A bevezetőkben leírt mondatok nagy szavak egy olyan szájból, amelyik évek óta Pro Evo szériára csorgatja a nyálát, hiszen a japán kódfoci majdnem minden téren fölé nőtt konkurenciájának, játékmenet és külcsín tekintetében mindenképpen (természetesen a cikk egészében maradjunk a PC-s megközelítésénél)… Mikor megkaptam a tesztverziót, ördögi vigyorral utaztam vele haza a buszon, miközben már fentem a disznóölő macsétámat, hogy majd ízekre szedem az EA Sports-ot, amiért már megint ugyanazzal a sz… khm szerény alkotmánnyal rukkolnak elő FIFA becenév alatt. És nem! Ezzel a játékkal bizony rengeteget törődtek: meghallgatták, felfogták és meglépték azokat a változtatásokat, amikért a rajongók leginkább panaszkodtak – köztük jómagam is… Újra azt a fanatikus vigyort sikerült az arcomra csalni, mint amit úgy 2004-ig éreztem, majdnem az összes FIFA-nál. Először nem hittem a szememnek, gyorsan megmutattam a nagy PES-es baráti körömnek, de aztán megnyugodtam, mivel mindenki elkezdte bökdösni a másikat: „Te, ez tényleg király!”. De elég is a kertelésből, lássuk, mitől kopik a gyep!

Álom arcú csapat


Látjátok a képeket? Ezek biza ingame screenshotok, nem renderképek: így néz ki a játék! És mi a titka? Dobd ki azokat az elemeket, amik már nagyon rondák és cseréld ki őket, a gyönyörű next-gen konzolokon használt elemekre és voálá; a lábaid előtt hevernek a rajongóka grafika láttán. Ráadásul azoknak sem kell búsulni, akiknek szerény vas zakatol az asztal alatt, mert a játékos modelleken kívül minden új ficsőr ki/lekapcsolható. Lecserélték tehát a gyepet szép 3D-s növényzetre, a „most-másztam-ki-a-kukából” fejű karaktermodelleket szanálták és jöttek a csilli-villi next-gen fazonok, hozzájuk társultak a szebb megvilágítások és gyakorlatilag ennyi is. Ám ez éppen elegendő, hogy az összkép pazar legyen, habár madártávlatból nem igazán látszik semmi különös, viszont amint közelre vált a kamera például egy animációnál vagy visszajátszásnál, a grafikamániások is nyáladzhatnak egy egészségeset. Ha már külcsín, akkor szót érdemel a szépen átdolgozott menürendszer, az ún. widgetek bevezetésével. Amellett, hogy jól átláthatóak a menüpontok, testre szabhatjuk a kezelőfelületet a különböző információs panelek rendezgetésével. Ezekben a panelekben az offline és online karrierünkről jeleníthetünk meg számunkra fontos információkat (pl. statisztikák, mikor lesz a következő online meccs), de az új Adidas Live Season frissítéseit is szem előtt tarthatjuk.

