Ahogyan a bevezetőben említettem, a WRC-sorozat eddigi két epizódja bizony csalódást okozott, mert a kissé kezdetleges grafika és a szappandoboz fizika sajnos nem jelentenek jót egy olyan műfajban, ahol példának okáért a DiRT is rajtvonalhoz áll. És ugyan a kis talján stúdió játékai nem is AAA címként kerültek forgalomba, ám a hivatalos licenceken kívül semmit sem tudtak nyújtani, ami miatt felfigyeltek volna rájuk a ralisport kedvelői. A WRC 3 ezzel szemben már egy szerethető alkotás, ami végre kiléphet a nagyok árnyékából, még ha a maga tökéletlen valójában is.

Nagygenerál

A Milestone-nál idén -- a nagyobb sorozatok jellemző szokásától eltérően -- nemcsak kasztnicserében és némi polírozásban gondolkoztak, hanem alapjaitól építették újra a játékot. Kezdték azzal, hogy úgy ahogy van, kidobták az eddigi gyengécske grafikai motort, és lecserélték a szintén saját fejlesztésű Spikengine-re, ami minden téren jobban teljesít az elődjénél. Nyilván nem a ma elérhető legszebb látványt produkálja, akad néhány bug és kevésbé profi megoldás is (a pályát övező kis oszlopok mintha anyagtalanok lennének, át lehet hajtani rajtuk, a jeges felületek pedig irreálisan tükröződnek), de összességében a táj és a pályák kellően részletgazdagok, a járgányok fényezésén szépen csillan a napfény, és a kerekek által felvert porfelhő is hihetően kavarog a levegőben. Ilyen környezetben már kellemes vezetni, feltéve, ha a fizikai motor által nyújtott élmény is megengedi ezt -- és itt egy újabb jó pontot írhatunk jóvá a Milestone munkatársainak számláján.

Kilinccsel előre

A vezetési modell érezhetően feszesebb, jobban reagálnak az autók a finom mozdulatokra is, ami az átdolgozott fizikájú útfelületekkel kiegészülve, ha nem is őrületesen reális, de szórakoztató raliélményt nyújt -- ami a DiRT kilengései óta meglehetősen nagy hiánycikknek számít a piacon. Elsőre persze lehetséges, hogy fura lesz az autók irányítása, kicsit idegesen, zabolátlanul mozognak, a mellettünk elsuhanó táj pedig néha mintha nem tudná követni az eseményeket, de egy kis finomhangolást és a motorháztető nézetre váltást követően máris helyreáll a rend: a kocsik szép ívben sodródva farolnak, villámgyorsan veszik a hajtűkanyarokat, a táj pedig... na, az kit érdekel 150 km/h-s tempónál, nem igaz?

A sok-sok beállítási lehetőségnek köszönhetően ráadásul könnyedén belőhetjük saját vezetési preferenciánkat is, nevesen azt, hogy az arcade, avagy inkább a szimulátor stílus felé húz-e a szívünk: az automata váltó, a kipörgésgátló és a többi elektronika bekapcsolásával egy könnyen játszható és élvezetes verseny vár ránk, ellenkező esetben pedig nagyobb virtuális vezetési rutinra lesz szükségünk a futamok során. A szimulátor jelző talán még utóbbi esetben is túlzás egy kicsit, de kétségtelen, hogy izzasztóbb, precízebb és persze némiképp idegőrlőbb kormánytekergetés vár ránk a segítségeket elhagyó beállítási lehetőséget választva.

Az egyszerűség gyönyörködtet

Ami a játékmódokat illeti, a program ezen részét a legtalálóbban úgy foglalhatnánk össze, hogy maga az egyszerűség. Ez azonban nem feltétlenül rossz dolog: a játékmenet mindenféle sallangtól mentes, és csakis a vezetésre koncentrál. A milánóiak jól éreztek rá, hogy nem vehetik fel a versenyt a nagyokkal a bombasztikus funkciók fejlesztésében, így inkább a ralihangulat és a vezetési élmény köré építették fel a játékot. Mondhatnánk, hogy a WRC 3-ban versenyezni kell, oszt jó napot. Ez egyedül az online multiplayer esetében visszatetsző, hiszen a világhálón keresztül történő szimpla szellemautós versenyzés azért így 2012-ben kissé karcsúnak tűnik. Szerencsére a WRC Experience és a Road to Glory opciók ennél sokkal tartalmasabbra sikeredtek.

