Deadpool a Marvel egyik legkedveltebb antihőse, aki 1991-es első felbukkanása óta hatalmas rajongótábort épített ki maga köré, elsősorban elborult, sokszor a negyedik falat is ledöntő humora miatt. És bár a karakter népszerűségéhez kétség sem férhet, azért adja magát a kérdés, hogy vajon egy ennyire elszállt koncepciót mennyire lehet a képregényeken kívül más médiumra is átültetni? Nos, mint azt a High Moon Studios 2013-ban bemutatta, egész jól.

Az egyszerűen csak Deadpoolnak nevezett játék PS4-es és Xbox One-os verziója ráadásul pont mostanában ünnepli az ötödik születésnapját, így elérkezettnek láttuk az időt egy kis visszatekintéshez. Bár legyünk teljesen őszinték: ahhoz, hogy erről a programról beszéljünk, igazából nem is kéne semmilyen jeles évforduló, hiszen a High Moon Studios alkotása önmagában, születésnap nélkül is bárhol, bármikor megállja a helyét.

deadpool-visszatekinto-01.jpg

Játékkészítés zsoldosként

A Deadpoolnak igazából már a bejelentése is remekül mutatta, hogy milyen játékra érdemes számítani a fejlesztőktől. Először még csak egy egyszerű teaser trailert kaptunk a 2012-es Comic Conon, nem sokkal később azonban már a Marvel oldalán is feltűnt egy cikk a bejelentés kapcsán, melyet maga Deadpool írt, egyből lebontva azt a bizonyos negyedik falat.

A hivatalos magyarázat szerint a karakter ugyanis átvette az irányítást a High Moon Studios irodái felett, és megfenyegetette a fejlesztőket, hogy a saját karukkal veri agyon őket, ha nem készítenek róla egy elképesztően menő játékot. Igen. Talán már ebből is érződik, hogy a képregényekre jellemző humor a marketingkampányt is erősen áthatotta, a fenti bizarr fenyegetés például egy hivatalos sajtóközleményben szerepelt, jó előre jelezve, hogy milyen hangnemet érdemes várnunk a kész produkciótól.

Ahol viszont az illetékesek egyáltalán nem vicceltek, az a játék büdzséje volt: a kiadói feladatokat ellátó Activision ugyanis kerek 100 millió dollárt fordított a Deadpoolra, ami azért még az AAA kategóriás címek között is szép összegnek mondható. A projekten dolgozó stáb minőségére már csak ezért sem lehetett panasz: a főszereplő hangját például a már akkoriban is roppant felkapott Nolan North adta, míg a sztorit Daniel Way, a Marvel egyik népszerű írója jegyezte. A végeredmény pedig pont olyan lett, mint egy interaktív Deadpool-képregény, ennek minden pozitív és negatív hozományával együtt.

Rozsomák beájulna

A Deadpool sztorija a marketingkampány által lefektetett alapokat gondolja tovább, azaz a címszereplő nagydumás zsoldos itt is „rábeszéli” a High Moon Studios embereit, hogy készítsenek róla egy játékot, azonban olyan unalmasnak találja a projekt forgatókönyvét, hogy inkább elmegy megölni a korrupt médiamogult, Chance White-ot. Az akció közben azonban véletlenül fényt derít Mister Sinister ördögien gonosz tervére, így végül az X-Men tagjaival és a jövőből visszautazó Kábellel kiegészülve a szupergonosz után veti magát, hogy leállítsa, mielőtt az megsemmisíti kedvenc Taco éttermét. A Föld többi részével együtt.

Talán már ennyiből is érződik, hogy a Deadpool története egy egyszerű, de betonbiztos sztori volt, ami jól bejáratott toposzokra épült, emellett pedig természetesen Rozsomák sem hiányozhatott belőle, aki a képregényekben is gyakran feltűnik a nagydumás zsoldos mellett. És bár ez a cselekmény nem váltotta meg a világot, de erre nem is volt szüksége, hiszen a Deadpoolt (akárcsak a képregényeket) egyértelműen a humor vitte el a hátán. De még hogy!

Minek ide negyedik fal?

Őszinte leszek: én annak idején egyáltalán nem tudtam elképzelni, hogy a Deadpool-képregények sokszor beteg, sokszor elborult humorát hogyan lehetne átültetni a játékok világába, hiszen mégiscsak két, egymástól igencsak eltérő médiumról beszélünk, de a fejlesztők alaposan rám cáfoltak. A High Moon Studios alkotása ugyanis nagyszerűen adja vissza a karakter poénjait és jellegzetességeit, sőt párszor a játékmenettel is összefonja őket, például amikor az egyik platformer szakaszt a saját szövegbuborékainkon ugrálva tudjuk teljesíteni.

De ezen túl is van itt minden, amit egy Deadpool-játéktól elvárna az ember, a negyedik fal döntögetésétől kezdve egészen a legsötétebb, legmorbidabb poénokig. Ezeket a jeleneteket pedig a mai napig nehéz mosoly nélkül kibírni, legyen szó akár arról, mikor elfogy a fejlesztők pénze, és ezért az egész játék átmegy egy gagyi prototípusba, akár arról, amikor Deadpool egyszerűen fejbe lövi magát, mert már annyira unja Kábel szövegelését. De persze ez csak pár kiragadott példa, a valóságban ugyanis az egész kampányt átjárja a nagyon jellegzetes és nagyon sajátos humor, aminek hála a játék rövid úton rengeteg rajongót szerzett magának.

Nagy kár azonban, hogy a Deadpool többi része nem igazán tudott felnőni a remek poénokhoz. Maga a játékmenet például többek szerint is monotonnak érződött, míg mások az irányítást vagy az összecsapásokat kritizálták, mondván, megjelenés előtt mindkettőre ráfért volna még némi finomhangolás. Persze a karakter rajongói így sem csalódtak a High Moon Studios alkotásában, csak épp a legtöbb emberben alighanem ott motoszkált a gondolat, hogy lehetne ez az egész sokkal jobb is.

És hol a folytatás?

Monoton kampány ide, nem mindig tökéletes irányítás oda, a Deadpool így is nagyon kedvező fogadtatásra talált anno a játékosok között, ezért adja magát a kérdés, hogy hol a folytatás? Röviden és tömören: sajnos sehol, méghozzá két ok miatt. Egyrészt, bár az Activision a játék eladásai kapcsán nem közölt konkrét számokat, azért lehet sejteni, hogy 100 milliós büdzsé mellett nem volt ez nekik olyan hatalmas anyagi siker, másrészt pedig a franchise jogai sincsenek már a kiadónál vagy a fejlesztőnél, ami miatt egyébként Deadpool szinte már sehol nem kapható.

Nincs azonban minden veszve: nemrég ugyanis Nolan North egy interjúban elárulta, hogy már nagyban győzködi a Marvelt, hogy készítsenek egy folytatást, melyben akár Ryan Reynolds is kameózhatna egyet. És bár hivatalos bejelentést eddig nem kaptunk, a 2013-as Deadpool roppant kedvező fogadtatását elnézve talán annyira nem is lenne meglepő, ha a képregénykiadó újra megpróbálná a képernyőinkre varázsolni a karaktert. Mi örülnénk neki, nem is kicsit, annyi biztos.