Legutóbb ott hagytuk abba, hogy a 2003 tavaszán bemutatkozó FX-széria csúfos kudarcnak bizonyult, és a kártyák gyér teljesítménye miatt a cég renoméja alaposan megkopott, mi több, az ATI a fejére nőtt, így az NVIDIA elvesztette piaci elsőségét. A folytatással kapcsolatos elvárások hatalmasak voltak, a zöldeknek alaposan össze kellett szedniük magukat, amit szerencsére meg is tettek.

A feltámadás: a Geforce 6-7 széria

Az új sorozat fejlesztésébe kellő pénzt és energiát öltek a vezetők, illetve mérnökök. Szakítottak az FX elnevezéssel, az új típusok négy számjegyű jelzést kaptak. Az elsőként bemutatkozó GeForce 6800 széria 2004 tavaszán elsőként támogatta a DirectX 9c-ben bevezetett Shader Model 3.0-t, így könnyűszerrel magáénak tudhatta a technikai fölényt az ATI-val szemben. Az már más lapra tartozik, hogy a játékok többsége akkoriban ezt nem használta ki. A GPU-t is alaposan újratervezték: 16x1-es felépítésű pipeline-nal és 6 vertex shaderrel vértezték fel, a memóriabusz már elengedhetetlenül 256 bites volt. A kártyák elsőként kaptak GDDR3-as memóriamodulokat, később pedig nem csak AGP-s változatokat lehetett kapni, hanem PCI Expresseseket is. A csúcsot a GeForce 6800 Ultra képviselte, ám az árérzékenyeknek be kellett érniük a csökkentett órajelű és ezáltal kisebb hűtővel szerelt 6800 GT-vel. Az utótag nélküli 6800-asok csak 128 MB-os DDR1 memóriákat kaptak 256 MB DDR3 helyett, és letiltottak bennük 4 pixel pipeline-t és egy vertex shadert, de azokat szoftveresen -- egy Rivatuner programmal -- utólag élesíteni lehetett.

Nvidia GeForce 6600 GT
A GeForce 6600 GT az FX utáni csalódást
enyhíteni képes első Nvidia-kártya volt

A középkategóriában a GeForce 6600 GT hatalmas népszerűségnek örvendett (jelen sorok írójának is volt egy ilyenje, mivel nem akart lemaradni a Battlefield 2 maximális szépségéről, és a GeForce 4 Ti 4200-a már bőven elérte a nyugdíjkorhatárt). A 8 pipeline-os GPU mellett csupán 128 bites memóriabusszal szerelték, viszont megkapta a nagytestvér GDDR3-as memóriamoduljait, hovatovább a fejlettebb gyártástechnológiának köszönhetően órajele 500 MHz-en ketyeget, ami magasabb volt a 6800 Ultráénál is. A cég az alsóbb szegmensbe pozícionálta a sima 6600-at és a 6200-at -- ez utóbbi szintén letiltott részegységekkel rendelkezett, de a későbbi modellekben már szoftveresen sem tudtuk kikerülni a butítást. A PCI Express bevezetésével lehetőség nyílt két videokártyát összekötni SLI-ben, amit korábban csak a 3dfx tett lehetővé a Voodoo2-es kártyákon. A sorozat életútjának végén megjelenő GeForce 6800 GS és XT már támogatta a natív PCI Expresst és fizikailag is 14 pipeline-t tartalmazott, így nem lehetett szoftveresen felhúzni.

A 2005 nyarán érkező GeForce 7 széria abszolút időhúzásnak számított, hiszen az előző sorozat feljavított változatairól van szó. Érdekesség, hogy a Sony az NVIDIA-val közösen fejlesztette ki a PlayStation 3 grafikuschipjét, amely voltaképpen egy GeForce 7800-ra épül. Itt jelentek meg elsőként a csúcskategóriát képviselő GTX modellek, s bár a zöldek Ultra modelleket is terveztek, végül lemondtak róluk. A GeForce 7800 GTX már 24 pixel pipeline-t és 8 vertex shadert kapott, a középkategóriás 7600 GT pedig teljesítményben hasonló volt a korábbi 6800-as sorozathoz. Minden szegmensben léteztek butított változatok, melyek GS utótagot kaptak. Az SLI technológiát továbbgondolták a mérnökök, bemutatkozott a Quad-SLI technológia, azaz már négy VGA-t is össze tudtunk kötni, ha volt rá elegendő pénzünk.

