Már egy éve zajlik a pereskedés a Nintendo és a Pocketpair stúdió között, most pedig elég komoly és a nagyobb játékiparra nézve is meglepően durva fordulatot vett a balhé. A perpatvart kiváltó játék a Palworld volt, a "szegény ember Pokémonja", ami egyébként a játékmenetét tekintve nem sokban hasonlított a Nintendo ikonikus szériájára, de a benne lévő elkapható és harcoló szörnyecskék néha még a dizájnjukat tekintve is téveszthetetlenül koppintották Pikachuékat – a Nintendo szerint nyilvánvaló szabadalomsértésről volt szó. Aktívan zajlik tehát a vállalatok közti jogi vita, eközben viszont a Nintendo egy olyan új szabadalmat jegyeztetett be az Egyesült Államokban – sikeresen –, hogy az akkora pofont ad a komplett játékiparnak, hogy a fal adja majd a másikat.
A Gamesfray riportja számolt be a szeptember 2-án regisztrált, 12,409,387-es számú szabadalomról, ami meghökkentően széles körben védeti le a Pokémon-harcokra akár csak távolról is emlékeztető játékmenetet. A Gamesfray weboldalán is szabadon megtekinthető, rajzolt ábrával is illusztrált dokumentum szerint a következő kitételeknek kell teljesülniük ahhoz, hogy egy játék sértse a Nintendo szabadalmát:
- A játéknak PC-n, konzolon vagy bármely más elektronikus eszközön fut.
- A játékos egy karaktert irányíthat a virtuális térben.
- Ez a karakter megidézhet egy második al-karaktert.
- A második karaktert egy olyan térbe idézik, ahol van már egy másik karakter is, amellyel harcolni fog.
- A fő karakter megidézheti a második al-karaktert egy olyan térbe is, ahol nincs ellenfél, akivel harcolhatna.
- Automatikus harc kezdődik, ha a megidézett karakter egy másik karakter irányába mozog.
Ha ezek a kitételek mind egyszerre teljesülnek egy játékban, akkor az sérti a Nintendo regisztrált szabadalmát.
Nem kell feketeöves jogásznak lennünk ahhoz, hogy lássuk: a fenti kitételek még egyszerre teljesülve is borzasztóan tágak, és nemcsak a Palworld-del, de számtalan már régóta piacon lévő egyéb videojátékkal is nyilvánvalóan ütköznek. A World of Warcraft battle pet-rendszerét alapból üti a szabadalom, de még a Hunterek és Warlockok petjeit is, ha agresszív módban hagyjuk őket. Szintén gondot okozhat ez bármely fantasy-szerepjátékban, ahol szörnyetegeket, állatokat vagy bármi más harcra utasítható lényt idézhetünk meg, de még az olyan modernkori címekben is, ahol egy automatikus célpont-keresésre használható drónt vagy robotot használ a karakterünk. A legfrissebb megjelenések közül kapásból a Helldivers 2 vagy a Hell is Us drónjai jutnak eszünkbe. És mi a helyzet az Elden Ring Spirit Summonjaival? És a Borderlands 4-ben Vex idézhető párducával?
Elég nyilvánvalónak tűnik, hogy a Nintendo szabadalma rengeteg játék jól bejáratott alapmechanikájával ütközik, a jogvédelmi regisztráció azonban pillanatok alatt és gond nélkül átment az Egyesült Államok védjegy- és szabadalom regisztrációval foglalkozó ügynökségén. Józan ésszel nyilvánvalónak tűnik, hogy a Nintendo tág kitételei tarthatatlanok, és komoly hatással lehetnek a komplett kreatív játékiparra, így nem lepődnénk meg azon, ha némi nyomásgyakorlás után az USPTO ügynöksége újraértékelné a japán vállalat szabadalmi kérelmét.
Borítóképek forrása: The Pokémon Company