A menedzserjátékok és szimulátorok csillaga egy időben leáldozóban volt, legfőképp azért, mert a keményvonalas PC-s játékok vásárlói piaca beszűkült a konzolok uralta játékiparban. Az olyan nagy sorozatok, mint a SimCity vagy a Theme hosszú évekig nem hallattak magukról, az egykor csak tycoonoknak nevezett stílus képviselői pedig látszólag átpártoltak az alkalmi játékosok oldalára. Megjelent a Mafia Wars és a FarmVille, hogy letarolva a Facebookot egy teljesen új éra hajnalát virrassza fel, a lemezes, fizetős menedzserjátékok pedig belesüllyedtek a gagyi ragacsos mocsarába, hogy mindenféle olcsó kiadványokon át olyan förmedvényeknek adjanak életet, mint az általunk is bemutatott Skycraper Simulator vagy a Bungie Jumping Simulator (igen, jól olvastátok). Ez a trend pedig valószínűleg így folytatódott volna az idők végezetéig, ha nem jelenik meg 2012 végén a Farming Simulator 2013, megreformálva a teljes menedzserműfajt.

A Farming Simulator 2013 sikere

Mielőtt elmerülünk a Farming Simulator 2013 népszerűvé válásának elemzésében, érdemes felmérni, hogy pontosan mekkora sikerről is van szó. A játék, bár ezt kevesen tudják, egy sorozat negyedik részeként látott napvilágot, a fejlesztésért pedig egy kis svájci csapat, a mindössze hat főből álló Giants Software felelt. Mivel a korábbi Farming Simulatorok nem zavartak sok vizet, sem a stúdió, sem a kiadó (a Focus Home Interactive) nem gondolta, hogy a 2013-as számmal ellátott változat új magaslatokba tör. Hogy akkor miért kezdtek bele egyáltalán a fejlesztésbe? Nos, Thomas Frey művészeti vezető a Polygonnak mondta el két évvel ezelőtt, hogy igazából semmilyen piacfelmérés nem előzte meg a munkálatokat. Csak azért adott pénzt a játékra a Focus Home, mert akkoriban minden tele volt bizarr és olcsó szimulátorokkal. A szemetesautóktól kezdve a favágók életéig mindenről készült egy gyenge, de baráti áron kínált program, a német játékosok pedig valamiért hajlamosak voltak az összeset megvenni, függetlenül attól, hogy a kritikusok többsége említésre sem méltatta ezeket a játékokat.

A kiadó és a csapat közepes sikert jósolt, abban bíztak, hogy a fejlesztési költségek megtérülése után csurran-cseppen némi bónusz is. Ehhez képest a játék szinte azonnal bombasiker lett, a PC-s eredetit százezrek vették meg az első két hétben, hogy később YouTube-on mutogassák, milyen eredményes földművesek. A Farming Simulator 2013 minden reklám nélkül vált jelenséggé, először csak underground körökben, később pedig mindenhol. A Focus Home bele is vágott az Xbox 360-as, PlayStation 3-as, sőt, Nintendo 3DS-es és PS Vitás átiratok készíttetésébe, a VGCharts szerint pedig a három főbb platformon összesen több mint egymillió Farming Simulator 2013-at adtak el. Ez a szám nem tűnik olyan nagynak a AAA-kategóriás csodák 4-6 milliójához viszonyítva, de ne feledjük, hogy azokról a játékokról sokszor már évekkel a megjelenésük előtt tudunk. Ki tudja, mire vitte volna a Farming Simulator 2013, ha komoly marketinghadjárat előzi meg a premierjét.

Miért pont a Farming Simulator 2013?