Nvidia GeForce 7800 GTX
Az Nvidia GeForce 7800 GTX nem volt olcsó mulatság,
még akkor sem, ha egy kevésbé elismert gyártótól vettük

A DX10 térnyerése: a GeForce 8-9 széria

2006 novemberében köszöntött be a DirectX 10-es korszak, ennek megfelelően az NVIDIA is előállt a technológiát támogató kártyákkal, amik alapos újratervezésen estek át. A pixel pipeline-okat felváltották az általános shaderek és a stream processzorok, amelyek pixel és vertex shader funkciókat is betöltöttek, ami a VGA-k kiegyensúlyozott teljesítményén is megmutatkozott. A teljesítményadatokat immáron a stream processzorok, a TMU és a ROP egységek száma befolyásolja -- mind a mai napig. A csúcsmodell, a 128 stream processzorral rendelkező GeForce 8800 GTX hatalmas jószág volt, sokat fogyasztott, iszonyatos hőt termelt és mélyen a zsebünkbe kellett nyúlnunk érte. A GTX mellett kapható volt egy GTS utótaggal ellátott változat, ami csak 96 stream processzort tartalmazott, de ez is bőven elég volt a kor játékainak futtatásához -- a S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl például remekül érezte magát vele. Sajnos a középkategória példányai -- a 8600 GTS és GT, valamint a 8500 GT -- már nem voltak ennyire kedvelhetők: a 32 vagy 12 stream processzor iszonyúan kevésnek bizonyult, valamint a 128 bites memóriabusz elég gyérnek számított. A széria életciklusának végén jöttek a finomított, kedvező árú modellek, a 8800 GT és a 8800 GTS -- a profibb gyártástechnológia és a 112, illetve 128 stream processzor meghálálta magát, nem egyszer a GTX-et is megszorongatták. A GS modellekre nem is érdemes szót fecsérelni azon kívül, hogy lassúak -- csak pár ezerrel kerültek többe a GT-k, így mindenképpen azokat volt érdemes választani. 2007 májusára befutott az újabb király, a 8800 Ultra, még nagyobb teljesítménnyel, még nagyobb fogyasztással és melegedéssel, pofátlanul magas árcédula mellett.

Nvidia GeForce 8800 GT
Az Nvidia GeForce 8800 GT ugyanolyan népszerű VGA volt,
mint a 6600 a maga idejében, sokunk játszott ilyen kártyán

Az ATI időközben egy helyben topogott, az NVIDIA-nak pedig volt ideje tökéletesítenie a GeForce 8800 GT-ben és GTS-ben debütáló GPU-t, amit a 2008 tavaszán bemutatkozó GeForce 9800 GTX is használt. Csupán az órajelben mutatkozott némi különbség az új széria javára, de a 9800 GT szinte ugyanaz volt, mint a 8800 GT, csak a számozásban tért el tőle. Közben jött egy gyorsabb csúcsmodell a 9800 GTX+ személyében, illetve beköszöntött a több GPU-s kártyák kora a két grafikusmaggal felszerelt 9800 GX2-vel. A zöldek végre tökéletesítették a középkategóriát is: a GeForce 7600 GT már 64 stream processzort és 256 bites memóriabuszt kapott, így jóval használhatóbbak voltak ebben a szegmensben. Nem úgy a többi típus: a 8600-asok 9500 GT, míg a 8500 GT-k 9400 GT néven futottak nulla változtatás mellett, ami az NVIDIA felháborító hozzáállásáról tanúskodott. Könnyen összezavarodhatott a tisztelt játékos, ha nem informálódott a vásárlás előtt. 

Változó teljesítmény: a GeForce 200 széria

A már amúgy is keszekusza típusjelzéseket az NVIDIA nem hagyta figyelmen kívül a tizedik generációban: előre kerültek a GT, GTS és GTX jelölések, majd jöttek az adott generációra utaló számsorok, így a játékosok tutira nem zavarodtak össze. A DirectX 10.1-kompatibilis GT200 kódnevű grafikuschippel szerelt GeForce GTX 280 2008 júniusában landolt a boltokban, 240 stream processzorral, 1024 MB DDR3 memóriával, ami elavultnak tűnhet, de az 512 bites memóriabusz kellő sávszélességet biztosított. A középkategóriába szánt GTX 260 192 stream processzort tartalmazott 448 bites memóriabusszal és 896 MB memóriával -- kedvező ára és jó teljesítménye miatt nagy népszerűségre tett szert.

