A System Shock világa

Alig 100 évvel azután, hogy először ember járt a Holdon, az emberiség már kolonizálta a Naprendszert. Ezeket a kolóniákat hatalmas megakonglomerátumok irányítják, ezek közül az egyik legnagyobb a TriOptimum. Pletykálnak róla, hogy a TriOpt furcsa kutatásokat végez a Társaság laborjaiba bezárt embereken. Aztán egy TriOptimum alkalmazott olyat tesz, amelyre senki nem számít: feloldja az etikai megkötéseket a Citadel Űrállomás mesterséges intelligenciáján, Shodanon. Hogy ennek mi lett a vége, sejthető: módszeres gyilkolás, ahogy az elszabadult MI-k általában teszik. Ám mielőtt Shodan világpusztító tervét végrehajthatná, egy hacker eljut a központi modulig, és elpusztítja nemcsak az űrállomást, de magát Shodant is.

Amikor mindez kiderül, általános lázadások törnek ki a megatársaságok ellen. A nemzeti kormányzatok létrehozzák az UNN-t; ez a világkormányzati szerv próbálja bizonyos fokig irányítani és ellenőrizni a társaságokat. Valamivel több mint 30 évvel később, egy hatalmas technikai felfedezés és azt követő hosszas politikai küzdelem után a TriOptimum legyárt egy fénynél gyorsabb űrhajót, a Von Braunt. Az UNN amiatt, hogy ne a TriOptimum legyen az elsődleges haszonélvező, csakis UNN katonai kísérettel engedi el első útjára. Az utazás alatt azonban valami borzalmas dolog történik...

A műfaj és a karaktergenerálás sajátosságai

A System Shock második része az első hagyományait követi, így elég nehéz a cikkíró dolga abban az esetben, ha a műfajt kéne meghatározni. A játék 1999-ben jelent meg, ugyanakkor, amikor mozikba került egy film, amelynek hivatalos műfaji meghatározása cyber-kung-fu-sci-fi-thriller volt. Valami ehhez hasonló kategóriába lehet begyömöszölni a System Shock 2-t, csak a cyber-kung-fu kifejezést kell lecserélni RPG/FPS-re, a másik kettő meg rendben van...

A játék még a Von Braun kilövése előtt indul. Mint feltörekvő ifjak, a katonasághoz akarunk csatlakozni. Mielőtt még sor kerülne a karaktergenerálásra, megtanulhatjuk az alapvető irányítást. Ezek után el kell döntenünk, hogy milyen szerepben akarunk játszani:

  • Marines (Tengerészgyalogos): Ő a fegyverek szakértője. Gyakorlatilag bármilyen fegyvert tud használni, emellett a technikához is ért, s igen magas statisztikákat érhet el.
  • Navy (Tengerész): Ő a technika szakértője. Nem bíz semmit a véletlenre. Ahelyett, hogy szemtől szemben kiállna az ellenséggel, inkább feltöri a helyi védelmi rendszert, és az átállított gépágyú mögül várja meg a harc végét.
  • OSA (Fekete Csoport): Ez a legnehezebben játszható kaszt. Gyakorlatilag csak elmetrükköket használnak, ezzel támadnak-védekeznek. A technikához is értenek valamelyest, de elhanyagolható szinten.

Miután kiválasztottuk kasztunkat, rögtön a kiképzőbázisra kerülünk, ahol sokévnyi kemény tanulás után megkapjuk első képzettségpontjainkat. Közlegényként a Von Braunra helyeznek el minket, amely éppen elindult az expedícióra, azonban mikor a játékban fölébredünk egy cryokamrában, mindenütt vér, holttestek, és ami a legjobb, nem emlékszünk semmire... El kell indulnunk, hogy megtudjuk, mi történt.

Ész + reflex = túlélés

Mivel a játék stílusa főként RPG és FPS, nem mehetünk előre egy teli táras pisztollyal, egy-egy golyót röpítve minden egyes ellenfélbe, mert akkor sajnos nagyon hamar véget ér a kaland. A jelszó: ha gondolkodom, túlélem! A túlélés egyik feltétele pedig az, hogy a kasztunknak megfelelően fejlesszük képességeinket, bár ettől függetlenül mindenhez kell értenünk. Már az alap pisztolyt és puskát is csak tapasztalati pontért tudjuk használni, nem beszélve a többi dologról. Hogy is néz ez ki?

  • Statisztikák: A játékos alapképességeit mutatja meg, úgymint állóképesség, erő, pszi, gyorsaság, kibernetikus affinitás. Lehet enni, inni, cigarettázni is, de ez csökkenti az életerő pontok számát.
  • Képzettségek: ez is többfajta mutatót jelöl: technikai, fegyveres, és pszionikus diszciplínák.
    • technikához tartozik többek között a hackelés, javítás, kutatás, karbantartás. Ezek mindegyike fontos szerepet játszik - a hackelésé különösen, de fejlesztésük hosszú és költséges.
    • Fegyverek szempontjából a játék nehéz választás elé állít, ugyanis lehetetlen megtanulni minden típus használatát, mert négyfélét is kapunk a normáltól az egzotikusig.
    • pszi hatalma az agy karbantartója. A pszionikus hatalom elmetrükkök használatát jelenti; öt szinten tanulhatjuk az elmeképességeket. Míg az elsőn csak igen gyenge támadó-védekező képességeket tudunk használni, addig az utolsó szint képzettségeivel már leszívhatjuk ellenfeleink életenergiáját is... Ezen képzettségek megtanulása viszonylag olcsó, azonban a használathoz szükséges szintet külön meg kell vásárolni.

Minden sikeresen elvégzett feladatért kibermodulokat kapunk, ezeket tudjuk felhasználni a Von Braunon elhelyezett képességbővítő egységeknél, itt tudjuk karakterünket fejleszteni. A játék elején nagyon kevés modullal rendelkezünk, a későbbiekben ez a szám azonban megnő, és elindulunk a gyors fejlődés útján. Szerencsére nemcsak kapunk, hanem találunk is kibermodulokat. Érdemes a kezdetekben csak pár technikai képességet minimális szinten fejleszteni, hogy feltörhessünk egy alacsonyabb szintű biztonsági zárral rendelkező tárolódobozt, vagy egy biztonsági rendszert, majd később egy nagy szintű karakterfejlesztést végrehajtani.

A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!

1 2