A Skylanders-széria még 2011-ben indult a Spyro’s Adventure alcímű epizóddal, jómagam pedig a 2012-es Giantsnél ismertem meg a sorozatot, és a játék célközönsége hiába a nálam jóval fiatalabb korosztály, pillanatok alatt megszerettem a műanyagfigurákkal megbolondított programot. Tudjátok, az Activision üdvöskéje az úgynevezett toys-to-life műfaj császára, ahol egy speciális, portálnak nevezett perifériára bábukat helyezhetünk, amik egyedi képességekkel rendelkeznek, és a játékban azt a szereplőt irányíthatjuk, akinek a figurája épp ott figyel a kiegészítőn.

A Skylanders Imaginators már a hatodik rész a sorozatban, és be kell vallanom, hogy a véleményem szerint meglehetősen elhibázott, járműves SuperChargers után nem vártam sokat az idei résztől, konkrétan kötelező rókabőrként gondoltam rá, és megszokásból mondtam Chochónak, hogy bevállalom a tesztet. Aztán a PlayStation 4 elé ülve a játék úgy beszippantott, mint az eddigi legnagyobb kedvencem, a Trap Team, és a teszteléssel töltött órák után bátran állíthatom, hogy az Imaginators az egyik, ha nem a legjobb Sklyanders-epizód, ami eddig készült.

Új fiúk

A Skylanders egyik védjegye, hogy minden egyes résszel újfajta hősöket mutat be. Az első epizódban megkaptuk a teljesen hagyományos lényeket, a Giantsben jöttek az óriások, a Swap Force-ban a kettészedhető és variálható figurák, a Trap Teamben a hatalmas és különleges fegyverrel bíró csapdamesterek, a SuperChargersben pedig megkaptuk a sofőröket és speckó járgányaikat. Az Imaginators a Sensei figurákat mutatja be, akik rendkívül erős harcosok, és amellett, hogy a tíz jól ismert elementál (levegő, föld, tűz, élet, mágia, technika, élőhalott, víz, fény, sötétség) valamelyikébe tartoznak, már úgynevezett harci osztállyal is rendelkeznek. Ezekből szintén összesen tízet tart számon a játék: Brawler, Sorcerer, Smasher, Bowslinger, Knight, Quickshot, Sentinel, Ninja, Bazooker és Swashbuckler.

A harci osztály határozza meg, hogy a hősök milyen fegyverrel és technikákkal küzdenek, illetve minden Senseinek van egy nagyon erős, harccal feltölthető speciális támadása, amit akkor nyithatunk meg (és használhatunk bármikor a későbbiekben), ha a ránk váró tíz sztorimisszió valamelyikén megtaláljuk a hősünk harci osztályához passzoló különleges feladatot. Senseiből összesen 31 különböző vásárolható a játékhoz (elementálonként három figura, plusz egy meglepetés), ebből húsz eddig sosem látott lény (köztük Crash Bandicoot és Dr. Neo Cortex), illetve van tíz olyan skylander, akikkel már találkozhattunk a Trap Teamben, méghozzá befogható ellenfélként, de ezúttal valódi figura is készült belőlük. És végre megkapjuk a sorozat főgonoszát, Kaost is (ő a meglepetés), így hatévnyi várakozás után már az ő bábuja is bekerülhet a gyűjteményünkbe.

A Skylanders alapcsomagban a víz elemtálhoz tartozó, Brawler harci osztályú King Pen és a föld elementálú, Sorcerer harci osztályú Golden Queen kapott helyet, továbbá egy tűz elementálú kristályt is találhatunk a dobozban – és ezzel el is érkeztünk az Imaginators legjobb részéhez.

A te hősöd!