A játék sikerének titka talán nem is igazi titok. Figyelembe kell venni, hogy a Farming Simulator 2013 kilógott a hasonló címek gyenge átlagából. A játék grafikája 2012-ben kifejezetten szépnek számított (még ma sem csúnya), a játékmenet pedig új ötletekkel kísérletezett. Frey szerint a legfőbb inspirációt nem a korábbi Farming Simulatorokból merítették, hanem érdekes módon egy, a játéktól iszonyat messze álló sorozattól, a Microsoft-féle Flight Simulatortól. Thomas és kollégái mindig szerették a széria szabadságát: a szimulációs játékmenet, a reális fizika és a sok repülőgép adott az összes Flight Simulatorban, de ezek a programok semmit sem erőltetnek rá a játékosra. Ugyanezt a receptet vette át a Farming Simulator 2013 is. Vannak ugyan küldetéscélok, de a program nem büntet, ha nem érjük el őket. Igazából az egész farm, amit kézhez kapunk a játék elején, egy hatalmas játszótérként funkcionál. A szabályok itt is mindig előre lefektetésre kerülnek, azaz a sikeres gazdálkodásnak nagyjából ugyanazokból a lépésekből kell állnia, mint a valóságban. Ugyanakkor minden más a vásárló döntésén múlik, kezdve a termelt élelmiszertől egészen a felvásárolt földek számáig.

Ráadásul segíti a beleélést, hogy a Farming Simulator 2013 irányítása belső nézetben zajlik. Gazdánk személye egybeforr velünk, mi vagyunk, akik beszállnak a traktorba, mi vagyunk, akik kiürítik a silókat, és mi vagyunk, akik körbesétáljuk a farmot egy kemény nap után, gyönyörködve két kezünk munkájának virtuális gyümölcsében. A Farming Simulator 2013 egy személyes élmény, ami kidobja a formulából a szimulátorokra és menedzserjátékokra oly jellemző rideg távolságtartást. Ennek köszönhetően pedig még azoknak is tetszik a program, akik amúgy azt sem tudják, mi a különbség a kombájn és az eke között. További jó pont, hogy az interfész viszonylag egyértelmű, az oktatómód kellően részletes, a környezet pedig nyugalmat áraszt magából, ami kifejezetten előnynek számít a már dolgozó játékosok körében. Elvégre szimulátort ide, menedzserjáték oda, ha a Farming Simulator 2013-mal töltött idő pihenteti az embert, akkor sokkal szívesebben ül előtte hosszú órákat, mintsem idegesítse magát a fagyogató SimCityvel, vagy a túl nagy összpontosítást igénylő FarmVille-lel.

A Farming Simulator 2013 és a jövő

A Farming Simulator 2013 sikere természetesen meghatározó jellegű esemény: a játékkészítők és kiadók iskolapéldának használhatják a Giants Software alkotását, hogy tanulmányozhassák, hogyan kell letarolni egy olyan piaci szegmenst, aminek létezéséről a legtöbb piackutatás említést sem tesz. Mielőtt a Farming Simulator 2013 berobbant volna a köztudatba, a németeken kívül mindenki ferde szemmel nézett a különböző Simulator címet viselő alkotásokra. Azóta azonban, hogy a Focus Home tarolt a játékkal, a vásárlók igényei változásokon mentek keresztül. Egy csomó nyugati játékos jött rá, hogy nekik bizony kellenek a minőségi menedzsercímek, viszont a béna eresztésektől távol akarnak maradni, azaz a nem elég magas minőségi határt megütő játékok sosem jutnak el hozzájuk. Őket csak és kizárólag a színvonalas szimulátorok érdeklik, ezzel elősegítve a gagyihullám visszaszorítását. Mert hisz minél fontosabb a minőség, annál kevésbé számít a mennyiség.

A Farming Simulator 2013 egy változatos, mozgalmas, nagyszabású játék, amit nem elsősorban a pénz hajhászása szült. Való igaz, a Focus Home azért ment bele a dologba, mert a kiadói fejesek meg akarták lovagolni a Simulator-lázat. Viszont a Giants Software fejlesztői igenis mertek újítani, és szenvedélyből készítették el játékukat. A srácok elhivatottsága elnyerte jutalmát, a hozzájuk hasonló történetek pedig elősegíthetik a játékipar fókuszváltását. Bízzunk benne, hogy a sok kicsi sokra megy elvet követve a vállalati óriások merészebbekké válnak majd, és nemcsak évente érkező folytatásokkal, de tartalmas, korábban nem használt színpalettával kísérletező játékokkal is próbálkozni fognak.