Gondolom, sokaknak már nem kell bemutatnom az Euro Truck Simulator 2 magyar és nemzetközi szinten is talán egyik legelismertebb modját, a Hungary Mapet. Ezen felbuzdulva kerestem meg a map készítőjét, Frank007-et, hogy kicsit közelebbről is megismerhessük őt, és elbeszélgessek vele a kezdetekről, a térképépítés rejtelmeiről, annak kulisszatitkairól, valamint magáról az ETS2 világáról is.

Mindenekelőtt köszöntelek, és köszönöm, hogy elfogadtad a felkérést! Mondanál magadról pár szót, mit tudhatunk rólad?

Szia! Először is köszönöm a megkeresést, igazán hízelgő számomra. A becsületes nevem Vékony Ferenc, 40 éves vagyok, és a vendéglátásban dolgozom.

Miért pont Frank007 a nickneved, ez honnan, illetve miből jött?

A Frank alapból jött a nevemből, és a 007-et sem nehéz kitalálni, szeretem a Bond-filmeket. Egyébként már a legelső e-mail címem is frank007 volt még 1999-ben.

Hogy csöppentél bele az ETS2 világába?

Mindig is szerettem azokat a játékokat, ahol nagy nyílt területeket lehet bejárni. Az első találkozásom az SCS játékaival a Haulin' volt. Aztán egymás után megszereztem az összes későbbi tagját is a sorozatnak.

Van esetleg valamilyen kamionos múltad? Ismerős, családtag?

Nincsenek kamionos ismerőseim és tudtommal családtagom se. Kamiont sem vezettem még soha, ez nálam egy plátói szerelem.

Miért az ETS2-ben kezdtél neki a mapnek, nem pedig egy másik játékban (pl. German Truck Sim, OMSI, Farming Simulator, Microsoft Train Simulator stb.)?

Az igazság az, hogy már a Haulin' alatt elkezdtem egy pályát építeni, de egy idő után kénytelen voltam abbahagyni, mert a játék nem volt felkészülve rám. Pontosabban a pálya komplexitására, és a végén már minden alkalommal összeomlott különböző memóriahibákra hivatkozva – pedig abban még csak egy fél Budapest, és az M7-es egy része volt lemodellezve. Aztán megjelent az ETS2 és beleszerettem. Nagyon bejött a grafikája és reménykedtem benne, hogy a fejlesztők megoldást találtak a mérhetetlen memóriaéhségemre. Ez a reményem be is igazolódott és elmondhatjuk, hogy a mapek szektorokra bontása után ma már szinte végtelen méretű és komplexitású pálya építhető a játékhoz.

Hogy tanultad meg ennyire jól kezelni a játék szerkesztőjét? Leírásokból vagy videókból?

Az editor működését még a Haulin'-ban sajátítottam el, és mivel ezen nem nagyon változtattak az ETS2-ben, ezért könnyű és zökkenőmentes volt az új verzióra való áttérés.

Volt, aki az elején segített eligazodni a játék felépítésében (mi és hol található benne stb.), vagy mindenre magadtól jöttél rá?

Szinte mindenre magamtól jöttem rá, egy-két kérdésben kértem csak segítséget különböző fórumokon. Volt már tapasztalatom más játékok szerkesztőivel, szóval az alapokkal már tisztában voltam.

Hogy kezdődött az ETS2-es „pályafutásod”? Mi volt az első modod?

Nem készítettem, és nem is tervezek készíteni más modokat. A modellezéshez egyáltalán nem értek, skinezésre meg nincs időm. A mapkészítés az a terület, ahol teljesen ki tudom élni a kreativitásomat.

Honnan jött az ötlet, hogy egy ilyen méretű térképet készíts, és hogy kezdtél neki? Meddig gondolkoztál rajta mielőtt nekifogtál az építésnek? Voltak előkészületek?

Mint már mondtam, még a Haulin'-nál terveztem el, hogy megépítem Magyarország térképét. Azzal a verzióval kb. egy évig foglalkoztam, aztán jöttek a már korábban leírt gondok. Az ETS2-t már eleve úgy vártam, hogy amint megjelenik, elkezdem építeni a pályát. Tehát a játék kézbevétele után két nappal már épült az „ország”.

Mondanál pár szót arról, hogy is kell elképzelni egy ilyen térképépítést? Csináltál valamilyen munkafolyamatot magadnak? Használtál pl. jegyzeteket, hogy mikor mi jöjjön, mik az első dolgok és alapok az építésnél stb.? Milyen segédeszközöket (pl. Google Maps) használsz a munkához?