A WRC Experience a hivatalos rali világbajnokságot takarja, erre kattintva egyetlen állomásra szóló gyorsmeccset, többfutamos kihívást és komplett bajnokságot is kezdhetünk. A WRC 3 tartalmazza az összes versenycsapatot, autóstul-pilótástul, így akár ráhajthatunk a francia Sébastien Loeb tizedik rali-világbajnoki elsőségére is virtuális formában, ha úgy tartja kedvünk. Ehhez tizenhárom helyszín (köztük Monte Carlo, Szardínia), hetvennyolc állomás (erős pályaszakasz újrahasznosítással), és öt super special stage áll rendelkezésünkre, no meg a három osztályba (WRC, Class 2, Class 3) sorolt, összesen harminchat négykerekű, melyek között olyan kocsik is helyet kaptak, mint Lancer EVO IX, a Mini Countryman vagy az Impreza. Mind-mind saját fizikával és vezetési élménnyel, ahogy azt kell.

Az egyes pályákat nem árt alaposan megismerni, mielőtt éles helyzetben tesszük próbára magunkat, mert a gépekre nagyon oda kell figyelnünk, ugyanis a versenyek során könnyedén ripityára törhetjük azokat. A törésmodell egészen pofás, és ugyan a futam közben nem tudjuk működésképtelenre amortizálni a kocsikat, a teljesítményük azért jelentősen romlik (kevésbé kanyarodnak, gyorsulnak, beragad a váltó stb.), ráadásul a következő körben azzal kell rajtvonalra gördülnünk, ami megmaradt a gépből. Két szakasz között persze korlátozott mértékben javíthatjuk az autót, ám egy helyszín hat futamból áll, így a végére már egy roncshalmazzal leszünk kénytelenek versenyezni, ha nem vigyázunk. Éppen ezért igenis oda kell figyelni az anyósülésen ücsörgő mitfahrerre, aki már két-három kanyarral előre jelzi az irányokat, nekünk pedig az őrült tempó mellett az útra és a hallottakra is koncentrálnunk kell, ha a legjobb időeredményt szeretnénk kihozni az autónkból. Elég egy aprócska hiba, és máris több pozíciót visszaesve igyekezhetünk behozni az elvesztegetett másodperceket, de éppen ez az, ami garantálja a versenyzés közbeni folyamatos feszültséget és az adrenalin fröccsöket egy-egy kicentizett manővert követően.

Vegyes érzelmek

Hangulatában némileg eltérő a Road to Glory játékmód, ami a sportjátékok mára kötelezővé vált karriermódjának felel meg, melyben egy nevenincs pilótát kell az autóversenyzés csúcsára kormányoznunk. Kezdésnek két verseny közül választhatunk, majd a futamokon nyújtott teljesítményünk függvényében nyithatjuk ki a lelakatolt pályákat, autókat és alkatrészeket. A versenyek során minimum a legjobb hétbe kell kerülnünk, hogy továbbléphessünk a következő állomásra, de a hírnevünket erősítő időeredményünk mellett fontos a vezetési stílusunk is, hiszen ezek után kapjuk az úgynevezett Ability pontokat, amik a szponzorok megszerzése mellett az autók tuningolásához is elengedhetetlenek.

A „dicsőséghez vezető út” kissé felemásra sikerült: a pengeéles ralihangulatot kevésbé hozza, ugyanakkor több újdonságot is felvonultat a hagyományos WRC megmérettetések mellé. A kötelező futamokon túl ügyességi és speciális szabályok szerint zajló versenyek várnak ránk (pl. olyan körpálya, melyen az ellenfelünkkel egyszerre indulunk, csak éppen más-más pontból), rajthoz állhatunk olyan veterán ritkaságokkal, mint a Lancia Delta Integrale, a Toyota Celica Turbo vagy a Peugeot 504, továbbá hangsúlyos szerephez jutnak az amúgy a műfajra nem éppen jellemző ugratási, drift és pályarombolási tényezők. Szintén érdekesség a korlátozott mennyiségben rendelkezésünkre álló idővisszatekerési opció is, amivel súlyos baleseteket, árokban landolásokat kerülhetünk el: a hibánk előtti pár másodpercet visszapörgetve kiválaszthatjuk azt a pillanatot, amikor még uraltuk az autót, majd onnan folytathatjuk a versenyt, immár sokkal óvatosabban. A ralifanatikusokat nem éppen ezekkel fogják megvenni, de valahogy mégis működik a dolog, így a Milestone fejlesztőinek sikerült még egy kis sajátos ízt is csempészni a sportágba.

Ugyan a WRC 3 nem ír történelmet, azonban kellemes versenyzési élményével, komplett licencfelhozatalával, átdolgozott fizikájával és nagybetűs ralihangulatával egész biztosan sokak szívébe belopja magát. Igaz, valódi vetélytárs híján ez nem is olyan nehéz dolog.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!