A Phantasy Star név ugyan nem mondhat túl sokat egy kizárólag PC-n nevelkedett játékosnak, ám ez a közel húsz éves széria a Sega egyik nagyágyúja. Az első négy epizód a Nintendo-Sega háborúk legvadabb éveiben volt a cég egyik aduja, a néhány éve kiadott PS Online-epizódok pedig úttörők voltak a konzolok online térhódításában. Éppen ezért én meglehetősen izgatott lettem, amikor bejelentették a Phantasy Star Universe-t – azzal, hogy ez lesz az a program, amely a két ágat egyesíti magában: lesz benne kidolgozott sztorimód, és hagyományos kooperatív multi is. Általában képes vagyok felbecsülni, hogy egy játékért érdemes-e lelkesedni, de most aztán alaposan mellényúltam – ekkora hulladék már rég járt a gépem merevlemezén…

Gyűlölet első látásra

Úgy gondoltam, hogy a tesztelést a sztorimóddal kezdem, és majd ennek leküzdése után próbálom ki az online csatateret – és ezzel a döntéssel rögtön meg is kaptam az első hatalmas pofont. A játék PC-s verziója ugyanis a cheatelés megakadályozására egy nProtect nevű programmal van felruházva, ami egyrészt adatokat küld a Segának, másrészt állandó netkapcsolat kell neki, még akkor is, ha egyedül játszunk…

Az imígy lehűtött lelkesedésemet tucatnyi dolog tépázta tovább, kezdve onnan, hogy a grafikai és egyéb opciók „tengere” senkit nem fog elönteni – alig pár dolgot lehet megváltoztatni a beállításoknál. Jól felcsaptam a felbontást, aztán csak lestem, amikor a betöltőképernyő olyan ordenáré pixelesen jelent meg, amilyet legutóbb a 3Dfx-kártyák megjelenése előtt láttam.

Persze kit érdekel a technikai megvalósítás, majd a játékélmény elsöpör – gondoltam, így aztán belevágtam a történetbe. A közepes minőségű intró még nem hagyott bennem mély nyomokat, de amikor a kép átváltott ingame-be, kis híján felvágtam az ereimet – vagy inkább Hancuét, aki kedélyesen kiosztotta nekem a tesztpéldányt. A játék motorjával megalkotott átvezető jelenetek – és nem is csak a játék elején, hanem végig! – olyan hihetetlenül igénytelenek, hogy teljes biztonsággal rombolják szét a legvadabb Phantasy Star-fanatikus lelkesedését is. Az operatőr és a vágó szakmájuk kitagadottjai lehetnek, szájszinkron néha nincs, néha a japán szövegre valót hagyták meg, szinkron a legtöbbször nincs, ha meg volt, a falat kapartam az élettelen, szaggatott, érzelemmentes, elhúzott dialógokon. A KOTOR-ban sem voltak látványos jelenetek, de ahhoz képest, ami itt van, azok Oscar-díjat, sőt mit díjat, díjesőt érdemelnének!

Phantasy Star Universe Phantasy Star Universe Phantasy Star Universe

Egy sztori mind alatt

Amikor sikerült lenyugodnom az első párbeszédek okozta sokkból (nem nyomhattam el, lévén tesztelek, ugye – később már ez sem érdekelt, de valamiért sok jelenetet nem lehet átlépni…), beindult a játék. Az alapsztori, és a világ úgy önmagukban nem rosszak: messze a jövőben járunk, az univerzum egy sarkában, a három bolygóból álló Gurhal-rendszerben. Három faj, plusz az androidok vívják évszázados csatáikat, de mostanra a helyzet meglehetősen lenyugodott: az együttélés békés, úgy tűnik, semmi sem akadályozhatja meg az univerzális nyugalmat – és ebbe kavar be a Seednek nevezett idegen népség, akik jól megtámadják a világot.

