A két testvér által alapított Brotherwise Games már 2013 óta építi Boss Monster-birodalmát, a retró videójátékokból táplálkozó sorozat pedig most talán eljuthat a csúcsára, legalábbis ami az eddigi megjelenéseket illeti. Az Overboss: A Boss Monster Adventure ugyanis szakít a hagyományokkal, és egy picit más formában tálalja a BM-élményt, elvégre a korábbi pakliépítés helyett inkább területépítős, lapkalehelyezős, kombózós szórakozást kínál, ami csak dizájnja és világa kapcsán maradt meg az alapoknál. A hazánkba is eljutott Hősök útja után a testvérek cége visszatért korábbi birodalmukhoz, hogy egy új alkotópáros (Aaron Mesburne és Kevin Russ) friss vért pumpáljon ereibe, a játékosok pedig megteremthessék a legnagyobb hatalommal és földdel rendelkező főellenfelet.  

Overboss: A Boss Monster Adventure

  • Partner/kiadó: Brotherwise Games 
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 20-30 perc
  • Korcsoport: 8+
  • Nehézség: 2,08/5
  • Ára: a kiadó honlapjáról 45 USD, nagyjából 13 600 forint

Azért azt hozzá kell tenni, hogy hiába gyönyörű a nagyobb dobozos Overboss látványa már első ránézésre is, a korai Boss Monster-epizódok NES- és GB-hatású dobozolása valami elképesztően menő volt. Igen, a széria komoly inspirációt kapott a korai konzoloktól és videójátékoktól, mindebből azonban mára a pixeles illusztrációk maradtak, miközben egy színesebb és modernebb formát kapott a legújabb produkció, ami játékmenet terén is eltér a szériában megszokottól. A kártyapaklikat is számos terepformára osztott lapka-kötegek cserélik le, amikhez kis lény- és tereptárgy-tokenek tartoznak, hogy utána minden játékos ezekkel töltse fel a saját játéktábláját. Ha azt vesszük, a játék maga semmi másról nem is szól, de egy kicsit természetesen leegyszerűsítettem a helyzetet, hiszen abszolút nem mindegy, hogy mit hova helyezünk el, emiatt pedig az első néhány játék eleve inkább a laza ismerkedésről szól, hogy kapcsolatunk csak később mélyedjen el.

Építs egy új világot!

Az biztos, hogy bár kerettörténet szinte nem is létezik (légy te Arcadia leghatalmasabb szörnyetege és uralkodója!), a dobozba pillantva ezen nem sokáig fogunk szomorkodni. Igényes, színes, prémium GameTrayz-inzert várja, hogy a külön fakkokba elhelyezzük a tokeneket és azokhoz passzoló lapkákat, de még az extra támogatói csomag és a szintén ráadás lapka-tároló torony is külön részt kapott, ahova minden pillanatok alatt beilleszthető. Így kéne ezt minden esetben, főleg, ha már a támogatók példányáról van szó. Ez már eleve egy nagy kalapemelést érdemel. 

Lapkából és tokenből mindenesetre van bőven, elvégre tízfajta terep áll rendelkezésre, mindegyik 12 darabos lapkakészlettel, 11 darab passzoló tokennel, plusz van még 8 Dungeon-lapka, 6 kisfőnök- és 7 portál-token, nem beszélve a bolti változatban már nem szereplő Tower-csoportról. A lényeg, hogy ezekből választunk ki 5 terepet, amiknek lapkái és tokenei (a kisfőnökökkel és portálokkal együtt) összekeverve mennek egy nagy halomba, illetve a tokenek a húzózsákba, majd 4 lapka és 4 token kerül a piactérre, ahonnan ezután a játékosok a saját körükben elvesznek egyet-egyet. Fontos, hogy a lapkát választjuk, emellé kapjuk az éppen hozzá tartozó tokent, ezeket pedig egyből a saját táblánkon kell elhelyezni. A normál játékmód a 3x4 mezős oldalt, a komplexebb pedig a 4x4 mezőst használja. Alapesetben tehát 12 mezőt kell megtöltenünk, figyelve arra, hogy ha beteltek a táblák, avagy a végjátéknál, a lehető legtöbb pontunk legyen a kiépített birodalommal.

Merthogy minden tereptípus más kondíciókkal rendelkezik. A mocsár például a táblán lévő vízpart mellett érzi jól magát, sőt az is plusz pont, ha van mellette másik mocsarunk. Az erdő annál többet ér, minél több van belőle; a Dungeon az eltérő, szomszédos terepekért ad több pontot; a temetőnél pedig a legnagyobb sír-birtokos jár a legjobban és a többi. Nem mindegy az sem, hogy a tokeneket hova tesszük. A portál- és a kristály-tokenek például egyből a játékosok odujába kerülnek – míg előbbiek körönként egyszer használhatók két, táblán és lapkán álló karakter-token megcserélésére, addig utóbbi csak a játék végén, az elszámolásnál lényeges. De van még egy csomó fontos tényező, hogy az összetettebb terepeket ne is említsük, így a Dungeonökre nem tehető token, a kisfőnökök két pontot érnek, ha pedig a normál token és a lapka terepe egyezik, az is plusz pont. Így jön ki a végére egy jó kis kavalkád, amit jó alaposan át kell nézni és számolni, hiszen egy-két megkötés teljesítése is elég ahhoz, hogy átvegyük a vezetést, ami kimondottan szórakoztató és látványos/mulatságos versengéshez vezet.

Könnyed szörny(ül)ködés

Az Overboss: A Boss Adventure nem egy összetett játék, még a komplexebb verziójában sem. Ebben az esetben a 4x4-es táblákon küzdünk, bevetünk boss-kártyákat is, a főellenfelek pedig a mutatós dizájn mellett extra képességekkel is rendelkeznek. Sőt, a command-kártyákkal direktebb konfliktusokat teremthetünk, hiszen ezek a konfrontációt erősítik. De van szólómód is, így az alkotók alaposan kitettek magukért.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Kitettek bizony, hiszen játékuk hiába nem összetett, nagyon igényes és nagyon szórakoztató is egyben. Az ráadásul garantált, hogy a 10+ tereptípus egy jó darabig leköti a játékosokat, elvégre rá kell érezni a kapcsolódásokra és specialitásokra, nem beszélve a 10 (plusz támogatói extrák) bossról, akik további adalékot nyújtanak a hosszabb távú kikapcsolódáshoz. Az Overboss kimondottan igényes, ha az összetevőket vagy a dizájnt nézzük, ráadásul a retró videójátékok, a pixeles stílus, a fantasy világok és fura szerzetek/szörnyetegek kedvelői számos további kapaszkodót találhatnak arra vonatkozóan, hogy alapvető könnyedsége ellenére (vagy mellett) miért is szeressék annyira ezt a társast. Nálunk nagyon betalált, már csak az illusztrációkkal és színvilággal is, de a játékmenetbe sem nagyon lehet belekötni, noha a véletlenszerűség miatt előre kiszámíthatatlan, hogy mit lenne jó összehozni, és nagyjából a játék felénél kezdjük úgy érezni, hogy talán valamit betervezhetünk a továbbiakra. Ettől függetlenül riszpekt a világépítésért és a stílusért, ami a Boss Monster-szériát kíséri, és ami új látásmóddal, de ebben a nagyobb társasban teljesedett ki.    

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, az Brotherwise Gamesnek!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát