Két hónappal ezelőtt már lehetőségünk adódott kipróbálni a LEGO Batman 2: DC Super Heroes egy korai verzióját, és akkor úgy zártuk a bemutatónkat, hogy „véglegesen ugyan még nem merjük kijelenteni, de nagyon úgy fest, hogy az eddigi legjobb LEGO játékot vehetjük majd a kezünkbe júniusban”. Időközben aztán befutott a kész változat is a programból, mi pedig több mint tíz órán keresztül teszteltük a Traveller’s Tales legújabb munkáját. Ugyan a LEGO Batman 2-vel töltött idő jócskán árnyalta az áprilisban szerzett tapasztalatainkat, viszont a végigjátszást követően most már kétségek nélkül ki merjük jelenteni, hogy a kockalovag második kalandja tényleg az eddig készült egyik legjobb LEGO játék lett. Az alábbiakban pedig az is kiderül, hogy miért.

VAN, AMI NEM VÁLTOZIK

Bár a LEGO Batman 2 nem nélkülözi az újdonságokat, az alapok ezúttal is változatlanok maradtak, tehát a játék gerincét egy 15 pályából álló történet adja, melynek keretében a hősöknek meg kell állítani a szövetségre lépő Lex Luthort és Jokert. Pályatípusból összesen kettő található a játékban: van a klasszikus platfomer, ahol minimum két figurát irányítva kell gyűjtögetni és a továbbjutáshoz szükséges logikai feladványokat megoldani, illetve találkozhatunk rail-shooter jellegű járműves/repülős részekkel, ahol az irányításra (már) nem kell koncentrálnunk, csak arra, hogy a végtelen muníció segítségével a megfelelő ponton találjuk el az ellenfeleinket. A két megoldást a program helyenként még ötvözi is, tehát lesz olyan, hogy előbb rendesen meg kell soroznunk egy hatalmas repülőt, hogy aztán feljussunk a fedélzetére rendet csinálni. 

A LEGO Batman 2 ugyan ezúttal is a fiatalabb korosztályt célozza meg, azonban az akció, a humor és a logikai feladványok ezúttal is olyan egyveleget alkotnak, ami az idősebb játékosokat is könnyedén a monitor/tv elé szögezi. Amit mindenképpen ki kell emelni, az a hagyományos pályák megoldásának menete, ugyanis az egyes szakaszok rendkívül ötletesen lettek felépítve. Akárcsak az előző részben, a két fő karakter (Batman és Robin) most is magára ölthet speciális kosztümöket (fejenként négyet – lásd a külön felsorolást), és ezek segítségével kell megoldani a továbbjutást megnyitó feladatokat, vagy ezek segítségével kell elérni a hagyományos hacukákban megközelíthetetlen pályarészleteket. A fejtörők se nem túl nehezek, se nem túl könnyűek, sikerült abszolút szórakoztató szintre belőni őket, és az ember még a sokadik szakaszon is képes rácsodálkozni az ötletesebbnél ötletesebb megoldásokra. 

Az élvezeti faktort pedig tovább növeli, hogy a ránk váró területek változatosak, részletesek és szépen kidolgozottak. És itt nem csak arra gondolunk, hogy ezúttal is sikerült csiszolni kicsit a grafikán, hanem arra, hogy az egyes helyszíneknek mind-mind egyedi atmoszférája és stílusa van, legyen szó akár az ACE Chemicals felrobbanni készülő gyáráról vagy éppen Lex Luthor Metropolisban lévő felhőkarcolójáról. 

A fejlesztők ráadásul olyan apróságokra is odafigyeltek, hogy a hőseink minden egyes ruhában másképp harcolnak, minden gönchöz külön animáció tartozik, sőt, megjelentek a „kivégző” mozdulatok is. Harc közben, egy adott szorzó után egy speckó gomb lenyomásával hozhatjuk elő az extra támadást, ami szintén eltérő minden ruha esetében. A játék tehát elég jól össze van rakva, és ezek még csak az alapok, a három legnagyobb újdonságról még egy betűt sem írtunk. Eddig.

VÉGE A PANTOMIMKORSZAKNAK!

A LEGO játékok népszerűsége nemcsak annak köszönhető, hogy a milliók által imádott építőjátékot ültette át digitális formába, de a Traveller’s Talesnél arra is rájöttek, hogy a kockákból megálmodott világ és a cuki minifigurák tökéletesen párosíthatóak némi humorral. A LEGO játékokban évekig nem volt hangja a szereplőknek, a dialógusokat szimpla helyzetkomikumok helyettesítették, ám ami még tökéletesen működött a Star Wars adaptációkban, az a Harry Potter feldolgozások idejére már kicsikét megfáradt. Szerencsére ez nemcsak a játékosoknak, de a fejlesztőknek is feltűnt, így a LEGO Batman 2 esetében gondoltak egy merészet, és a történetben felbukkanó karaktereket szinkronhangokkal ruházták fel. 

Biztos lesznek olyanok, akiknek nem tetszik majd ez a lépés, viszont összességében elmondható, hogy a kockahősök megszólaltatása kifejezetten jót tett a játéknak, ugyanis a poénok így sokkal jobban ülnek, mint a régi pantomimes megoldás esetében, ráadásul a dialógusok itt-ott tényleg kacagtatóak (Batman és Superman jelenetei, a recepciós átvezető a Luthor épületben, stb.), és még a szinkronhangokat is sikerült megfelelően kiválasztani. Jokert ugyan most nem Mark Hamill kelti életre, hanem Steven Blum (ő egyébként több karakterhez adja a hangját, köztük Batmanhez is), de ez semmit nem von le a hangok minőségéből, hiszen az ő orgánuma is tökéletesen passzol a játék gonosz bohócához. 

Az egyetlen negatívum a beszélő karakterekkel kapcsolatban, hogy angol nyelvismeret hiányában a legkisebbek lemaradnak a poénok nagy részéről. Hiába van felirat a játék mellé, a LEGO Batman 2 lokalizáció nélkül került a hazai boltok polcaira, így a fiatalabb korosztály csak arra számíthat, hogy a hazai honosító közösség idővel orvosolja majd ezt a problémát.

SZUPERHŐSÖK TÁRSASÁGA

A négy éve megjelent LEGO Batman nemcsak abban különbözött a korábbi LEGO játékoktól, hogy bevezette a speciális kosztümöket Batman és Robin számára, de az is egyedi vonásnak számított, hogy a játék második felében a történet rosszfiúját irányítva haladhattunk előre. Ezt a megoldást még egyszer ellőni igencsak rókabőrszagú lett volna, így a második részben (ahogy azt az alcím is mutatja) abszolút a hősökre helyeződik a hangsúly, és az extra öltözékekkel variálható dinamikus duó mellett ezúttal lehetőségünk adódik más szuperhősök irányítására is. 

Superman már a játék harmadánál csatlakozik hőseinkhez, és kétségtelenül ő a program non plusz ultrája, hiszen nemcsak, hogy sebezhetetlen, de képes repülni, hőlátása van (az aranyszínű tárgyak felrobbantására), és még fagyos lehelettel is rendelkezik. Első hallásra persze úgy tűnhet, hogy innentől nincs is másra szükség, az acélember majd mindent megold, de szerencsére erről szó sincs, a pályák úgy lettek megtervezve, hogy Superman mellett a többiek is labdába rúghassanak. És ez még nem minden, hiszen a játék végén több másik hős is elérhetővé válik, például Kiborg, Flash, Zöld Lámpás és Wonder Woman, egy olyan finálét garantálva a játékosok számára, amitől minden jóérzésű geek a mennyországban érezheti magát. Zöld Lámpás az erejével hatalmas zöld LEGO járműveket „varázsol”, Flash villámgyorsan, maga után csíkokat húzva mozog – leírva ez nem nagy dolog, de az egész olyan ügyesen van megvalósítva, az új karakterek annyira passzolnak a LEGO világba, hogy az ember nem tudja nem imádni tőle a játékot.

GOTHAM CITY MEGMENTŐKRE VÁR!

Korábban a LEGO játékok mind megegyeztek egy tulajdonságban: adott volt egy több fejezetből álló „kampány”, amin különböző képességekkel felruházott karaktereket lehetett irányítani, és ha egy pályát teljesítettünk, akkor megnyílt a free play mód, melynek keretében vissza lehetett térni a korábbi szakaszokra, és az újonnan megnyitott szereplőkkel már olyan helyekre is el lehetett jutni, ahová a speciális tulajdonságok hiányában nem volt mód. Nincs ez másképp a LEGO Batman 2-ben sem, ám a Traveller’s Tales tovább bővítette a koncepciót, és a már megnyitott pályák mellé kapunk egy szabadon bejárható Gotham Cityt is, ami már a játék elején elérhetővé válik számunkra. Töltögetés nélkül körbeutazhatjuk az egészet, gyűjtögethetjük a rejtett kincseket, minijátékokban vehetünk részt, titkos helyeket fedezhetünk fel, civileket menthetünk meg, elkaphatjuk a város különböző pontjain székelő szuperbűnözőket, új hősöket nyithatunk meg, járműveket vásárolhatunk magunknak (Macskanő motorja, Harley Quinn dzsipje, Bane alagútfúrója, Joker helikoptere, stb.), sőt, beülhetünk mindenféle járművekbe, az iskolabusztól egészen a betonkeverőig. Gotham City tehát egy játszótér, ráadásul hatalmas, és elképesztő mennyiségű feladatot tartogat azok számára, akik szeretnék kimaxolni a legújabb LEGO játékot. Mindezt talán jól példázza, hogy a 15 pályát számláló sztori mód befejezését követően a program „végigjátszás” mutatója még nem érte el a harminc százalékot. 

