Az esténként unalmában a televízió távkapcsoló után nyúló, és azt vadul nyomogató olvasók szinte biztosak lehetnek abban, hogy már találkoztak a Helyszínelők című TV-sorozat valamelyik részével (azokról nem is beszélve, akik szándékosan ülnek le és várják lélegzetvisszafojtva a legújabb részeket). Igen, ez az a sorozat, amelyben civil ruhába öltözött szimpatikus nyomozók kapirgálnak bizonyítékok után kutatva egy-egy gyilkosság helyszínén.

Ők azok, akikre, nem lehet azt mondani, hogy „még időben érkeztél”, hiszen a gyilkosság már megtörtént, azt megelőzni nem lehet, egyetlen feladatuk maradt csak hátra: a tudomány és a technika (na meg persze a fantázia) legmodernebb eszközeit felhasználva hosszas nyomozás után kézre kerítsék az elkövetőt. A CSI: New York-i Helyszínelők játékváltozatában a feladatunk nem más, mint a sorozatban látottakhoz hasonlóan különböző helyszínekről összegyűjteni a számtalan bizonyítékot, megfejteni a rejtélyes számzárakat és egyéb érdekes feladatokat, hogy a laborba visszatérve elemezzük azokat. Az összeszedett okosságok után nincs más hátra, mint a bizonyítékokat felsorakoztatva kézre keríteni a gyilkost. Cikkünk bemutatja, miképp sikerült ezt átültetni a Legacy Interactive programozóinak.

CSI: NYCSI: NYCSI: NY

Digitális New York


Töredelmesen bevallom, hogy a Helyszínelők néhány rész után különböző okok miatt kiesett az általam rendszeresen nézett sorozatok listájáról, mégis mindenféle előítélet nélkül ültem le a játék elé. Az első gyanús jel az volt a számomra, hogy maga a játék megközelítőleg 500 MB-osra sikeredett, és a számítógépre installált fájlok sem foglalnak el többet 300 MB-nál a merevlemezemről. A program elindítása után meglehetősen meg van kötve a kezünk: a menüt betöltve létrehozhatunk egy saját profilt, majd válogathatunk a minimális konfigurálási lehetőség közül, amely kimerül az effektek és a zenei aláfestés hangerejének változtatásával, s választhatunk a teljes képernyős beállítás vagy az ablakban futtatás között.

Sajnálatos módon az én széles képernyős monitorommal alapból nem is tudott mit kezdeni a játék, ezért kénytelen voltam megelégedni egy szerény „ablakos” megoldással annak érdekében, hogy ne torzuljon el a kép. Sebaj, ez legyen a legnagyobb gond a játékkal – gondoltam, s bátran kattintottam a „Play” gombra. Ekkor előjött négy, plusz egy bónusz helyszín, amely közül a játék kezdetén természetesen csak az elsőt választhatjuk, a többi csak az előtte látható gyilkosság felderítésével nyílik meg.

Az első gyilkosság helyszínére érve kaptam meg az első, de mindent elsöprő gyomrost: az egész játék teljes mértékben kétdimenziós, ami nem is lenne akkora probléma, hiszen kifejezetten szeretem például a művészi, kézzel rajzolt hátterek előtt játszódó kalandjátékokat, de ahogy a CSI: New Yorki-i Helyszínelők kinéz, az valami döbbenet. Mintha a jó öreg paintet, és pár alulfizetett nyári diákmunkást vettek volna elő a készítők a fiók legmélyéről. A játékhoz az eredeti színészek kölcsönzik mind a hangjukat, mind az arcukat. Ennek megfelelően belebújhatunk a sorozatban is látható főbb szereplők, Mac Taylor, Stella Bonasera és a többi nyomozó bőrébe is, azonban ez csak leheletnyit javít az összképen. A látványvilág hiányosságait csak akkor lehet elnézni a fejlesztőknek, ha szándékosan volt az a céljuk, hogy nosztalgiázásra késztessék a játékost, és eszünkbe juttassák a már szinte kihaltnak hitt point ’n’ click játékok hangulatát.

