Nem először szerepelnek hullámvasutak a Frontier Developments játékaiban, az apró brit csapat legalább féltucatnyi Rollercoaster Tycoon után már határozottan profinak számít ebben a témában. Ennek fényében mondhatnánk azt, hogy a Screamride esetében biztosra mentek, azonban egy dolog hibádzik: ez nem egy hullámvasutas játék, vagy legalábbis nem egy megszokott hullámvasutas játék. Oké, itt is vannak hullámzó sínpárok, őrült lejtők, éles kanyarok és természetesen a kétségbeesett sikoltozások sem maradnak el, azonban jelen tesztünk alanya bizonyos tekintetben lényegesen kevesebb a Frontier korábbi játékainál, bár azt is el kell ismernem, hogy más szempontból viszont sokkal több.

HULLÁMOK HÁTÁN

A Screamride ugyanis nem tycoon-játék, nincs benne parkmenedzselés, nem kell körmöt rágva figyelni, hogy pozitívba mászik-e a hónap végén a bevétel-kiadás mérleg. Nem, ez inkább egyfajta minijáték-gyűjtemény, de még ez a meghatározás is csalóka, mert igazából csak három „műfajban” kell jól teljesítenünk, viszont azok lényegesen komolyabbak annál, mint amik az ilyen kollekciókban szerepelni szoktak. Ráadásul a három kategóriából legalább kettő olyan, melyet eddig ritkán láttunk videojátékban.

Mert arra igen ritkán van példa, hogy a hullámvasutat nem megépítenünk kell, hanem azon a kocsikat végigvezetni. Itt pedig ezt kell tennünk, ami csak elsőre tűnik őrültségnek, egy rövid próba után kiderül, hogy inkább őrült mókás dolog. Ugye a kötött pálya miatt viszonylag kötve van a kezünk is irányítás tekintetében, így itt nem is a tökéletes kanyarbevétel a lényeg, hanem a megfelelő sebesség belövése: ha túl lassan megyünk, akkor az utasok fognak unatkozni, ha pedig túl gyorsan, akkor az első kanyarban lerepülünk a pályáról, ami mondjuk mókás dolog, de a pontszámunkat elég negatívan tudja befolyásolni. A másik játékmód ennek akár a párja is lehetne, és ez hasonlít legjobban a tradicionális vidámparkos játékokhoz: feladatunk az lesz, hogy úgy építsünk fel (vagy egészítsünk ki) egy hullámvasutat, hogy az teljesítse az adott pálya minél több kritériumát (zuhanások száma, hossz, kanyarok, rosszullét-generálás stb.) és közben ha lehet, maradjon viszonylag biztonságos is. Viszonylag, mert bármilyen furán is hangzik, egy-két utas elvesztése néha nem számít különösebb gondnak. Az én személyes kedvencem viszont az a mód, amiben egyszerűen csak rombolni kell, de azt okosan, ami meglepően komoly gondolkodást igényel sok esetben. A trükk ugyanis az, hogy csak megadott számú eldobható „kapszulát” kapunk, melyeket úgy kell elhajítanunk, hogy azok lehetőség szerint valamilyen láncreakciót indítsanak el, például úgy döntsenek romba egy-egy épületet, hogy az dominószerűen rántsa magával környékbeli társait is. Az egészből egy félig logikai, félig ügyességi, de teljes egészében őrülten mókás feladat kerekedik ki.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

GOLYÓBAN SZÁLLNI ÉLVEZET

Főleg azért, mert a játék alatt dobogó motor direkt arra lett kiélezve, hogy a rombolás minél látványosabb legyen. Az Xbox One változatban az épületek szinte téglánként dőlnek össze, mi pedig lassítva, aprólékosan és vigyorogva nézhetjük végig, ahogy dobásaink során a földdel tesszük egyenlővé a pályákat. Sajnos ennek ára is van: a rombolást leszámítva kinézetre alig különbözik egymástól a régi- és új generációs változat, ráadásul valami rejtélyes okból a képfrissítés is hajlamos viszonylag gyakran mélyen az elfogadható határérték alá beesni.

Ezen a technikai malőrön viszont érdemes lehet túllépni a hullámvasutak szerelmeseinek, mert a Screamride alapvetően olyan élményeket kínál, melyeket eddig játékban nem igazán láttunk. Ha eddig azt hittétek, a hullámvasutakat csak felépíteni érdekes, akkor gondoljátok újra: itt a bizonyíték, hogy versenyezni rajtuk, vagy éppen lerombolni őket is lehet hasonlóan mókás.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!