Gotham City nagyjából a második pálya után nyílik meg a játékosok számára, és a kampány egyes küldetései között szabadon bejárható. Az igazi móka azonban a történet végigjátszását követően kezdődik, ekkor ugyanis már a város is átvált free play módba, és a korábban megnyitott karakterek bármelyikével bejárható. Vagy berepülhető, hiszen számos olyan figura (Superman, Zöld Lámpás, Sinestro, Supergirl, Hawkman, stb.) vár ránk, akik képesek legyőzni a gravitációt. A Gotham City felett történő repkedést ugyan meglehetősen sután oldották meg a fejlesztők (mármint az irányítást), de ennek ellenére érdemes a magasba emelkedni, mert nem mindennapi élmény átsuhanni Batman és Robin lakóhelye felett.

EGY JÁTÉK A NYÁRRA

A LEGO játékok mindig is híresek voltak a többszöri nekifutást ösztönző extra tartalmakról, ám a második Batman még erre is rátesz egy lapáttal. A 100% eléréséhez össze kell gyűjteni 150 speciális alkatrészt (ez csak a kampányban lehetséges), meg kell találni 250 arany- és 20 ultraritka piros kockát, meg kell menteni 50 civilt, meg kell nyitni/vásárolni mind az 50 elérhető karaktert, minden szakaszon el kell érni a Super Hero fokozatot (mikor pályánként összegyűjtöd a megfelelő számú LEGO tallért), és be kell gyűjteni a városban található összes járművet. A LEGO Batman 2 története nagyjából 7-8 óra alatt végigjátszható, a 100%-os fokozat elérése azonban ennél jóval több időt fog felemészteni – az előttünk álló nyár talán pont elég is lesz hozzá. 

Szerencsére a program segíti a felhasználókat, hiszen a bázisként funkcionáló Denevérbarlangban, illetve a Gotham City-szerte elhelyezett mobil termináloknál minden esetben előhívhatunk egy térképet, amely rendelkezik egy szkennelés funkcióval. Ha ezt használatba vesszük, akkor a térkép egy adott pontját bevizsgálhatjuk, és a rendszer megmutatja számunkra, hogy a kiválasztott területen milyen extrák bújnak meg. A megoldás mondjuk nem tökéletes, hiszen nincsen zoom, így még ennek ellenére is kutakodnunk kell egy darabig, de ez még mindig jobb, mintha teljesen vakon kellene a rengeteg begyűjthető extra, karakter és jármű nyomára bukkannunk.

NEM MINDEN KOCKA ARANY, AMI FÉNYLIK

Ez idáig jobbára dicsértük a LEGO Batman 2-t, azonban nem mehetünk el szó nélkül a negatívumok mellett sem. Ami a legfájóbb ezzel kapcsolatban, hogy a kissé nehézkesre sikeredett repülésen kívül az összes hiba olyan, amit a korábbi epizódokból örökölt meg a legújabb LEGO játék. Ilyen a helyenként még mindig meglehetősen furán működő kamera, aminek köszönhetően elvesztjük a rendes térérzékelést, így ezúttal is az okozza a legtöbb halált, hogy egy jónak gondolt ugrás következményeként a mélyben végezzük. 

Ugyanígy nem sikerült javítani a mesterséges intelligencián sem, ha egyedül játszunk, akkor a kötelezően velünk tartó társak néha roppant idegesítőek: beakadnak, lelöknek minket a szűk helyeken, ha szükség lenne rájuk, akkor nincsenek sehol, minden más esetben viszont szimplán csak útban vannak, bónuszként pedig a fejlesztők még mindig nem oldották meg, hogy egymást ne lehessen szétütni egyetlen pillanat alatt. Persze a helyzet akkor sem sokkal jobb, ha ketten játszunk, hiszen online lehetőség még mindig nincs, a dinamikus osztott képernyő pedig még mindig borzasztó idegesítő: nem elég, hogy nagyon szűk a tér, amit belátunk, de a folyamatosan mozgó képkivágat miatt nem lehet rendesen koncentrálni, és ez a megoldás konkrétan még bántja is a szemet. 

Bosszantó tényező tehát most is akad bőven, azonban azt muszáj megjegyezni, hogy ezek az apró fellegek annyira mégsem zavaróak, hogy hosszú távon elvennék az ember kedvét a játéktól. A LEGO Batman 2 nem tökéletes program, ahogy egyik LEGO játék sem volt az, azonban az eddig megjelent epizódok közül ez a legtartalmasabb, és talán a legszórakoztatóbb is. Ha szeretted a korábbi részeket, akkor hiba lenne kihagynod ezt az epizódot, és melegen ajánljuk a kipróbálását azoknak is, akik már lemondtak a szériáról.