CSI: NYCSI: NYCSI: NY

Esetem az Esettel


Sebaj, fejest ugrottam hát az első gyilkosság helyszínébe, amely egy Sandor névre hallgató agyontetovált, marcona kinézetű ember utcán heverő holttestét tartalmazta. A játékmenet pedig a következőképpen fest: egy teljesen statikus képet, azaz magát a helyszínt bámulva kell összegyűjtenünk a bizonyítékokat a rájuk kattintással, amely után bekerülnek az eszköztárunkba. A nyomozásnak ezen szakaszában az egyetlen adrenalinpumpáló tényezőt az adhatja, hogy nem mindent találunk meg elsőre, hiszen az vagy nagyon kis méretű, vagy teljes mértékben beleolvad a környezetébe. Ebben az esetben vérmérséklettől függően kezdhetünk vad kattintgatásba vagy használhatjuk a képernyő bal alsó részén elhelyezkedő „Tipp” gombot, amely egy célkereszttel utat mutat nekünk a még hátra maradt tárgyak hollétét illetően.

Ehhez a megoldáshoz azonban csak korlátozott mértékben férhetünk hozzá olyan szempontból, hogy ha egyszer felhasználtuk, akkor időt kell hagynunk, hogy ez a lehetőség újra feltöltődjön. A tárgyak összegyűjtésében az alsó részen futó tárgylista is segít, hiszen halványan láthatóvá teszi azokat, amelyeket még be kell szereznünk a továbbjutáshoz. Ezután következik a tanúk illetve a lehetséges gyanúsítottak, hozzátartozók kihallgatása, amely annyiból áll, hogy az illető szintén rajzolt, rezzenéstelen felsőtestét bámulva rá kell kérdeznünk a kiírt szövegen aláhúzott fontosabb dolgokra, majd a helyszínen talált tárgyakat a beszélgetőpartnerünkre húzva bővebb információkkal lehetünk gazdagabbak. Mindeközben egy teljesítménymutató jelzi, hogy mennyi van még hátra a beszélgetésből (ebből lehet következtetni arra, hogy mikre kell még rákérdeznünk), illetve egy hitelességmutató, amely hozzáértésünket hivatott reprezentálni.

CSI: NYCSI: NYCSI: NY

Van benne valami...


Ezután következik a játék érdekesebb része: a begyűjtött bizonyítékok és holttestek alapján megkezdődhet a nyomozás érdemi része. Ehhez különféle feladatokban kell helytállnunk, amely valamelyest a fejlesztők kreativitását dicséri: például ujjlenyomatot kell vennünk tárgyakról, s azonosítanunk őket. Ehhez az adatbázisban tárolt különböző ujjlenyomat-töredékeket kell az eredetin megfelelő helyre illesztenünk. Aztán persze a holttest boncolásánál is jelen leszünk. Ebben az esetben általában egy egészséges szerv, és a halottunk ugyanazon szerve között kell észrevennünk adott számú különbséget és egérkattintással jelezni azokat. Ezután irány a mikroszkóp, ahol végezhetünk molekulaanalízist, melynek során egy petricsészéből kell kiválogatnunk az ugyanúgy kinéző molekuladarabokat és elkülönítenünk őket. Ha végeztünk, a nyomok általában új helyszínre vezetnek, ahol az újabb bizonyítékok összegyűjtögetése mellett további feladványokba ütközünk: szavakat kell kiraknunk, párokat kell keresgélnünk, különböző ábrákat kell a megfelelő módón összeállítanunk – ha valóban ez a dolga egy helyszínelőnek, akkor jómagam biztos, hogy pályát tévesztettem.

A rejtvények és a feladatok az első gyilkosság felgöngyölítésében még szórakoztatóak, de utána már csak önmagukat ismétlik, ezért nagyon elhivatottnak kell lenni ahhoz, hogy sokadszor ugorjunk bele ugyanabba a kirakósba. Kellő kitartással és a Tipp gomb sokszori használatával azonban végül fény derül a gyilkos személyére, akit a kihallgatószobában bombázhatunk további kérdésekkel, s a végén összeáll a kép: egy szintén bénán festő, átvezető animáció keretén belül fény derül az elkövető tettére és indítékaira is.

A hiba nem az ön készülékében van


A CSI: NY szörnyű kinézetével és már az elején unalmassá váló játékmenetével csak azoknak ajánlott, akik egyetlen napot se tudnak elképzelni a már jól ismert szereplők és az utánozhatatlan Helyszínelők hangulata nélkül. Mindenki más maradjon a megszokott tv-adagnál...