Az egész pálya a Google Earth alapján készült. Először is készítettem egy hatalmas, az egész országot lefedő háttér térképet az editorhoz. Ezt a Google Mapsből építem meg a következőképp:

  1. Kezdem az utakkal. Ez nagyon aprólékos munka, mivel minden kanyart, ívet, emelkedőt, nagyobb kereszteződést, vasúti átjárót megpróbálok a valóságnak megfelelően lerakni. Ez egy átlagos méretű mapbővítésnél kb. egy hónapig tart. Ha megvan az úthálózat, utána kialakítom a domborzatot. Még a hegyek formáját is a Google Earth alapján próbálom lemásolni.
  2.  Aztán jön az épületek elhelyezése. Egy adott mennyiségű épületfajtából válogatok, mivel minél nagyobb a választék, annál nehezebb megtalálni az épp odaillőt. Itt a Google Earth Street View szolgáltatását veszem segítségül, hogy minden valós épületet a lehető legmegfelelőbbel helyettesítsem. Ez a munkafolyamat is kb. egy hónapot emészt fel.
  3. Lerakom a parkolókat, a különböző telephelyek, gyárak kerítéseit.
  4. Utána jön a növényzet kialakítása. Itt is a műholdtérkép alapján dolgozom. Minden erdősávot, fasort megpróbálok a valóságnak megfelelően elhelyezni. Ez szintén nagyjából egy 3-4 hetes munka.
  5. Megépítem a pihenőhelyeket. Elhelyezem a városokban a boltokat, éttermeket, kávézókat.
  6. Lerakom a magasfeszültségű távvezetékeket. Ezeket is megpróbálom arra vezetni, amerre a valóságban is vannak. Könnyű követni a vonalukat a Google Earthben, jól látszanak az oszlopok árnyékai. Rögtön utána kiépítem a kisebb távvezeték-vonalakat is, illetve „feldrótozom” a városokat.
  7. Definiálom a cégeket és kialakítom a telephelyeket.
  8. Megépítem a városokban a járdákat, gyalogosátkelőket, lerakom az utak mentén parkoló kocsikat, elhelyezem a reklámtáblákat.
  9. Utána jön egy elég fárasztó munkafolyamat: feltáblázom a pályát. Lerakom a KRESZ-táblákat, megye- és várostáblákat, elhelyezem és feliratozom a különböző útjelzőtáblákat.
  10. Aztán jön a textúrázás: kialakítom a szántóföldeket és az utak mentén minél változatosabb növényzetet próbálok létrehozni.
  11. Végül elhelyezek még pár apróságot: vonatokat, trafipaxokat, embereket, állatokat, kombájnokat, bicikliseket stb.
  12. Ha mindezzel kész vagyok, kiadom az új részt, és kezdem az egészet elölről.

Milyen erős gépen csinálod a térképet? Hány monitort használsz a munkához?

A gépem sok tekintetben őskövületnek számít:

  • AMD Phenom II X4 945 3 GHz
  • ATI Radeon HD5770 1 GB
  • 8 GB DDR3 RAM 1333 MHz

Ez egy 5 éves gép, és már akkor sem volt csúcskategória, de ez nem is baj, mert legalább biztos lehetek benne, hogy egy mai átlagos gépen is gond nélkül fut a map. És csak egy monitort használok.

Naponta általában mennyi időt fordítasz az ETS2-re?

Ideális esetben 4-5, de akár 7 órát is foglalkoztam naponta a Hungary Mappel. Ezt azért írtam múlt időben, mert újabban már annak is örülök, ha 1-2 órát építkezhetek egy nap. Az utóbbi pár hónapban sok családi gond halmozódott fel az életemben, de amint rendeződnek a dolgaim, szeretnék megint belecsapni a lecsóba.

Ha jól emlékszem, mikor először megjelentél a projekteddel az SG-fórumon, már egy kész videóval és egy nagy térképpel jelentkeztél, amin már akkor meg volt jelölve az a rengeteg város. Mennyi idő után publikáltad az első videódat a munkádról?

A játék 2012 októberében jelent meg, és én valamikor december végén publikáltam az első képeket és videókat. Addigra már definiáltam az összes várost, valamint megépítettem Budapestet, Budaörsöt és Érdet. Persze ezek a részek is még kezdetleges állapotban voltak: nem voltak pihenőhelyek, vasúti közlekedés, kerítések a városokban, és sok egyéb apróság is hiányzott. Az első publikus verzió viszont csak jó fél évvel később jelent meg, 2013 augusztusában.

Ha jól tudom, a térképed kb. 8-10 évvel ezelőtti állapotokat tükröz. Mi az oka ennek?

