"Sokan próbálták már és megbuktak?" -- "Sokan próbálták már és belepusztultak!" -- hallhatunk gyakran ilyen, vagy ehhez hasonló párbeszédeket sci-fi/fantasy kalandfilmekben, amikor a főhős egy lehetetlennek tűnő feladatról kérdez egy másik öreg, bölcs szereplőt. Valahogy ezt mondhatnánk el azokról az MMORPG-ről is, amelyek újra és újra -- meglehetősen izzadságszagúan -- próbálják a World of Warcraft receptjét lemásolni. A Blizzard ugyanis keményebb kézzel markolja az MMORPG-piac trónját, mint maga Arthas a Lich Kingét, és hiába is próbál a többi cég koppintani, mind messze-messze kullognak csak a WoW sikerétől. Nagyon könnyű példákat is találni: elég csak az olyan -- hosszú éveken keresztül fejlesztett -- MMORPG-kre gondolni, mint a Warhammer Online, az Age of Conan, vagy a Lord of the Rings Online.

Legalábbis erről beszélt Shane Dabri, a Blizzard egyik producere. "Bármennyire is hízelgő számunkra, hogy ennyire erőlködnek a többiek a World of Warcraft másolásával, mi csak azt látjuk, hogy ez bizony nem egy okos ötlet." -- nyilatkozta maró gúnnyal Dabri a PC Zone-nak adott interjújában. Dabri szerint nem ördöngösség azt végiggondolni, hogy amikor a játékosok a WoW helyett mással akarnak játszani, akkor legkevésbé sem szeretnének egy ugyanolyan MMOG-t betölteni, ahol nagyjából ugyanazt kell csinálni, csak más környezetben.

És hogy mire lenne szükség ehelyett? Dabri szerint a kulcsszó az innováció. "A piacnak olyan új MMOG-kre van szüksége, amelyek tényleg mást képesek felmutatni. Itt van például a City of Heroes -- ez legalább végre-valahára nem fantasy témájú játék."

Hogy Dabrinak mennyire van igaza, azt csak akkor tudhatnánk meg, ha tényleg készülne egy olyan MMORPG, amely radikálisan különbözik a WoW-tól. Szerintetek miben rejlik az MMOG-k jövője? További koppintásokban, csak ügyesebb módon, mint a fent említett játékoknál, vagy Dabrinek igaza van, és tényleg szükség lenne már radikálisan új típusú MMORPG-kre?