Habár a friss részben is kapunk vadiúj skylandereket, mégsem a Senseiek a játék igazi sztárjai, hanem azok a hősök, akiket mi hozunk létre. Bizony, végre eljött a pillanat: saját skylanderöket kreálhatunk, játszhatunk velük, és a szisztéma kiválóan működik. A lények készítésének kulcsa az említett, gyönyörűen kidolgozott, szívdobogásszerű ritmusra villózó kristály, amit a portálra helyezve felugrik a megfelelő menü, és már neki is állhatunk a skylanderünk megalkotásának. A leendő hősünk elementálja a birtokunkban lévő kristály(ok)tól függ (ezekből összesen 31 különböző létezik, elementálonként három, kivéve az élet típust, mert abból négy), és első lépésként a harci osztályát kell beállítani. Ennél a pontnál viszont érdemes egy mély levegőt venni, ugyanis a választott Battle Class „beleég” a kristályba, soha többet nem változtathatunk rajta, szóval jól meg kell fontolni, hogy melyiket választjuk a tízből. Ha meghoztuk a nagy döntést, utána szabad a pálya, nekieshetünk a testreszabásnak, méghozzá egy jól átlátható, de mégis rengeteg opciót tartalmazó szerkesztő segítségével.

A hősünk testét hét különböző változóból (fej, szem, fül, mellkas, karok, lábak, farok) állíthatjuk össze, adhatunk neki a harci osztályához passzoló fegyvert, kiválaszthatjuk a speckó képességeit, aggathatunk rá felszerelést (fejre, vállra, karra, lábra, hátra), változtathatjuk a méretét (akár testrészenként is), a színeit, és még sajátos aurával is felvértezhetjük. És ez még nem minden! Adhatunk neki saját nevet, jelmondatot, csemegézhetünk a hangminták között, sőt még azt is beállíthatjuk, hogy milyen típusú zene szóljon a háttérben, mikor a saját hősünkkel játszunk, illetve variálhatjuk a hozzánk tartozó hangeffekteket is.

A skylanderünk persze előre megalkotott „alkatrészekből” építhető fel, ezekből már a játék legelején találhatunk egy szakajtónyit a megfelelő menüpontok alatt, de az Imaginators sava-borsát épp az adja, hogy a Skylanderek világát bejárva, a sztorimissziókat és egyéb feladatokat teljesítve rózsaszín ládákat gyűjtünk, amikből további lehetőségek potyognak minden variánshoz, a fejtől a fegyvereken át egészen a beállítható zenéig és a jelmondatokig. Kicsit olyan ez, mint a Diablo, hiszen a lénykészítéshez különböző ritkaságú (common, rare, epic, ultimate) cuccokat gyűjthetünk be, és értelemszerűen minél ritkább egy elem, annál erősebb bónusszal ruházza fel a hősünket. A felszerelések esetében ráadásul komplett összeállítások is megszerezhetők: ha megtaláljuk a részegységeket, és együtt viseljük azokat, akkor szignifikánsan nőnek lényünk meghatározó értékei, úgymint a sebzés, az életerő, a gyorsaság és a szerencse.

Az általunk kreált lények viszont nem csak abban hasonlítanak a klasszikus skylanderökre, hogy van elementáljuk és elképesztő formákat ölthetnek, de ugyanúgy fejlődnek, mint a „gyári” hősök. Szintet lépnek, a pályákon pénzt gyűjtenek, és az utóbbiból egyre erősebb támadásokat vásárolhatunk nekik, sőt a portálra helyezett kristály elment minden változást, amit a lényünkön eszközöltünk, így a saját figuránkat is átvihetjük a haverokhoz játszani, legyen szó bármelyik platformról, amin fut az Imaginators.

Skylanders Mennyország

Az új Skylanders persze nem csak azért jó, mert készíthetünk saját figurát. Attól lesz igazán kiemelkedő, ahogy ezt a lehetőséget használja a program. Mert az egy dolog, hogy összepakolhatunk egy hőst, de ennél sokkal szórakoztatóbb és motiválóbb, hogy olyan elemekből pakolhatjuk össze a lényünket, amiért „megdolgoztunk”. A pályák és feladatok megoldásával begyűjthető részegységek egyrészt folyamatosan izgalomban tartják a játékost, hiszen sosem tudhatjuk, hogy éppen mit dob a gép, másrészt adott a motiváció a továbbhaladásra, a játék minden szegletének feltérképezésére, hiszen minél több mindent látunk és oldunk meg, annál szélesebb kínálatból fejleszthetjük és módosíthatjuk a saját skylanderünket.

