Tavaly márciusban történt, hogy sok-sok célozgatás után a Piranha Bytes végül is bejelentette az akkor még RPB munkacímen futó Risent, a szerepjátékot, amelyet -- jogok híján -- a Gothic folytatásának szántak, csak más címmel látták el. Ekkor még úgy tűnt, hogy a koncepcióban jó pár dolog éles ellentétben áll majd a fejlesztőbrigád legendás RPG-trilógiájával, azonban, ahogy teltek-múltak a hónapok, kiderült, hogy nem csalás, nem ámítás: bár a jogok megmaradtak a JoWooD-nál -- amely a roppant tehetséges, de a zsarnokoskodó kiadó miatt már a bokáját többször beverő Spellboundnak adta ki a hivatalos Gothic 4 elkészítésének feladatát --, szellemiségében a Risennel egy új Gothic születik.

A kiadó ezúttal a Deep Silver, a szoftver pedig ennek tükrében kissé nyugodtabb körülmények között készült, mint a Piranha bármelyik játéka: a PC-s változat mellett (egy külsős csapat bevonásával (tehát nem a munkától vontak el embereket!) egy Xbox 360-as változat is készülgetett (amely, ellentétben a harmadik résszel, az első Microsoft minőség-ellenőrzésen is átment), ráadásul az angol változat nagyobb prioritást élvezett, mint a német -- bárki, aki ismeri a szériát, tudja, hogy ez nagyon nagy szó. A szinkron páratlan nagy felhajtással készült, a stúdió többek között Andy "Gollam" Serkist, John "Gimli" Rhys-Daviest, Lena "Sarah Connor krónikái" Headeyt is megszerezte szereplőnek.

A cég előző játékával ellentétben a Risenben a brigád igen komoly energiákat fordított egy, az első részhez hasonlóan kellemesen egyedi és ötletes történet létrehozásba. A Risenben egy mediterrán éghajlati övezet alatt fekvő szigetre kerülünk -- amúgy gothicosan, egy szál gatyában --, és ahhoz, hogy túléljünk, szükségünk lesz a földdarabon tevékenykedő három csoportosulás valamelyikére. A háttérben azonban valami mozgolódik; megérkezésünk olyan, mint a végzet lábnyoma, olyan láncreakciókat indít el, amely nem csak a sziget, hanem az egész világ sorsát megváltoztathatja -- a vulkán pedig lassan ébredezik...

Nos tehát: a Piranha Bytes bejelentette, hogy a PC-s, valamint Xbox 360-as változat is aranylemezre került a Risenből; nem lesz késés, nem volt kapkodás, a szoftver hosszas előkészületek (és a Gothic-trilógia összes részét együttvéve lepipáló tesztelési fázis után) végre tömött sorokban elindult a sokszorosító üzemek felé. Amerika kicsit várni kényszerül, már ami a konzolos debütálást illeti, hiszen az ottani Xbox 360-as megjelenést 2010-re tolták.