Pontosítok, a térkép a 2000-2002-es „közlekedési állapotokat” tükrözi. Azért döntöttem így, mert ebben az időszakban az ország autópálya-hálózata még csak fele olyan kiterjedt volt, mint manapság, és a nagyobb városokat elkerülő gyorsforgalmi utak nagy része sem létezett még akkoriban. Ezzel az volt a célom, hogy a játékosok inkább az országutakon, kisebb másod-, harmadrendű utakon, a belvárosokon, falvakon keresztül bonyolítsák le a fuvarokat az ETS2 gyári Európa-térképén preferált autópályák helyett. Szerintem így jobban meg lehet ismerni az országot.

Ha esetleg problémába ütközöl, honnan kérsz és kapsz segítséget? Volt már pl. olyan, hogy írtál az SCS-es fiúknak?

Sok esetben kértem segítséget a RestaCar oldalán, de előfordult, hogy az SCS fórumán tettem fel kérdéseket, amikre megesett, hogy valaki közvetlenül a SCS-től segített.

Gondolom itt is vannak hullámvölgyek a munka során. Volt esetleg olyan pont, mikor azt mondtad, hogy „ennyi volt, befejezem”, vagy töretlen a lelkesedésed?

Természetesen egy ekkora projektnél óhatatlanul előfordulnak hullámvölgyek. Több is volt. Minden verzió kiadása után nagyon nehéz folytatni a munkát. De olyan időszakom, hogy most abbahagyom az egészet, még nem volt. Az utóbbi pár hónapban nagyon közel jártam hozzá, de eddig mindig erőt tudtam venni magamon és folytattam.

Mi motivál még ennyi idő után is, hogy csináld és csináld?

A pénz!!!

Csak vicceltem. A fő motiváció természetesen az, hogy megépítsem az egész országot. Ezt az álmomat mindenképp szeretném valóra váltani. A másik dolog, ami nagyon motivál, az a sok pozitív visszajelzés. Nagyon jól esik, hogy ennyien szeretik a hobbim termését.

Vannak más mapperek is az ETS2 világában (mint pl. a ProMods és TSM team stb.). Velük kapcsolatban állsz? Szoktatok pl. segítséget, tanácsot adni egymásnak?

Nagyon nagyra becsülöm az ő munkájukat, ők is hatalmas fába vágták a fejszéjüket, igaz többen is vannak rá.  Olyan volt, hogy az SCS fórumon a ProMods csapatból segített az egyik srác, de közvetlenül nem kértem tőlük segítséget.

Mint tudjuk, egyedül építed a mapet. Gondolkoztál már rajta, hogy csapatot szervezz, akik aztán a kezed alá dolgozva segítenék a munkádat? Vagy ez valami olyasmi, amit egyedül akarsz végigvinni?

Igaz, hogy a mapet csak én készítem, de a projektben azért nem vagyok egyedül, többen is segítenek. A legnagyobb segítség, egyben a jobbkezem Indián, aki rengeteg nélkülözhetetlen és gyönyörű modellt készített a pályához, és akinek sok problémával kapcsolatban kértem ki a tanácsát. De rajta kívül többek segítségére is számíthattam, beleértve téged is, retoucher.

Ha arányaiban nézzük a dolgot, akkor kb. milyen arányban oszlik meg a térképed rajongótábora a hazai és a nemzetközi közösség körében? Melyik az aktívabb a visszajelzések, tanácsok, ötletek, esetleg kritikák tekintetében?

Meglepő módon hatalmas sikert aratott a térkép a külföldi játékosok körében. Ennek nagyon örülök, mert szerintem a legtöbbjük korábban azzal sem volt pontosan tisztában, hol is keresse kishazánkat a földgömbön. A legmeghatóbb számomra viszont mégis azokat a kommenteket olvasni, amelyekben arról írnak, hogy a Hungary Map egy teljesen új szimulátort varázsolt az ETS2-ből, és csak e mod miatt játszanak újból a játékkal. A hazai „rajongók” száma (már csak földrajzi okokból is) kisebb, de az ő visszajelzéseik számomra a legfontosabbak. Természetesen mindenkinek a kritikájára, észrevételeire, tanácsaira, ötleteire odafigyelek, és köszönöm a visszajelzéseket mindenkinek!

Ezeket a visszajelzéseket egyébként mennyire veszed figyelembe a későbbiekben? Volt már esetleg lehetetlen kérés a közösség részéről?

Mint mondtam, minden visszajelzésre odafigyelek, és a tanácsokat megfogadom. Sok kérés érkezett már hozzám, sokat nem tudtam teljesíteni, de például valaki arra kért, hogy tegyem be a házukat, hogy beparkolhasson a kamionjával a kertjükbe, és megtettem.

