Természetesen a legtöbb probléma közkedvelt platformunkon, a PC-n ütötte fel fejét, konzolos társairól szinte alig érkezett panasz. John Carmack nemrég közleményében kifejtette, hogy igencsak pipa és nagyon elégedetlen. Ebből kifolyólag csak úgy bombáz minket az AMD (ATI) és az Nvidia a béta-driverekkel, sőt hamarosan egy magasabb felbontású textúracsomag megjelenését is ígérték a készítők -- reméljük, ehhez majd egy javítás is dukálni fog.

Miután átszörföltem magam az összes lehetséges, Rage-dzsel kapcsolatos fórumon, milliónyi ötlettel, megoldással, tanáccsal találkoztam. Nem kérdéses, nekem is fejtörést okozott a játék egészen mostanáig, mert kijelenthetem, nekem megoldódtak gondjaim (javarészt). Remélem ezen írás elolvasása után ti is megoldjátok a játékkal kapcsolatos problémáitokat...

Első körben a tipikus 'crash & fixes' rovat beollózásával kezdem.

1. Hogyan engedélyezzük a konzolt?

Számtalan okoskodáshoz jól jön, ha bekapcsoljuk a konzol parancssort, amit a kezdők leginkább csak a csalásokhoz használnak, de most nem csalni fogunk, hanem optimalizálni, esetlegesen a rosszul beállított grafikai minőséget belőni. Ehhez nem kell mást tennünk, mint létrehozni egy parancsikont, annak tulajdonságai közt a "Cél" helyére beírni a következő parancsot egy szóköz után: +set com_allowconsole 1.

2. Hogyan változtassuk meg a látótávolságot?

Ehhez ajánlott létrehozni egy RageConfig.cfg kiterjesztésű fájlt a Bethesda Softworks\Rage\base mappában. Ha nem így teszünk, és a konzolba írjuk be, akkor számolnunk kell azzal a ténnyel, hogy kikapcsoljuk a trófearendszert. Szóval vagy a konzolba, vagy a cfg fájlba írjuk a következőt; cvaradd. Ezután g_fov és egy szóköz leütése után adhatunk neki értéket. Az alapértelmezett 80, tehát, ha növelni akarjuk mondjuk 95-re, akkor ezt kell beírnunk: cvaradd g_fov 15, ha pedig elvenni, akkor negatív előjellel: cvaradd g_fov -15.

3. AMD (ATI) kártyánál fellépő problémák

Itt aztán van minden, kezdve egyszerű fagyásoktól kékhalálig. Legelőször is minden ezzel kapcsolatban fellépő problémára a driverfrissítés az első lépés, ugyanis az AMD az utóbb pár napban már 2 új drivert is kiadott a HD 4xxx, 5xxx, 6xxx széria tulajainak. Ehhez itt egy link; várhatóan itt néhányotok gondja meg is oldódik -- a teljesítmény nő, a fagyások kevesebbszer fordulnak majd elő. Ha nem sikerült megoldani a problémát, akkor irány a \Felhasználók\Felhasználó neve\AppData\Local mappa (Win 7 esetében). Itt lennie kell egy id Software mappának, amiben, ha nincs, létre kell hoznunk egy Rage mappát. Ezzel aktiváltuk a játék cache-ét, így további teljesítménynövekedést érhetünk el.

Akadnak azonban olyanok is, akiknek a játék egyáltalán el sem indul, nekik is van megoldás! Először is jobb alsó sarokban bujkál az ATI Catalyst Control Center (CCC) nevű alkalmazása, amiben igyekezzünk minimalisták lenni, és ha van szoftveres 3D képjavító alkalmazás (anti-aliasing, vsync), akkor ezeket kapcsoljuk ki, továbbá a Triple Buffert is érdemes lehet kikapcsolni.

Még mindig fennáll az "agyhalál"? Akkor a CCC-ben kapcsoljuk ki még a Catalyst AI rendszert is, habár nekem a legfrissebb driver telepítése után ez már visszakapcsolható volt a játék fagyása nélkül. Végül, ami nálam a problémát megoldotta, és szerintem sok helyen előfordulhat, főleg ATI kártyával rendelkező gépeknél, az a vdf kiterjesztésű fájlok törlése. Ezeket a fájlokat a játék mappájában (Program Files\Bethesda Softworks\Rage) találjuk. Ha minden igaz, ezzel végleg megoldódik a textúraprobléma kérdése.

Ráadásként az egyik fórumon sok felhasználó megemlíti a 11.6-os drivert, ugyanis szerintük azon teljesen jól fut a játék -- ha még mindig nem menne, egy próbát megér.

4. A játék indításakor leáll

Ha az előző pontban ez nem oldódik meg, akkor lehet, hogy a nyitóvideókkal van a baj. A megoldás egyszerű: töröljük ezeket! (Program Files\Bethesda Softworks\Rage\Video mappa)

5. Nvidia problémák

Javaslom, szemezgessetek nyugodtan az ATI kártyásoknak szánt pontból, hiszen akár ott is elrejtőzhetett problémátok megoldásának kulcsa. Az Nvidia kártyák tulajdonosai se búsuljanak, ha nincs megoldás, próbálkozzatok a béta-driverrel!

6. Szebb textúrák

A korábban létrehozott RageConfig fájlba illesszük be a következő sorokat:

vt_pageimagesizeuniquediffuseonly2 8192
vt_pageimagesizeuniquediffuseonly 8192
vt_pageimagesizeunique 8192
vt_pageimagesizevmtr 8192
vt_restart
vt_maxaniso 4
image_anisotropy 4

További tweakelés ezen a linken található!



Kiegészítés:
Közben megérkezett Steamre az első javítás, amiben igyekeztek összehangolni a rendszert az AMD drivereivel, több-kevesebb sikerrel. A frissítés a Steam rendszerén automatikusan letöltődik és telepítésre kerül!

Továbbá ezen a linken háromféle rendszerhez belőtt konfigurációt találhattok a RageConfig.cfg fájlhoz.



A patchhez egy kis segédlet:



VSync: A javításnak hála ez a beállítás is elérhetővé vált, de igen speciális módon, ugyanis így egy smart módot is aktiválhatunk, ez tulajdonképpen egy olyan megoldás, ami a lassulással kapcsolatos gondokat orvosolhat, azonban akció kellős közepén nagyon zavaró lehet látni szétesni a képet. Tehát csak az használja, akinek ritkán fordul elő lassulás.

Texture Cache: Ezzel a beállítással megadhatjuk a játéknak, hogy mennyi adatot tároljon a textúrákból a videó memóriában. Ennek értelme csak minimum 1 GB VRAM-mal rendelkező videokártya mellett van, máskülönben semmit sem ér -- small opció felejtős! --

Anisotropic Filter: Végre ez az opció is elérhető, a grafikára érzékenyek számára jól jöhet, ha a távolabbi dolgok is élesebben rajzolódnak ki.

Safe Mode: Ezt használva a játék eddig beállításainkat lenullázva képes elindulni, ha esetleg nem indulna a játék. Ehhez az opcióhoz a parancsikonba, vagy a Steam 'Launch Options' menüjében írjuk be a következőt: +com_safemode 1 !
(forrás: Thesource.hu)