hibernációját tölti, a Spyro átalakult a teljes játékipart letaroló és a markában tartó Skylanderssé, a Ratchet & Clank pedig PS3-on annyira sok epizódot kapott, hogy most lehet, hogy pár évig nem is kérünk belőle, de a LittleBigPlanet mégis állja a sarat. Szinte hihetetlen, hogy az első, 2008-as epizód óta az LPB-család már a hatodik tagját köszöntheti, hiszen a nagy előd eredetileg egy 2005 után keletkezett, PS2-es, Craftworld néven futó techdemó volt, ahol egy Mr. Yellowhead nevű főhőst irányítva kellett tereptárgyakat megragadva és azokat arrébb tolva eljutni a célig. Habár a vázlatos kinézetén kívül más stílusjeggyel nem bírt, a játékmenet újszerűsége és hangvétele annyira nagy hatással volt az akkor az SCE Worldwide Studiost igazgató Phil Harrisonra, hogy az eredetileg 45 percesre tervezett meetingből egy háromórás ötletbörze lett, aminek a végén a Media Molecule egy szerződéssel, Harrison pedig egy új játék tervével távozott. A többi pedig, nos, történelem azoknak, akik követték a PlayStation 3 sorsát: a LittleBigPlanet és annak közösségi funkciói járultak hozzá ahhoz, hogy a súlyos gondokkal küzdő konzol vitorlájába végre belekapjon a szél, és a PS3 a kezdeti problémákat letudva hajózzon a siker felé.

BŐVÜL A CSALÁD

Ezt a sikert milliós eladások, folyamatosan növekvő rajongótábor, egy zseniális pályakreátor, majd egy minden képzeletet felülmúlóan ambiciózus, komplett játékok létrehozására alkalmas szerkesztővel rendelkező folytatás koronázta meg. A LittleBigPlanet ezzel hivatalosan is jelenséggé vált: még egy, a Mario Kartra emlékeztető gokartos mellékszálat és két hordozható változatot is kapott, de az igazi folytatásra, a harmadik részre egészen mostanáig, és a PlayStation 4 megjelenéséig kellett várni, annak ellenére, hogy az új részből PS3-as kiadás is készült.

Bár a fejlesztést már a zseniális autós cuccairól elhíresült Sumo Digital vezette, a lényeg és a főbb elemek nem változtak: a LittleBigPlanet még mindig egy végtelenül aranyos, maximálisan stílusos, ízig-vérig szerethető platformjáték, ahol egy Zsákfiúnak hívott, meglepő módon zsákanyagból összevarrt figura igyekszik boldogulni egy rémisztően furcsa világban, a LittleBigPlanet univerzum egy új planétáján, Bunkumon. Zsákfiú most nem kajla vigyorral és gyermeki lelkesedéssel vág a kalandba: a történet elején három gonosz titán szabadul el a bolygón, és neki is látnak a világ elpusztításának.

A nagy különbség a korábbi epizódokhoz képest az, hogy Zsákfiú már egyáltalán nincs egyedül a kalandban: idővel három társ szegődik mellé. Oddsock, a kutyaszerű...kutya?, Toggle, az alakváltó, és Swoop, a madár. Négyükre hárul a feladat, hogy megállítsák a három titánt, mielőtt azok minden kreativitást elszívnak a világból.

TIM BURTON NYOMDOKAIBAN

Ez az új felállás és a relatíve komolyabb hangvétel azt eredményezte, hogy a LittleBigPlanet 3 egyáltalán nem olyan barátságos, mint eddig. Világa komor és a sorozathoz képest is túlságosan szürreális: az eddigi epizódok mindegyike színes-szagos, végtelenül barátságos volt, és mikor a gonoszságot kellett ábrázolnia, maximum olyan eszközöket használt, mint egy négyéveseknek szóló mese. Ezzel szemben itt már az első nagyobb helyszín is olyan, mintha maga Tim Burton álmodta volna meg: a titánok egy rozsdás, ősi teásdobozból másznak elő, az első főboss egy gőz hajtotta, konyhai lábasokhoz hasonlatos robot, akit egy házsártos vénasszony irányít.

Hiába azonban az új hangvétel, a LittleBigPlanet 3 pályái egész egyszerűen zseniálisak: nincs két egymáshoz hasonlatos, mind a külsőt, mind az akadályokat tekintve. A tervezők fokozatosan, lépésenként adagolják az újabb és újabb elemeket; kezdetben még csak szivacsokat kell megragadni és azokon függeszkedni, aztán dobozokat húzogatni és tologatni, és csak eztán jönnek a furfangosabb dolgok. Például a hajszárítószerűség, amivel forró levegőt fújhatunk, vagy hideget szívhatunk: ezt erre érzékeny tereptárgyakkal kombinálva (mondjuk egy lábasnyi vizet felmelegítve, vagy gőzturbinát fújva) lehet továbbjutni, később viszont már olyan trükkös dolgok is feltűnnek, mint a Valve Portal-sorozatára emlékeztető átjárók, amik szabadon dobálják hőseinket a tér két síkja között.

Az egészet ezúttal nem is egy szimpla világtérkép fogja közre, hanem egyfajta mini sandbox-környezet: bár tényleg ezernyi apróbb pálya van, de mindegyik egy-egy központi terület alá van rendelve, és te magad választhatod ki, hogy éppen melyiket is akarod végrehajtani a repertoárból. Ehhez hasonló alapelven működött a legutóbbi Rayman is, így akik már azt ismerik, itt is rögtön képben lesznek.

Igazából a pályák tetemes mennyisége az, ahol a LBP3 mindent felülmúl. Egyrészt mert már a lemezen is több napnyi alapanyag van, másrészt mert teljes egészében visszafelé kompatibilis a korábbi részekhez készült rajongói pályákkal. Mind az első, mind a második fejezethez megálmodott térképek letölthetők és aktiválhatók, és mivel azokhoz szó szerint több ezer készült, ezért könnyen belátható, hogy a LBP3 a platformjának és műfajának egyik legtartalmasabb, legmonumentálisabb darabja. Hogy mennyire jó a korábbi epizódokhoz képest? Igazából ugyanolyan: ugyanúgy néz ki, ugyanúgy működik, és bár sokkal komorabb, mint eddig, az új szereplők, a rengeteg kisebb-nagyobb módosítás és fejlesztés, na meg a történet után rád váró rajongói kreálmányok miatt nem is kérdéses, hogyha nem is úttörő vagy forradalmi folytatás, de mindenképp méltó darabja egy olyan sorozatnak, amit egyszerűen csak szeretni lehet.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!