Mi egy Ethan Waber nevű srácot fogunk alakítani, akit ez az egész Seed-ügy nem nagyon érdekel, ám egy űrállomáson belecsöppen egy támadás kellős közepébe. A húga csapdába esik, így aztán neki kell megmentenie – és mire végez, hatalmas jellemfejlődésen megy keresztül, és a második fejezet elején egy elkényeztetett, ellenszenves fickó helyett már egy katonának kinevelt, megerősödött (ám továbbra is rém ellenszenves) srácként jelentkezik. A történet kilenc fejezeten keresztül „hömpölyög”, ennek során megismerjük a bolygók hatalmasságait, köztük az AMF nevű, főleg androidokból álló katonaságot, illetve a kitaszított Rogue-okat. Mondom, alapvetően, papíron ezzel nincs is nagy gond, ám a gyakorlatban mindez egy elképesztően vontatott dungeon-tisztítós program képében jelentkezik. Megnézünk egy kupac borzasztó átvezető jelenetet, kimegyünk a rétre (erdőbe, barlangba, űrhajóra stb.), legyakunk mindenkit, leverjük a pályavégi főnököt – nagyjából ennyiben ki is merül az összes küldetés, az összes fejezet. Néha van valami kis variálás, egyszer járműveket lehet használni, másszor kísérgetni kell, de a lényeg itt sem változik – harc minden mennyiségben.

A nagy gáz pedig ezzel van, a harc ugyanis a végletekig le van egyszerűsítve – megyünk előre a pályán, a semmiből előtűnik néhány ocsmány, poligonszegény szörnyeteg, mi rátapadunk a támadásgombra, és vadul nyomkodjuk. Néha megereszthetünk egy-egy speciális, photon artnak hívott támadást, de például ugrani, kitérni, védekezni már nem lehet. Komolyan mondom, ehhez képest a Diablo egy mély stratégiai érzéket kívánó játék! Vegyük még ehhez hozzá az otromba PC-s irányítást (nem kezeli az egeret!), a világ legrettenetesebb térkép- és menürendszerét, és így létrejön a lehetetlen: a borzasztó egyszerű rendszert rendkívül túlbonyolítva kapjuk meg.

Phantasy Star Universe Phantasy Star Universe Phantasy Star Universe

Neten

Bevallom, az idióta feladatok (keress a szemüvegeddel kivágható fákat – hát ki volt az a jó képességű, aki ezeket kitalálta?!), a szörnyen vontatott átvezető jelenetek és a hihetetlenül ellenszenves karakterek (a metroszexuális főhőstől minden idők legvisszataszítóbb figurájáig, Do Volig) már tíz óra után kikészítettek, így belevágtam a netes szórakozásba. Vagy legalábbis kipróbáltam az online játékmódot…

Meglepetés ne érjen senkit, a cucc fizetős (tíz euró per hónap), és ehhez képest alig adja a töredékét annak, amit akár egy közepes MMO szerepjáték tud. A szokásosan értelmetlenül túlbonyolított első helyszínekről el kell kaparnunk egy találkozóterületig, ahol dumálhatunk, megnézhetjük, díszíthetjük a saját szobánkat (apropó, itt már lehet karaktert kreálni, a négy fajból, kasztból). Itt elég sok emberrel lehet összeakadni, ám a konkrét multiplayer csak hat fő együttműködését engedélyezi. Ennyien vághatunk ugyanis neki a három bolygóból álló univerzum küldetéseinek, amelyek a változatosság kedvéért ugyanúgy a gyakásra építenek. Ahogy a Diablóban, úgy itt is a tápolás, a véletlenszerűen generált zsákmány a fő hajtóerő – csak itt sokkal kisebb a változatosság, sokkal rosszabb a fejlődés ritmusa, meg úgy általában az egész rendszer. A kasztok alig különböznek, a speciális képességek sem jelentenek nagy különbségeket, ráadásul jelenleg a játéktér nagy része le van zárva – a havidíjat tulajdonképpen azért fizeted, hogy ezeket megnyissák…

Említhetném még a borzalmas grafikát, az alt-tabozást nem tűrő programozást, a játékhoz nem illeszkedő zenét, a lagot, a pocsék online lehetőségeket, de nincs értelme: kerüljétek ezt a játékot jó messzire! Inkább menjetek el gyomormosásra, az sokkal jobb szórakozás…