Nvidia GeForce GTX 260
Az Nvidia GeForce GTX 260 nem váltotta meg a világot,
de jó áron kínált megfelelő teljesítményt

Ez a GPU is átesett a kötelező gyártástechnológiai finomításon, aminek meg is lett az eredménye a nagyobb órajelre és kevesebb fogyasztásra képes GTX 285 képében, de kaptunk egy kétmagos GTX 295-öt is. A középkategóriában még mindig a GeForce 8800 GTS-t versenyeztette a cég -- ha jól számoljuk, már harmadszor nevezték át, ezúttal GTS 250 néven futott. Az alsóbb kategóriák teljesítményük révén nem nagyon rúgtak labdába, igaz, natív HDMI-kimenetük révén közkedveltek voltak a médiacentert építő felhasználóknál.

Beköszönt a DX11: A Geforce 400-500 sorozat

A 300-as széria csak az OEM-piacon volt fellelhető, nem sokban különböztek az előző szériától, nem is futottak sokáig, a zöldek inkább az új technológiára koncentráltak. A GeForce 400-as sorozatot 2010 márciusában kaptunk meg. A cég első DirectX 11-es generációjaként vonult be a köztudatba és Fermi architektúrát használt. A két csúcsmodellt, a GTX 480-at és 470-et rengeteg olyan extra szolgáltatással felvértezték, amelyek a játékosok többségét hidegen hagyták. A teljesítmény szempontjából persze fejlődött a cucc: a GeForce GTX 480-at stílszerűen 480 stream processzorral szerelték, memóriabusza 382 bites volt, melléjük 1536 MB DDR5 memória társult. A GTX 470 már csak 448 stream processzort és 320 bites memóriabuszt kapott némileg kisebb órajel és kevesebb memória mellett. Sajnos ez sem volt elég a Radeon 5000-sek ellen, a féléves lemaradás megtette a hatását. Ám a középkategóriába szánt GTX 465 (352 stream processzor, 256 bites memóriabusz és 1024 MB memória) valójában túl drága volt, nem is rajongtak érte a vásárlók. Nem úgy a GTX 460-ért, ami felesleges szolgáltatások nélküli, kisebb előállítási költséggel rendelkező termékként közkedveltnek bizonyult. A kártya 336 stream processzora, 256 vagy 192 bites memóriabusza és legalább 1024 MB memóriája tisztességes teljesítményt produkált a slágerjátékokban.

Nvidia GeForce GTX 480
Az Nvidia GeForce GTX 480 megint elmaradt a
konkurens ATI terméke mögött

A felállás a szokásos: a nagy változásokat hozó széria után egy finomított, a meglévő technológiát tökéletesítő sorozat következett. A család első üdvöskéje a 2010 végén megjelent GeForce GTX 580, ami nem csupán gyorsabb, de halkabb és kevésbé melegedő modellként vonult a köztudatba, s ami a legfőbb, legyőzte az ATI akkori csúcsmodelljét, a Radeon HD 6970-et is. Innovációt hiába is keresnénk az 500-as sorozatban, nem találunk ilyet, viszont optimalizálást annál inkább. A középkategóriába visszatértek a GeForce 4-korszakra jellemző Titanium elnevezések, a GTX 460 alapjaira építkező erősebb modell, a GeForce GTX 560 Ti ismét a sebességőrült játékosok egyik kedvenc példánya lett. Újra kaptunk egy dupla GPU-s szörnyeteget a GTX 590 képében, s azon szerencsések, akiknek kettő is lapult a gépében, elképesztő teljesítményt kaptak cserébe (és persze horribilis villanyszámlát a hónap elején).

