Második alkalommal bővül a Sushi-család: megérkezett a Sushi Go újragondolása, amely lapok helyett egy hatalmas zsáknyi kockával várja a sushi jelenlegi és leendő rajongóit, méghozzá egy olyan kiélezett versenyben, ahol minden a japán konyhakultúra egyik meghatározó étke körül forog.

Egy adott téma vagy játék újragondolásának jó esetben mindannyian haszonélvezői vagyunk. Egyrészt maga az alkotó, aki a befektetett pénze, ideje és energiája kimaxolását hajszolja, másrészt a vásárló/rajongó, aki egy már általa ismert világhoz vagy mechanikához térhet vissza, esetleg azt más formában köszöntheti. Történhet ez többféleképpen is: például hagyományos reimplementációként, ahol egy már kész mű kap új csomagolást. Vegyük csak például a Small Worldöt, a családi területfoglalós játékok egyik modern klasszikusát, amely eredetileg még az ezredforduló előtt, az európai civilizációkkal a főszerepben jelent meg, Vinci néven, amiről jó eséllyel kevesen hallottak. Esetleg nézzük meg a 2014 óta dübörgő Imperial Settlers-gépezetet, amely a számos kiegészítő mellett más műfajokban is megvetette a lábát. Vagy pénztárcánk szörnyedjen el a Roll Player Adventures idei Kickstarter-kampányán, melynek legmagasabb tierjében, a 450 dolláros kategóriában, a mára franchise-zá duzzadt széria legnagyobb állomásait találjuk. Egy másik remek járható út a más műfajokba való merészkedés, ami szinte adja magát  és ami a Sushi Roll esetében pont annyira ment flottul, mint amennyire jó játék volt a sorozat első epizódja. (spoiler: NAGYON!)

SUSHI ROLL

  • Hazai kiadó: Reflexshop
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 20 perc
  • Korcsoport: 8+
  • Nehézség: 1.25/5
  • Ajánlott ár: 6990 forint

A Sushi Roll így nem teljesen tekinthető új játéknak, még ha most már hivatalosan is egy trilógia harmadik epizódja – ő maga a sorozatot elindító Sushi Go újragondolása, és így a témája és a játékmenetének alapja is megegyezik azzal. A cél bezsebelni a lehető legértékesebb fogásokat, a győztes pedig az, aki a végén a lehető legtöbb pontot gyűjti össze.

Ez összesen három fordulón át zajlik, azok menete pedig mindig ugyanaz. Először is húzni kell adott számú kockát (természetesen vakon) a kockazsákból – a pontos darabszám a játékosszámtól függ –, melyek kikerülnek egy tálcára. Majd mindenki dob az összes kihúzott kockával, és ezek közül kiválaszt egyet, a maradékot pedig visszarakja a tálcára és továbbcsúsztatja. Ez egészen addig megy így, míg el nem fogy a kocka, ezt követően pedig jön a kiértékelés, majd az újabb kör.

A megszerzett kockák a játékostáblára, azaz a tálcára kerülnek, melyen egyértelműen látható az egyes kockatípusok és kockaoldalak értéke. A tojás nigirik 1 pontot, a lacaz nigirik 2 pontot, a tintahal nigirik pedig 3 pontot érnek, ám egy wasabi megháromszorozza a rajta levő nigiri értékét, így ezzel is elég sok pontot lehet bezsebelni. A fő attrakciót mégis az előételek jelentik, hiszen a gőzgombócok, a tempurák és a sashimik a darabszámuktól függően egyre többet érnek, általában megduplázva értéküket. A maki tekercsek esetében csak a darabszám számít (a forduló végén a legtöbbel rendelkező 6, a második legtöbbel rendelkező 3 pontot kap), míg a pudingok csak a játék legvégén jönnek képbe, ahol a legtöbbel rendelkező 6 pontot, a pudingvesztes pedig -6 pontot zsebel be (2 játékos esetén szerencsére nincs levonás).

A hagyományos ügymenetet igazából két elem tudja csak megtörni: az evőpálcika és az étlapjelölők. Ezek olyan egyszer használatos lapkák, melyek kisegíthetnek a szorultabb helyzetben. Az evőpálcika használatával a másik játékos futószalagjáról lehet elcserélni egy kockát (de sem az ellopott, sem a cserébe adott kocka értéke nem változtatható meg), ami remek eszköz nemcsak a saját szettek feltöltéséhez, de a másik pontesőjének elkergetéséhez is. A menü ennél már kicsit barátságosabb, ennek használatával bármennyi, a saját futószalagon található kockát újra lehet dobni. Ezen tokenek használatára minden fordulóban van lehetőség, egyedül csak a kocka elvétele az, amely kötelező akciónak számít.

A cikk végére adott a kérdés: a Sushi Go-formula működik a kockákkal is? Mindenképpen, sőt: igazából a témához még jobban is passzol az a tálalás, amivel a Sushi Roll rendelkezik. A futószalag pont annyira fontos eleme egy sushibárnak, mint maga a sushi, a tálcának hívott játékostábla pedig azt az érzést kelti, mintha az ember tényleg egy menüt próbálna feltölteni (és ez egy remek játékmechanika lett volna). Arról már nem is beszélve, hogy nemcsak, hogy sikerült tökéletesen áthozni a Sushi Go-sorozat parádés színvilágát és végtelen barátságot árasztó stílusát, de az ehhez asszisztáló kockák talán a legszebbek, amiket valaha láttam. Élénk színű, masszív tömegű és méretű, valami borzasztóan jól kidolgozott darabok, amiket élmény kézbe venni és dobni velük. Használatukkal ráadásul sokkal egyszerűbb átlátni az összes potenciális lehetőséget, hiszen a draftolás révén a játékban épp aktív kockák típusa mindig szem előtt van, a Sushi Gótól eltérően nem kell mindig fejben tartani az egyes sushi típusokat és azok darabszámát, és ezáltal sokkal jobban lehet előre tervezni. A szerencsefaktor persze a kockadobás miatt talán magasabb, mint a kártyás változatnál, és az is kijelenthető, hogy a Sushi Go Party változatosságával és tartalmával ez az alternatív változat nem tud vetekedni, de a Sushi Rollnak még így is bőven van létjogosultsága a polcon.