Áhhh, zombik. Ki nem szeretné őket... kinyírni?
Valamikor még egy leárazáson vettem meg (természetesen steamen) a Dead Islandet, és alig vártam, hogy végre elkezdhessem. Végül felemás gondolataim vannak róla így, hogy elvergődtem a végére. De kezdjük rögtön a jó dolgokkal!
Egyrészt, óriási bejárható hely, sok összegyűjthető dolog, ezerféleképpen variálható fegyverek és kütyük. És persze jó sok zombi, ahogy az illik egy ilyen játékhoz. Van négy választható főszereplő, mindegyik más fegyverrel jártas. Maga a helyszín tökéletes: egy elszigetelt trópusi paradicsom, a maga szebb (és kevésbé szebb) részeivel. A zombis filmek minden kliséje jelen van, a túlélők felesleges marakodásaitól egészen a gazdag-szegény ellentétig. Ami nekem viszont a legjobban tetszett, az mégiscsak a helyszínek változatossága, és nagysága. Ez a legnagyobb területű zombis játék, amivel valaha játszottam. Itt tényleg úgy érzed, hogy egyedül vagy (illetve vagytok, ha a barátaiddal játszod) egy zombik által fertőzött tengerparton, és mivel gyalog nagyon hosszú időbe telne bejárni mindent, ezért autózni is lehet. Ez utóbbit ugyan jobban is kidolgozhatták volna, de attól még jó móka. Ha nem menne a vezetés, és felborul a kocsi, a játék az autót visszaállítja, úgyhogy nem kell idegbajt kapni, ha a vezetés közben éppen ivó online cimborád felborítja a frissen szerzett páncélozott autót. A helyszínekre visszatérve, ezek kellően hangulatosak és jól kidolgozottak. Van tengerpart, város, dzsungel, börtön, és minden, ami közöttük fekszik. A helyszínek veszélyességi zónákra vannak osztva, és ebből a veszélyességi mutatóból tudod, hogy mennyire kell felkészülni az ott levő helyzetre. Egy veszélyesnek jelzett helyen nagyon sok a zombi, és hajlamosak szinte megállás nélkül rohamozni, vagy legalábbis rövid hullámonként. A közlekedést egy mini radar segíti, ami mindig kijelzi, merre vagy, és hová kéne menned. Ha kijelölsz a menüben egy küldetést, a radar rááll, és igyekszik megmutatni, hogy merre is kéne menned.
Emellett a zombik is változatosak. Nem csak a hagyományos zombik vannak, hanem a Left 4 Deadhez hasonlóan különlegesek is akadnak. Ez utóbbiból viszont nagyon látványosan koppintottak: a boomerre (floater), chargerre (ram) és smokerre (suicider) hajazó zombikon lehetetlen nem észrevenni, még ha teljesen más is a funkciójuk. Viszont azt kell, hogy mondjam, hogy jól "lopták" el őket, és hogy kihívást adnak a játékhoz.
Végül a fegyverek változatosságát is meg kell említenem. Van egy kis barkácspad, amivel mindenféle módosítást lehet végezni az általunk talált tárgyakon és fegyvereken. Csak egy példa: egy laza kis botból simán összedobhatsz egy veszélyes, elektromossággal és tüskékkel tömött botot, vagy meggyújthatod, és megsütheted vele a zombikat. És ez még csak két példa. A módosítások végrehajtásához terveket kell találni. Ha megtaláltad, a legközelebbi barkácspadnál már megtudod csinálni. Plusz a fegyvereid romlanak, és előbb-utóbb muszáj megjavítani őket.
Harcolni is többféle módon lehet: vannak a zúzófegyverek, vágófegyverek, lőfegyverek, dobófegyverek, vagy egyszerűen csak agyonverheted a zombikat. Külön gomb van az ütésre és rúgásra, és egy négyes csoportból álló baráti banda simán agyonverhet egy-egy zombit akár fegyver nélkül is, ha ügyesek. De persze ha van tragacs, akkor azzal is el lehet gázolni a zombikat.
Szintet is ugorhatnak az irányított karaktereink, és mindenkinek mások a képességei, amit fejleszthetnek. Ez is tetszett, mert úgy érzed, mindenki egyedi, és hogy szükségetek van egymásra a túlélésért. A küldetések elvégzéséért vagy a zombik leöléséért lehet kapni a tapasztalati pontokat, és ha elérsz egy bizonyos számot, szintugrás, majd pontok elosztása.
Aztán ott van még a grafika is... igazából ehhez nincs sok hozzáfűznivalóm. Szép és jó, és nincs rá egy rossz szavam sem.
És végül térjünk rá arra is, ami nem tetszett. Ebből sajnos akad bőven.
Egyrészt, a radar. Sokszor félrevezető tud lenni, és útközben meggondolja magát. Ez alatt azt értem, hogy előfordul, hogy egy darabig mutatja, hogy erre vagy arra menj a küldetésért. Viszont amint elmész abba a bizonyos irányba, hirtelen 360 fokos fordulatot vesz, és már visszafelé mutatja, hogy bizony neked nem erre kell menni. Szerencsére ez viszonylag ritkán történik, de amikor igen, akkor felettébb frusztáló.
Másrészt: gliccsek és bugok. Ez az, ami nagyon sok játékot megzavar, de itt különösen rosszak. Minden második játéknál nálunk előfordult valami, az egyszerű szerverről ledobástól egészen addig, hogy az egyik játékos számára láthatatlanná vált a másik.
Harmadrészt: a zombik szintugrása. Említettem, hogy a szereplők erősödnek és szintet ugranak. Nos, a zombik is. Ez először nem tűnik frusztálónak, elvégre a játék csak próbálja tartani a szintet, hogy kihívást jelentsen továbbra is. Egy valami csak a gond, hogy előbb-utóbb a legutolsó kis nyamvadt zombi is röhejesen erőssé válik. Ahányszor szintet ugrasz, abba a hamis tévérzetbe kerülsz, hogy most erősebbé váltál. Pedig igazából csak gyengültél, mert a zombik még durvábbak és erőszakosabbak lesznek. Oké, a gyengülés talán nem a legjobb kifejezés. De fogalmazzunk úgy, hogy sosem leszel erősebb a zombiknál. Nem lenne bajom vele, ha választhatnám ki- vagy bekapcsolhatóként. Viszont így, hogy kötelező jelleggel ez jelen van, szerintem elszúrták.
Na de összesítve... jó játék a Dead Island? Igen. Változatos? Igen. Látványos? Az bizony. Viszont a tökéletestől messze áll. Egyesek pletykálják, hogy már titokban készül a Dead Island folytatása. Nos, ha így van, remélem, hogy orvosolják azokat a problémákat, amik az első részben jelen voltak. Ha azok nem lennének, akkor jóformán egy tökéletes zombis kaland lenne. De aki szereti a multiplayer-zombis játékokat, azoknak csak ajánlani tudom, nem fognak póruljárni vele! Magányos farkasok is játszhatják, de értelemszerűen társakkal van értelme.
Dead Island
A Holtak Szigete