A jelen: a GeForce 600-700 sorozat

Minden páros széria rengeteg újdonságot hoz magával. Így van ez a 2012 tavaszán bemutatkozó GeForce 600-as sorozattal is, amely a Kepler architektúrára épül A legszembetűnőbb változás a GPU mérete: a chip jóval kisebb a fermis modelleknél, ennek ellenére a GTX 680 1536 stream processzora háromszorosa a GTX 580-ban található mennyiségnek, bár ez önmagában nem jelent teljesítményszorzót. A memóriabusz maradt 256 bites, ami már érezhetően visszafogta a GDDR 5-ös memóriát. A közép-felsőkategóriát képviselő GTX 670 visszafogottabb specifikációja sem volt vészes, és árát is sikerült elfogadható szinten tartani. A középkategóriában már volt egy kis csavar: a GTX 660 Ti lényegében egy csökkentett memóriabuszú GTX 670, minimális különbség van közte és a nagytestvér között, ellenben az utótag nélküli GTX 660 csak 192 bites memóriabuszra épül, így teljesítménye jóval visszafogottabb. A GTX 550 Ti és GTX 550 között is hasonló űr tátong. A széria elmaradhatatlan kétmagos szörnye GTX 590 névre hallgat, szokás szerint aranyáron mérik.

Nvidia GeForce GTX 660 Ti
Akinek nem volt sok pénze, az az Nvidia GeForce GTX 660 Ti
mellett tette le a voksát a GTX 670 helyett

Lassan el is érkezünk a mához. 2013 februárjában az NVIDIA ismét egy köztes szériával állt elő, a GeForce 700-asok a Kepler finomított architektúráját használják, s már támogatják a DirectX 11.1-et.. A szokásos GTX 750, 760, 770. 780-modellek is elérhetők, de az igazi csak ezután jön. A csúcskategória a GeForce GTX Titannal kezdődik, de a céggel elszaladt a ló, és egymás után mutatták be brutálisabbnál brutálisabb szörnyetegeket. Ilyen a GTX Titan Black és a pár napja beköszönt GTX Titan Z. Elsőként a szimpla GTX Titan landolt a boltokban, s azon nyomban átvette a világ leggyorsabb videokártyája címet a Radeon HD 7970 GHz Editiontől. A kártya memóriabusza 384 bites, 2688 stream processzor dolgozik alatta, míg a GPU 837 MHz-es -- mindezek mellé 6 GB GDDR5 memória társul.  A Black utótagú változat már 980 MHz-en ketyeg, 295 ezer forintos ára riasztó lehet, de cserébe nem kell kompromisszumot kötnünk. A két GPU-s GeForce GTX Titan Z viszonylag friss monstrum, 2014 márciusában leplezték le, gyakorlatilag két Titan Black teljesítményét hozza egyetlen kártyán, és nagyjából 675 ezer forintért haza is vihetjük.

Nvidia GeForce GTX Titan Z
Nvidia GeForce GTX Titan Z - 670 ezer forintos videokártya a jövőből.
Ki vesz mindjárt négyet, SLI-be?

Mit hoz a jövő?

A konzolok és a PC-k technológiai szempontból sokkal közelebb kerülnek egymáshoz, és végre a gyártók is rájöttek arra, hogy a DirectX és az OpenGL API korlátai nagyban visszafogják a teljesítményt. Az ATI már elő is állt a Mantle névre hallgató megoldással, amiből a GCN architektúrás Radeonok profitálhatnak. A Mantle egy, az új generációs konzolok API-jához hasonlóan alacsony szintű hozzáférést biztosít a hardverhez, ami másodpercenként kilencszer több rajzolási parancs kezelésére képes, mint a korábbi DirectX és az OpenGL.

Értelemszerűen az NVIDIA sem akar kimaradni a jóból, a cég a Microsoft-féle DirectX 12-t részesíti előnyben és nagyjából ugyanazt kínálja, mint a Mantle: a többletterhelés csökkentését és a hardver feletti kontrol kiterjesztését, amire a fejlesztők már régóta ácsingóznak. Nem csak PC-ken terjed el a DX12, hanem mobileszközökön is, a használatához ráadásul nem kell új videokártyát vásárolnunk -- már a GeForce 600-as sorozat is kompatibilis lesz az új API-val. Az NVIDIA addig sem ül a babérjain: 2014 végén jön a Maxwell architektúrás GeForce 800 sorozat, integrált ARM processzorral, továbbfejlesztett grafikai képességekkel, egyszerűbb programozhatással és jobb energiahatékonysággal. Kiváló korban élünk, nemde?