Biztosan mindannyian rojtosra játszottátok az új Doomot a hétvégen, és szinte már mindenkinek be vannak durranva kattintó-izmai. Ezért lazítás gyanánt ajánlok nektek egy-egy olyan figyelemreméltó modot a három korábbi epizódhoz, amivel azok is felfrissülhetnek, akik már becsukott szemmel ölik a Cyberdemonokat.

Szeretném előre leszögezni, hogy egyéni tetszésem alapján választottam ki az új Doomot megelőző három rész – vagyis az eredeti Doom, a Doom 2: Hell on Earth és a Doom 3 – egy-egy legjobb modját, vagyis a Top 5 rovatunk listáihoz hasonlóan ez az összeállítás is teljesen szubjektív. Ezenfelül, mikor sorra vettem az esélyes modifikációkat, akkor úgy döntöttem, hogy kizárom a kifejezetten grafikát és felbontást feljavító, avagy HD modokat. Ennek oka az, hogy bár ebben a kategóriában több igényes alkotást is elérhető, úgy érzem, hogy ez sokszor nem elég ahhoz, hogy tartósan visszacsalja a közönséget. Ezért inkább olyan remekműveket szeretnék bemutatni, amik a nosztalgiafaktor mellett kellő mennyiségű újdonságot is felmutatnak, szóval, ha ezeket nem próbáltatok még, akkor „túl fiatalok vagytok a halálhoz”:

Doom – Brutal Doom

Aki az elmúlt éveket nem egy barlangban töltötte, az bizonyára már hallott erről a modról, ha máshol nem is, legalább az Ezzel játszunk sorozatunkban. A Brutal Doom fejlesztése 2010-ben indult el, és még maga John Carmack is elismerését fejezte ki a végeredménnyel kapcsolatban. Lényege, hogy ahelyett, hogy az eleve bevált játékmenetet piszkálná, inkább nevéhez híven még brutálisabb szintre emeli az öldöklés élvezetét.

Tehát a fejlesztő megemelte az ellenségek sebességét, minek eredményeként sokkal pörgősebb játékmenetet kaptunk, illetve, hogy még intenzívebb legyen a pusztítás, a vér és a leszakadó szervek új animációkkal fröcskölik tele képernyőnket. Ezt tovább erősíti a felújított berserk mód is, amiben a megszokott FPS nézetben ököllel zúzhatjuk be ellenségeink koponyáját, vagy lelket gyönyörködtető csonkítási animációk közepette téphetjük darabokra a pokolfajzatokat TPS kameraállásból.

Ezenfelül több megjelenésbeli finomításon is keresztülment a játék, persze mindezt úgy, hogy az autentikus pixelgrafikás összkép nem veszett el, viszont mai szemmel nézve is kellemes látványt nyújt. Például az összes fegyver új grafikai modellt kapott – ezek közül talán a golyószóró a legjobb, ami minden leadott sorozat után spriccelő vérpacákkal jutalmazza használóját. Akinek pedig ez sem elégítené ki minden perverz vágyát, az a Revenant rakétavetőivel mindent cafatokra lőhet, vagy Duke Nukem ikonikus rúgótámadásával is nyomot hagyhat a démonok valagán.

A további modernizálás jegyében érkezik még a Brutal Doomban egy fegyver újratöltési játékmechanizmus, ami nálam sajnos nem aratott osztatlan sikert, mert szerintem az eredeti doom-formula lényege a fejvesztett sörétes puskás lövöldözés volt, ezt a mámort pedig eléggé megtöri az állandó tárazgatás. Persze ennek a modnak nem csak az célja, hogy mindenféle jóval babusgasson minket, hanem növekvő nehézségével újabb leküzdendő kihívásokat állít elénk, így ennek részeként arra is oda kell figyelnünk, hogy mennyi skulónk maradt még a tárban. Továbbá, az epizódok betöltése előtt újraértelmezett nehézségi szintek közül választhatunk, majd ha megvan a legjobban csengő fokozat, indulhat a tenyérizzasztó ujjaerobik. A Brutal Doom egyébként teljesen ingyen játszható, így mindenki kellemes vérfürdőbe mártózva pihenheti ki az új Doom fáradalmait.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Doom 2 – Pirate Doom

A kalózos téma olyan, amire a játékosok többség mai napig felkapja a fejét, ha pedig valaki képes ezt a véres kincsekkel és rummal átitatott világot ötvözni a Doom játékmenetével, akkor egy eszeveszett élménynek nézhetünk elébe. Ez pedig nem más, mint a 2014-ben kiadott Pirate Doom, ami a kalózvilágot feldolgozva több mint 20 szinten kalauzol minket végig a témához illő fegyverválasztékkal és ellenségekkel.

