Rögtön az elején leszögezem, hogy a Left 4 Dead játékosai és rajongói egyből otthon fogják magukat érezni a Back 4 Blood-ban, ami persze nem a véletlen műve, hiszen a két játékot egyazon csapat jegyzi, a Turtle Rock Studios. Persze nem lehet egyenlőségjelet tenni a két cím közé, és egy szimpla grafikai ráncfelvarrással aligha lehetne lenyűgözni a közönséget, így hozzátették a maguk két fillérjét, és kértek egy kicsit kölcsön a Killing Floortól is. Ami végső soron nem szégyen, elég volt egyszer forradalmasítani a kooperatív zombi-henteldék alműfaját, most már „csak” finomítgatják a receptet, ami ha egyszer felszolgálásra kerül – terv szerint október 12-én, pont időben szerénységem születésnapja előtt –, akkor biztos, hogy megint kérek belőle párszáz óra repetát. Vagy többet.

Drágám, megjöttem!

A béta ezen szakaszában egy felvonás nyolc pályáján és egy újfajta versus játékmódon verekedhettük át magunkat. Előbbi kellően változatos és bájosan lepusztult tájakon vezet át, az elődtől megszokott módon okos pályatervezéssel, véletlenszerűsített mellékágakkal és kerülőkkel biztosít némi változatosságot. No meg a híres-hírhedt direktorral, ami tulajdonképpen egy szofisztikált algoritmus, mely a játékosok egyéni teljesítménye alapján pécéz ki magának célpontokat, majd időzít ellenük egyre brutálisabb és aljasabb támadásokat. Elsőkézből tanúsíthatom, hogy bizony tud meglepetéseket okozni, és bár minden bizonnyal lesz nem egy olyan ufonauta, aki képes „végigszólózni” egy pályát, a többségnek a csapatmunka marad a túlélés kulcsa. Az egyszerű tisztogatást továbbra is a kulcspontokon (daru aktiválásánál, ajtónyitásná, stb.) érkező hatalmas hordák elleni védekezés, valamint a végtelenített rohamok elől való menekülés dobja föl.

A versus során ezúttal egy zárt arénában kell helytállni, ahol felváltva hol egyik, hol másik brigádé a túlélők szerepe, a cél pedig a rivális túlélési időrekord megdöntése. A hullámokban érkező fertőzöttek mellett a játéktér is egyre szűkül – akár egy battle royale játékban – ezzel garantálva egy időlimitet a legprofibb csapatok ellen is, egyúttal kiküszöbölve bárminemű kempelést. Külön érdekesség, hogy a három fő speciális fertőzött három további alfajra osztható, ezek közül bármelyiket irányításunk alá vonhatjuk, és további képességekkel fejleszthetjük. Ez egy nagyon érdekes elképzelés, ami rengeteg kísérletezésnek ad otthont, és némi színt visz a játékmódba.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

De őszintén szólva hiába a körönkénti fejlődés, a Back 4 Blood kompetitív része foghíjasnak érződik. Remélem, hogy átgondolják a lehetőségeket, és a jelen tervvel ellentétben idővel további játékmódok is érkeznek majd, melyben a fertőzöttek bőrébe bújva terrorizálhatjuk jobb sorsra nem érdemes ellenfeleinket. Ennek híján félő, hogy viszonylag hamar kifulladhat a lendület, ami újra és újra visszahívja a játékosokat, mert nem véletlen, hogy a Left 4 Dead legtöbbet játszott kompetitív játékmódja a versus-kampány, nem pedig a versus-túlélés vagy a gyűjtögetés.

A Turtle Rock a jelek szerint úgy gondolja, hogy a különböző képességekkel és tulajdonságokkal rendelkező karakterek, a különféle bónuszokat adó kártyák gyűjtögetése, a véletlenszerű mutátorok (pályánként és játékonként változó módosítók, nehezítések) és a roppant méretes, egyes pályák közt tuningolható fegyverarzenál jelenléte elegendő lesz ahhoz, hogy újra és újra nekivágjunk a kampánynak. Ez azonban csak egy darabig járható út, mert egy idő után kialakul egy vagy jobb esetben több általánosan elfogadott meta (esetünkben egy optimálisnak tartott karakter-, kártya- és fegyverkombináció) amitől eltérni lehet, csak nem biztos, hogy érdemes (lásd Killing Floor esete, ahol nagyjából ugyanez a helyzet). Persze ez csak feltételezés, előre ítélkezni ez alapján nem lehet és nem is akarok.

Zombim, add az élőhalálod!

Nekikezdhetnék még kivesézni a kártyarendszert, a karakterek szinergiáit, a speciális fertőzötteket, alfajait és azok képességeit – de azzal már jelentősen meghaladnám egy szimpla bétateszt vagy ajánló kereteit és célját. No meg valamit hagyni kell az októberi megjelenésre is a még hiányzó kampányfejezeteken kívül. Akárhogyan is, amit eddig láttam, az hajszál híján kifogástalan: remek fegyverkezelés, kiváló netkód, fantasztikus optimalizáció, és a játék minden pórusából áradó hangulat. Egyelőre optimistán, visszafogott lelkesedéssel várom a rajtot, és az azt megelőző nyílt bétafázist, melynek során remélhetőleg a Back 4 Blood újabb aspektusait lesz lehetőségünk kipróbálni.