FIFA 09FIFA 09FIFA 09

Interaktív teljesítmény


Az előbb említett Adidas Live Season egy remek ötlet, mellyel végre a FIFA-ba is bevezetik a játékosok forma-ingadozását, ami már a PES-ben a kezdetektől szerepel, ám az EA megfejelte az egészet azzal, hogy a valós élet futballja szerint változik, hétről-hétre. Egyedülálló kezdeményezés, annyi szent, viszont azért sajnos nem minden fenékig tejfel. Ez a szolgáltatás „csak” az angol, francia, spanyol, olasz, német és mexikói liga élvonalára vonatkozik – ezek közül is csak az egyikre ingyen. Igen ám, valamiből meg kell fizetni azt a sok játékos megfigyelőt, akik figyelemmel kísérik a futballisták teljesítményét és betáplálják az adatbázisba , úgyhogy aki az egy szabadon választott liga mellé szeretne még párat a listából, annak csengetnie kell. Arról sajnos nem tudok írni, hogy mennyit illetve, hogyez a formaingadozás mennyire érződik magán a játékmeneten, mert sajnos a tesztverziómba még nem volt aktív semmiféle online szolgáltatás, de ha a PES-ből indulok ki, szépen feldobhatja a játék szavatosságát. Persze, akik ettől idegenkednek vagy nincs internet elérésük, kikapcsolhatják a funkciót. Továbbá a Be a Pro mód online részlege (is) fejlődött, hiszen az ígéretek szerint 10 vs. 10 meccseket is játszhatunk, azaz a kapusokon kívül mindenkit irányít valaki ott az éter másik oldalán. Sajnos ezt sem tudtam letesztelni, pedig kíváncsi lettem volna, hogy hány perc után fullad káoszba a mérkőzés a sok rohangáló vérpistivel, arra meg főként, hogy ennyi emberrel egyszerre, mekkora mértékeket öltene minden online játékos esküdt ellensége, a LAG. Isten adná, hogy ez a zérushoz közelítsen, de erre én nem látok túl sok esélyt.

FIFA 09FIFA 09FIFA 09

A sablonfoci már a múlté?


Ami miatt elsősorban elidegenedtem az utóbbi jó néhány évben a sorozattól, az a gépies, sablonos játékmenet és scriptelt megoldások. Ha nem is teljesen, de idén sokat javult a helyzet ezen a téren is, köszönhetően az új ütközés- és védekezésrendszernek. A játékosoknak végre tömegük és testi erejük van, amiket bizony remekül kihasználhatunk a test-test elleni küzdelmeknél. Egy Gattuso-szerű romboló játékos nehezebben kibillenthető, mint egy nyüzüge nyakigláb karakter, mint például Crouch - ha meg két ilyen összetalálkozik, abból több mint valószínű, hogy az utóbbi a földön találja magát egy jól ütemezett csel hiányában. Különösen vonatkozik ez a 16-oson belülre, ahol az átlagosnál is könnyebben és látványosabban borulnak fel a támadók egy esetleges medve puszit követően. A játékosok már nem futnak át a másik testén, sőt, könnyen megzavarhatják egymást, vagy éppen a kapust, mondjuk egy szögletnél. Már nem ragad a labda sem a lábakhoz, szerelni is nagyon egyszerű, így a labdát is sokkal nehezebb megtartani, mint tavaly. Hamar elgurul a bogyó, ha nekiállunk lökdösődni, ahelyett, hogy szépen kipasszolgatnánk az ellent, vagy igyekeznék egy megfelelő cselt behozni (van belőlük bőven, hivatalos információk szerint 32 trükk pihen a repertoárban). Az időjárás változásra is érzékenyebb lett a játékmenet, könnyebben megül a labda a vizes talajon, jobban fáradnak a játékosok, a kapusok többet bakiznak (kicsúszik a labda itt-ott), passzolni is nehezebb valamivel. Látványosan jobban és élettel telibben játszik a gép is, többet cselez, merészebb lépésekre szánja el magát (persze ez elsősorban World Class, esetleg Professional nehézségre értendő), de a saját csapatunk „labda nélküli játékosai” is okosabban alkalmazkodnak az adott szituációhoz. A kapussal is foglalkoztak a kanadai srácok, nem kapják már el olyan könnyen a lasztit, és vetődés után gyorsabban kelnek fel és vetik magukat újra a labda elé az előző részhez képest. Érkezett egy új apró, de jópofa ficsőr is, a „dobócsel” (lövőcsel után szabadon), ezt a kapus kidobásoknál, illetve a bedobásoknál alkalmazhatjuk, amolyan beetetés élő ember ellen játszva: mikor dobnánk ki/be a lasztit, megnyomjuk megint a dobás gombját és megszakítja a játékos a műveletet. Nem nagy szám, de mindenképpen ötletes funkció, ahogyan a gyors szabadrúgások és bedobások, illetve a kezezés gyakoribbá tétele. Egyetlen dolgot sajnálok, de azt nagyon, mégpedig az interaktív gólöröm mellőzését, ami például az Euro 2008 után a konzolos FIFA 09-ben is benne lesz, de PC-ről megint kimarad, pedig nagyon jó móka, elhihetitek…


