Az elmúlt években már megszokhattuk, hogy amíg korábban főleg az ősz jelentette a kiemelt időszakot (már ami a komolyabb játékmegjelenéseket illeti), addig manapság az év elejére is bőven tartogatnak puskaport a kiadók. Szerencsére 2019-ben sem mondhatjuk eddig, hogy unatkoztunk, hiszen olyan címek érték egymást ebben az időszakban, mint a Resident Evil 2, a Kingdom Hearts 3, a Far Cry New Dawn, a Metro: Exodus, az Anthem, a Devil May Cry 5, a The Division 2 vagy éppen a Sekiro: Shadows Die Twice. Igen ám, de melyek voltak ezek közül a legjobbak? Nos, érdekes tendenciát figyelhetünk meg, ha vizsgálódunk egy kicsit!

Capcom: méltó régi nagy híréhez

Az elmúlt tíz-tizenöt évben voltak kifejezetten sötét időszakai is a Capcomnak, az elmúlt pár évben azonban egyértelműen a jó irányba indult meg a japán kiadó - nem maradtak el a kritikai és a pénzügyi sikerek sem. Az elmúlt években már megfigyelhettük, hogy januárra rendre tartogatnak valami nagy durranást: 2017-ben a Resident Evil 7, tavaly a Monster Hunter: World, idén pedig a Resident Evil 2 szólt nagyot. Sőt, kifejezetten óriásit: nem elég, hogy a játékot veszik, mint a cukrot, de jelen pillanatban 2019 legmagasabb pontszámaival büszkélkedő cím is egyben.

2019-q1-resident-evil-2.jpg

...és ez még nem minden, hiszen a Capcom ezzel még csak el sem lőtte az összes puskaporát. Több mint tíz év után ugyanis valódi folytatást kapott a DMC-széria is, a márciusban megjelent Devil May Cry 5 pedig szintén kiemelkedőre sikeredett. A játék repülőrajtot vett, minden esélye megvan arra, hogy a sorozat eddigi legsikeresebb darabja legyen, miközben az értékelések kiemelkedőek: ő is ott van a Top 5-ben, ami a legmagasabbra pontozott címeket illeti 2019-ben. Soha nem volt még olyan, hogy a Resident Evil és a Devil May Cry egyszerre legyen ennyire magasan mind eladási, mind pedig kritikai szempontból - óriási feltámadás ez a Capcomtól, nem vitás.

2019-q1-devil-may-cry-5.jpg

Van élet (vagy halál?) a Souls után is

A Capcom párosához hasonló érdeklődés kísérte a FromSoftware legújabb játékát, hiszen Mijazaki-mester csapata a Dark Souls és a Bloodborne után ismét új - az eddigi recepttől több ponton jelentősen eltérő, de azért ismerős ízekből építkező - IP-vel jelentkezett. A Sekiro: Shadows Die Twice pedig minden előzetes félelmet könyörtelenül eloszlatott. Mivel alig több mint egy hete jelent meg csupán a játék, ezért az eladásokról még korai lenne nyilatkozni. Az azonban biztos, hogy a minőséget tekintve ezúttal is sikerült kiemelkedőt letenni az asztalra, hiszen a Sekiro is ott van a legmagasabb pontszámokkal büszkélkedő címek között. És meglepődnénk, ha az Activision eközben csalódva pillantana majd fel az eladási adatokat mutató papírról...

2019-q1-sekiro.jpg

A helyzet tehát az, hogy a japán játékfejlesztés könyörtelenül tartolt 2019 első negyedévében. A három gigász, a Resident Evil 2, a Sekiro: Shadows Die Twice és a Devil May Cry 5 közé csupán egy aprócska indie cím, a Humble Bundle által kiadott Slay the Spire tudott befurakodni a pontszámokat tekintve. De ha kifejezetten a nagyköltségvetésű blockbustereket nézzük, akkor azt mondhatjuk, hogy Japán egy fantasztikus mesterhármassal sajátította ki a dobogót eddig. És akkor még nem is beszéltünk az olyan címekről, mint a Steins;Gate Elite vagy a Kingdom Hearts 3, melyek ugyan nem értek fel az említett címek által képviselt 90 körüli tartományig, de szintén nagyon magas értékelésekkel büszkélkedhetnek.

2019-q1-kingdom-hearts-3.jpg

Amíg az ezredforduló környékén még egyértelműen Japán volt a videojáték-ipar legfőbb mozgatórugója - konzolos fronton legalábbis egészen biztosan -, az azóta eltelt két évtizedben egyre többször jött olyan megállapítás, hogy a nyugati játékfejlesztés nemes egyszerűséggel elszáguldott mellettük. Ez pedig nem jó, hiszen nemcsak a változatosság csökken ezzel a minőségi címek terén, hanem az értékrend is, hiszen a japánoknál mindig is nagyobb hangsúlya volt a gameplay-nek - elég csak ránézni a fenti trióra, és arra, hogy mit képviselnek. A jó hír az, hogy erre láthatóan még mindig van igény - ami pedig még jobb, hogy végre maga Japán is felnőni látszik a feladathoz. Bele sem merünk gondolni, hogy mennyivel kevesebb lenne a gaming ezen címek nélkül, de ha így folytatják, akkor szerencsére egy darabig még nem kell tartanunk ettől...