Mi a véleményed a játékot fejlesztő SCS Software munkájáról? Szerinted jó ötlet kisebb csapatokra szétválva, mindenen egyszerre dolgozni? Szerinted az ETS2 fejlődésénél jó irányba haladnak?

Nagyon hízelgő a kérdésed, de azért egy játékfejlesztő cég munkája sokkal komplexebb, mint egy térképet elkészíteni. Szóval én annyira azért nem látom át, hogy a legpraktikusabb egy ilyen munkafolyamatot megszervezni. Semmiképp se gond szerintem, ha egyszerre több dologgal (DLC-kkel, patch-ekkel, vagy akár egy új játékkal) is foglalkoznak, főleg ha jól el van osztva a munka a csapatok között. Az irány tetszik, és ha beletennék még azt a pár dolgot, amit egy előző válaszomban felsoroltam, tökéletes lenne.

Volt már rá példa, hogy az SCS modderekkel bővítette a csapatot, pl. 50keda is már nekik dolgozik. Ha egy reggel levelet kapnál Paveltől, az SCS vezetőjétől, mit szólnál hozzá?

Az biztos, hogy pár percig nem jutnék szóhoz!  Hatalmas megtiszteltetés lenne ez számomra. Bár valószínűleg ez az egész nekem addig ilyen élvezetes, amíg a magam ritmusa és elképzelései szerint építem a mapet, de azért eljátszottam már a gondolattal én is.

Komolyabban is foglalkoznál ezzel a játékkal, vagy ez mindig is csak hobbi marad nálad?

Azt hiszem, ez megmarad nekem hobbiszinten.

A modolás más fajtáival sosem próbálkoztál, gondolok itt pl. a modellezésre? Akkor olyan objektumokkal dolgozhatnál, amilyennel csak akarsz.

A modellezéshez nem értek, soha nem próbáltam. De ha szükségem van valamilyen modellre, megkérem Indián barátomat. Ő bármilyen modellt elkészít, amiért nagyon hálás vagyok neki!  A skinezésre meg végképp nem lenne időm, szóval marad „csak” a térképkészítés.

Mennyit játszol az ETS2-vel? A multit kipróbáltad már?

Az igazság az, hogy „játszani” az ETS2-vel szinte nem is szoktam. Csak egy-egy verzió elkészülte után szoktam egy-két napot vezetni. A multit sem próbáltam még ki.

Látsz esélyt arra, hogy egyszer a te térképeden multizzanak a játékosok?

Pár hónapja már kaptam ígéretet valakitől, aki közel áll a multis csapathoz, hogy szól pár jó szót az érdekemben, de azóta se kaptam semmi visszajelzést. Azért remélem, hogy egyszer lemehetünk konvojban a Balcsira!

Az eddigi infók es képek alapján neked mi a véleményed a hamarosan megjelenő Skandináv DLC-ről?

Szerintem ez a DLC egy minőségi ugrást fog jelenteni az alapjátékhoz képest. A növényzet, a sok apró részlet, az új prefabok mind olyan környezetet, hangulatot teremtenek majd a skandináv utakon és városokban, amit már az alap Európa-térképnek is nyújtania kellett volna.

Mint tudjuk, amikor az SCS kiad egy méretesebb frissítést a játékhoz, akkor a térképet is át kell konvertálni az új verzióra. Mennyire nehéz és hosszadalmas feladat ez? Mit kell a map-fájl mellett még átírni/szerkeszteni ahhoz, hogy a map működjön az újabb verziókkal?

Igen, az SCS-es srácok mindent elkövetnek, hogy izgalmasabbá tegyék a mapperek életét... A legtöbb időm az 1.4.1-es verzióra való átkonvertálásra ment el. Akkor váltottak át a szektoros felosztásra, és ez megváltoztatta az egész térképkezelést. Minden konvertálási folyamat a megfelelő definíciós (.sii) fájlok átalakításával, átírásával, esetleg új fájlok létrehozásával kezdődik. Ez sokszor több órás munka. Aztán, ha szerencsénk van, és nem gépeltünk vagy felejtettünk el semmit, akkor megpróbálhatjuk betölteni a mapet az editorba. Ez a legritkább esetben szokott elsőre sikerülni. Miután minden hibát kijavítottunk, amit a logfájlban találtunk, újra betölthetjük a térképet a szerkesztőbe. Végül magát a konvertálást az editor elintézi. Megnyomjuk a „Rebuild” gombot, és elmentjük a pályát.