FIFA 09FIFA 09FIFA 09

Unalomra semmi ok


Játékmódok tekintetében sem kell szégyenkeznie a 09-es epizódnak, hiszen az általános módok mellett, megint van különböző feladatok teljesítését előíró opció, amiket elvégezve pontokat gyűjthetünk, melyeket aztán a kioldható extrákra költhetünk. Ezekből akadnak bőven (labdák, harmadik mezek, Classic/World Stars csapat, stadionok stb.), melyek ráadásul elég drágák, így muszáj lesz végigjátszani és megnyerni a ligákat a vaskos pontokért, vagy például World Class fokozaton 5 különböző játékossal is gólt szerezni a gép ellen. A Tournament opció a különböző hivatalos ligák vagy kupák végigjátszására szolgál - kár hogy EB vagy VB nincs benne -, de csinálhatunk random bajnokságot is, saját szabályokkal. A menedzsermód is megtalálható, ám ez nem sokat fejlődött tavalyhoz képest: új opcióval bővült a barátságos mérkőzések leszervezése, illetve saját felállásokat is összeállíthatunk külön mozgásirányokkal - bár ez szerintem még mindig édes kevés taktikai lehetőséget biztosít, ellenben a konkurenciával, ahol hosszú perceket lehet eltökölni, míg végigmegyünk az opciókon. Online lehetőségek között idén is megtalálható az interaktív ligák módozat, gyakorlatilag változatlanul, viszont ami jelentősen átalakult, az a Be a Pro mód. Tulajdonképpen maga az újítás annyira nem jelentős, de az élvezeti faktort annál inkább feltornázza. Ez a next-gen verzióból átvett hátsókamerás nézet, mely miatt még nekem is megtetszett a számomra eddig teljesen érdektelen módozat. Mikor az ellenfél 16-osához érünk az általunk irányított egy szem focistával, a kamera a hátunkra közelít, és elkezd remegni a kép, fokozva az izgalmakat. Nekem ez eszméletlenül megtetszett, úgyhogy a rendelkezésre álló 4 szezont biztos lehúzom a saját karakterrel.

FIFA 09FIFA 09FIFA 09

Körítés


Ha jól figyeltem csapatok tekintetében a helyzet változatlan, talán egy-két új kisebb ligát sikerült megszerezni, a holland válogatott most is kamu nevekkel szerepel, de hála a jó editornak, könnyedén kicserélhetjük a fake játékosokat a klubokban szereplő eredeti alteregójukra. Stadionokból is épültek újak a pixelgyárban, gyakorlatilag majdnem minden fontosabb stadion megtalálható, bár a Bernabeu továbbra is hiánycikk. Annyi baj legyen, amíg a zenei repertoár szokásosan kitűnően muzsikál, a magyar kommentátor páros is tovább bővült jó néhány névvel és külömböző stadionokhoz, illetve játékosokhoz köthető érdekességek mesélésével. Külön öröm, hogy a tétlen les megítélésével, meg úgy általában a bíró urak ténykedésével sem volt problémám egy-két bakit leszámítva, csak a mozgásuk ne lenne még mindig ugyanolyan béna, mint az eddigi években. Sebaj, ami késik, nem múlik. Egy év távlatából ezek most kellően kielégítő mennyiségű és minőségű újítások voltak, még a magyar válogatott keretét is teljesen naprakészre csinálták meg az összes többivel egyetemben, úgyhogy engem megpuhított abszolút az idei FIFA epizód és nem dobtam ki két óra játék után, de ami igaz, az igaz, a Pro Evo 2008-as része is veri még mindig ezt a játékmenetet (pedig még meg sem jelent az új PES), de már egyre kisebb a differencia. Így kell ezt csinálni EA Sports, ha minden évben ennyit törődnek majd ezután is a FIFA-kkal, akkor minden futballkedvelő játékos maradéktalanul boldog lehet!