Emlékszem, amikor 11 évesen, 1989-ben, megláttam az újságos kirakatában a Halállabirintust és A Tűzhegy Varázslóját, avagy a Ian Livingstone és Steve Jackson fémjelezte harcos fantázia-sorozat első két, itthon kiadott könyvét. Szerelem volt első látásra, majd sorban jött a többi is, mint például a Bajnokok próbája, A Hóboszorkány Barlangjai, témája miatt a kedvenc Az elátkozott ház, vagy éppen a Mad Max-es Az Országút Harcosa. És bár nem mondom, hogy minden esetben tisztességesen játszottam ezeket a könyveket/játékokat, de az biztos, hogy mélyen belém égett az általuk nyújtott élmény, amit a mai napig nem feledtem. Így aztán persze, hogy egyből rávetettem magam a Chameleon Comix által újraélesztett sorozatra.

Allansia bérgyilkosai/A veszedelem kikötője/Visszatérés a Tűzhegyhez

  • Író: Ian Livingstone
  • Ár: 3990 és 4199 Ft/kötet (a kiadó oldaláról olcsóbban rendelhető)

Hogy mi az a Kaland Játék Kockázat? Ha nem ismered a “Félelmetes fantáziajáték – A főhős Te vagy!” szlogent, akkor ez sem tiszta, és valami fontos hiányzott a gyermekkorodból. A Ian Livingstone és Steve Jackson páros jóvoltából írt Fighting Fantasy-kötetek (általában fantasy) regények, csak éppen nem a megszokott formában. Itt ugyanis egy félig kész karaktert kapsz, aki aztán kockadobással alakul, majd megindul egy nagyon fontos, hősies és nem ritkán öngyilkos küldetésre, aminél már te döntöd el, miképpen reagálsz az eléd kerülő nehézségekre.

A szöveg nem folyamatos, hanem pontokra van szedve, 1-től több száz másikig, amik között lépkedni kell. Elérsz egy elágazáshoz? Válassz, hogy jobbra, balra indulsz, esetleg lehajolsz a földből kilógó csontváz kézért, melynek ujján egy fura pecsétes gyűrű van. Ha jobbra mész, lapozz a 233-as ponthoz, ha balra, akkor a 121-eshez, ha pedig a gyűrűvel próbálsz szerencsét, a 279-hez. És így haladsz előre, kivétel, ha annyira rosszul döntesz, hogy végül menthetetlenül elhalálozol, mert akkor vége is a sztorinak. Közben vannak harcok, amiknél a sikerről kockadobás dönt, illetve időnként a szerencsédre is szükséged lesz, aminél szintén dobni kell. Értékeid változnak, ahogy felszerelési tárgyaid is, így nem árt egy radíros ceruza a kalandhoz, míg a kalandlapot a könyv biztostja.

A kalandlap mellett pedig igen komoly kalandokat is kapunk az eddig megjelent három kötettel. Bár az Allansia bérgyilkosai elfogyott, ha bárhol találkoztok vele, érdemes rá lecsapni, hiszen a hírhedt Kígyó-szigeten űzött vaddá válva elég komoly helyzetekbe kerülhetsz, éppen úgy, mint A veszedelmek kikötőjénél, ahol a veszedelmes élőhalottak seregei miatt szállunk harcba. De a hab azon a bizonyos tortán (a Halállabirintus megjelenéséig) egyértelműen a Visszatérés a Tűzhegyhez, amely egy újabb etapra invitál Zagor, a gonosz varázsló ellen. Mindhárom sztori izgalmas, néhol már egészen jelentős döntéseket hozhatunk, emellett mintha a felszerelés is nagyobb szerephez jutna, mint anno. Nem mellesleg Zagor ellen több fontos tárgyat is be kell gyűjtenünk, hogy legyen ellene esélyünk, így alaposan oda kell figyelni a részletekre.  

A KJK még mindig nagy móka, jó szórakozás, legyen szó bármelyik friss megjelenésről – a friss megjelenést pedig tessék szó szerint érteni, mert ezek a kalandok még soha nem jelentek meg hivatalosan magyarul. Éppen ezért, bár egy kicsit talán drágának tűnnek a kötetek, a kiadó maximálisan megérdemli a tiszteletet és a támogatást, a megjelenő címekre pedig érdemes lecsapni. Változatos, izgalmas és veszélyes kalandok ezek, jobb-rosszabb, de mindig rendkívül hangulatos illusztrációkkal, amik tovább emelik a játékok fényét, amikhez sem asztal, sem társ, sem pedig konzol vagy számítógép nem szükséges. Csak egy-két dobókocka (vagy pl. a Dice app, ami remekül helyettesíti), egy ceruza, valamint te… mert ne feledd, ez egy félelmetes fantáziajáték, a főhős Te vagy!