E modnak az egyik hangulatteremtő elem, hogy semmit se változtat meg teljesen az eredeti játékban, inkább csak mindent a kalózos stílushoz igazat. Ennek gyümölcseként, ha betöltjük a Tortugát mintázó első pályát, akkor kalózkalapot viselő, karddobáló Impekkel, tetovált Barons of Hellekkel, és rakéta helyett denevéreket lövő Revenantokkal találjuk magunkat szemben. Emellett az átstilizált státuszsávra pillantva azt is észrevehetjük, hogy az általunk megtestesített főhős félszemű, ahogy az alacsonyabb szintű ember-ellenfelek is, illetve az ügyeletes rosszfiúk megszokott hörgése kalóz felkiáltásokkal lett felcserélve.

De kapunk olyan ellenfeleket is, akik nem szerepeltek az eredeti játékban, ilyenek az elhagyatott templomos szinten található maszkos, fúvócsöves indiánok, vagy a főellenség, akiről inkább nem árulok el semmi konkrétat.

A Pirate Doom fegyverek terén szintén beújít, vagyis láncfűrész helyett szablyát forgatunk, rakétavető helyett ágyúval lőhetünk, illetve a BFG helyett egy pusztító erejű dinamitvetőt kapunk. Valamint az egyéb környezeti elemek is ebben a szellemiségben lettek újradolgozva, így például a robbanóhordókat rumoshordók váltják fel.

A modifikáció egyedi pályái nagyon a helyükön vannak, a környezetünk vidámparkszerűen változik küldetésről-küldetésre, így megfordulhatunk a kalózkikötőtől kezdve egészen a kísértetbárkáig. Továbbá említésre méltó az a ködös temető, ahol a Ghost ’n’ Ghouls kezdőszintjének ikonikus háttérzenéjére párbajozhatunk elhunyt, gaz kalózok szellemeivel. Ahhoz pedig, hogy mindezeket megkaparintsuk, nem kell máshova merészkednünk, mint a Pirate Doom gaztevőktől hemzsegő hajógyárába.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Doom 3 – The Dark Mod

Végül pedig ezt a modot azoknak ajánlanám, akik szakítani szeretnének a Doom megszokott játékmenetével, és az állandó hentelés helyett egy olyan megfontoltabb élményre vágynak, ami lassanként lesz úrrá rajtuk. Bár a The Dark Mod nem készít fel minket az id Software új üdvöskéjének feszült csatáira, azért időnként mindenkinek szüksége van arra, hogy megpihenve félretegye a vérengzést és a rumos üveget. Persze ilyenkor találnunk kell egy olyan újabb bűnös élvezetet, ami a korábbi erős élmények után is képes lekötni minket, amit ez esetben a tolvajélet izgalmaiban fogunk megtalálni.

Érdemes tudni, hogy ez a 2009-ben bemutatott mod lényegében az ismert Thief-sorozat id Tech 4-es motoron történő megvalósítása, amit a Doom 3 is használ. A modifikációt fejlesztő Broken Glass Studios első lépésként a Doom 3 teljes átalakításaként hozta létre ezt az alkotást, aminek a futtatásához szükséges volt az alapjáték, viszont a projekt mára annyira kinőtte magát, hogy már önálló programként juthatunk hozzá.

Így The Dark Modban nem a ránk áradó ellenfélhordáktól fog izzadni a tenyerünk, hanem a lebukástól való félelemtől. Ezenfelül a Doomból ismert 5-10 perc alatt ledarálható rövid szintek helyett terjedelmes épületekben lopakodva kell összetett küldetéseket végrehajtanunk, amik akár több órát is igénybe vehetnek. Ezenkívül az alkotás azonnal megbüntet minket minden meggondolatlan cselekedetünkért, vagyis, ha nem takarékoskodunk a felszerelésünkkel könnyen hoppon maradhatunk, illetve, ha huzamosabb ideig elhagyjuk az árnyékok védelmét, akkor hamar lelepleződünk. A játékmenet másik kulcspontja, hogy szintenként minél több értéket szedjünk össze, továbbá a Doomtól szokatlan módon minden pályának van egy alaptörténete, amiből kiindulva a küldetés során szerzett információkból egy kidolgozott elbeszélés áll össze.

Ezek mellett számos küldetéstípusból választhatunk, a horrorisztikus természetfelettiektől a jól őrzött villák kifosztását célzó beállításokig, illetve saját pályáinkat is elkészíthetjük. Ráadásul a Thief játékoknak megfelelően rendelkezésünkre áll a fényességjelző kristályunk, varázsitalok, a bunkónk, illetve egy íj, amiből különböző fajta trükkös nyílvesszőket lőhetünk. Mivel minden szükséges felszerelés adott, egy dolog maradt csak hátra, ami elengedhetetlen kalandozásainkhoz: a The Dark Modot rejtő kincses láda kulcsa.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Nektek melyek a kedvenc Doom modjaitok és miért?