És ez még csak a jéghegy csúcsa, ugyanis az Imaginators esetében nemcsak a hőskészítés lett parádésan megoldva, de igazából a játék többi része is: nyoma sincs annak az izzadságszagú erőlködésnek, ami a SuperChargers pályáinak legyűrése közben érződött. Ezúttal ugyan csak tíz végigjátszható fejezetet kapunk, cserébe viszont teljesen átalakult a játék központi világa (az úgynevezett hub), ami lényegében most már egy hatalmas, szabadon bejárható térkép, ellenfelekkel, titkokkal, gyűjtögethető cuccokkal, meglepetésekkel, illetve tíz extra helyszínnel, amit csak a különböző elementálú Sensei-figurákkal lehet megnyitni. Ha tehát szeretnénk mindent látni, akkor az alapcsomagban található két bábu mellé muszáj lesz beszerezni még nyolcat…

Ami a sztorit illeti, az nem egy nagy szám, hiszen megint Kaos keveri a kulimászt, viszont az előző részekhez képest sokkal jobb a narratíva, hiszen ezúttal a legnépszerűbb skylanderök (Spyro, Stealth Elf, Jet Vac, Pop Fizz, Eruptor stb.) kísérgetnek minket a pályákon: folyamatosan beszélnek hozzánk, sőt néha még a segítségüket is kérhetjük egy-egy küzdelem során. A tíz főküldetés kiválóan sikerült, a ránk váró pályák mind egyediek, tele vannak változatos minijátékokkal, nyoma sincs a monoton darálásnak, folyamatosan találkozunk olyan újdonságokkal, amelyek képesek fenntartani a lelkesedésünket és az érdeklődésünket. Arról nem is beszélve, hogy már normál fokozaton is bőven akad kihívás: a játék nem szórja minden sarkon az életerőt visszatöltő kajákat, oda kell figyelnünk a hősünkre, és hatalmas öröm volt számomra, hogy a pályák végén kötelezően megjelenő főellenfelek is eltérőre és érdekesre sikeredtek. Minden esetben taktikus harcra kell készülni, ugyanis az eszetlen támadás nem feltétlenül jelent megoldást ellenük.

Emelem kalapom

Az Imaginators minden szempontból kellemes meglepetés: a játékot fejlesztő Toys for Bob nem csak egy kiválóan működő szisztémát talált ki az új epizódra, de a csapatnak volt energiája fejleszteni a játék minden egyes elemét. Az idei Skylanders nem csupán szórakoztató, de belengi a frissesség érzése, ami a tavalyi rész után igencsak ráfért a sorozatra. A program persze most is úgy lett kitalálva, hogy erős veszélyt jelentsen a pénztárcánkra, hiszen folyamatosan ott a késztetés, hogy további Sensei-figurákat és még több, a saját lény létrehozásához szükséges kristályt vegyünk. Ugyanakkor tagadhatatlan, hogy minden újabb kiegészítő tovább növeli a játék értékét és élettartamát, szóval nem feltétlenül kidobott pénzről van szó.

És arról sem szabad megfeledkezni, hogy az Imaginators akkor is kiváló élmény, ha az alapcsomagon kívül semmi mást nem veszünk meg, sőt megkockáztatom, hogy még akkor is hihetetlenül szórakoztató, ha nem használjuk a kristályt, és csak a kész figurákkal kalandozunk. Ebben az esetben ugyan kimarad az alkotás és a gyűjtögetés izgalma, de nem biztos, hogy mindenki erre bukik, viszont az új Skylanders még ezen funkció használata nélkül is egy kifejezetten tartalmas, rengeteg órányi elfoglaltságot biztosító program. Nemcsak kicsiknek, de nagyoknak is. Nekem már megvan, de ha nem így lenne, tuti szétvetne az öröm, ha ezt a játékot találnám a karácsonyfa alatt.