Tapasztalt mapperként véleményed szerint mennyit fejlődött a játék editora a kiadás óta, és ez mennyire könnyíti meg a munkádat? Modderbarát a felépítése, vagy azért lennének ötleteid, hogy mit kéne átalakítani benne, hogy könnyebb legyen a munka?

Az editor mind kinézetében, mind tartalmában sokat fejlődött. Én sok játék editorját kipróbáltam már (pl. TRS2004, OMSI, FS2011) és szerintem összességében ez egy nagyon jól használható és áttekinthető szerkesztő. Egy dolog van, amit én másképpen oldottam volna meg: a domborzat-kialakítást. Hiányolom a sok játéknál alkalmazott „homokozó” eszköztárat, vagyis hogy szabadon alakíthatjuk a talajt: hegyeket emelhetünk, völgyeket vájhatunk stb. Sokkal könnyebb lenne az ország domborzatát így kialakítani.

Van esetleg olyan újítás, aminek örülnél, ha az SCS megcsinálná a játékhoz?

Az editorban szerintem már túl sok javítás, újítás nem lesz, de ez nem is baj. A játékban azért örülnék még pár új dolognak. Például a kamionok koszolódásának, saját trélereknek, vagy egy normálisan működő, a játékba integrált, hivatalos multiplayer üzemmódnak.

Idén elvileg jön az American Truck Simulator. Téged mennyire vonz Amerika? Fogsz esetleg abban a játékban is alkotni valamit, esetleg átülteted majd a térképed oda?

Imádom Amerikát! Nagyon várom már az új részt és lehet, hogy a megjelenés után el is kezdem az USA 1:3 arányú lemodellezését, bár ez nem valószínű.  Szerintem az ATS-t csak játékosként fogom kipróbálni.

Mint tudjuk, az SCS-nek van egy belső bétatesztelő csapata. Van neked is csapatod, aki segít az új mapverzió tesztelésében, mielőtt kiadod a nagyközönségnek?

Ha elkészülök egy új verzióval, először mindig csak a RestaCar oldalára töltöm fel. Nekem ti vagytok a bétatesztelő csapatom! Miután az általatok jelentett hibák kijavításra kerültek, csak akkor töltöm fel a térképet más oldalakra is.

Szoktad figyelni a „konkurenciát”? Volt már olyan, hogy letöltöttél egy térképmodot (pl. ProMods, TSM), hogy elemezd, kipróbáld, esetleg átvegyél egy ötletet?

A TSM mapet töltöttem le még valamikor az elején, hogy pár dolgot megnézzek benne, de azóta nem töltöttem le egy térképmodot se.

Használsz valamilyen egyéb modot a játékhoz? Ha igen, melyik a kedvenced?

Mivel vezetni nem nagyon szoktam a játékban, ezért nem használok más modot. A térképkészítésnél csak megzavarnának a más modokból adódó hibaüzenetek.

Az ETS2 mellett készítettél más játékhoz is hasonló modokat?

Nekem a TRS 2004 volt a szerelmem kb. 10 évvel ezelőtt. Ahhoz például csináltam egy több száz kilométer hosszú vasúthálózatot állomásokkal, működő iparral, vonatforgalommal. Persze az a pálya teljesen fiktív volt. Illetve az OMSI-hoz is készítettem egy hatalmas várost, de mint kiderült, az a játék sem volt felkészülve rám, és nem nagyon tudta kezelni a végefelé a pályámat.

Végezetül el tudnád mondani, mennyire nehéz egy ilyen térképet elkészíteni? Ha valaki kedvet kapna a mapkészítéshez, mit mondanál neki, mire számítson, és mik a buktatók?

Ez egy jó kérdés. Maga a térképkészítés egy nagyon érdekes és kreatív dolog. Viszont aki olyan méretarányban és részletességgel szeretne egy térképet elkezdeni, ahogy én készítem a Hungary Mapet, annak rengeteg türelemre és kitartásra lesz szüksége. Az, hogy minden munkafolyamatot verzióról verzióra meg kell ismételni, nagyon gyorsan monotonná tud válni. Ettől függetlenül mindenkit csak bíztatni tudok a térképkészítésre!

Köszönöm, hogy időt szakítottál a kérdésekre! Remélem sokaknak hasznos infókkal szolgált, és képet kaphatnak arról, hogy miként is vélekedik Frank007 az SCS-ről, és az ETS2 világáról.

Én köszönöm a lehetőséget!

(Az interjú először a RestaCar oldalán jelent meg, 2015. január 9-én, retoucher tollából. A Hungary Mapet innen tölthetitek le.)