Mariót mindenki szereti, hisz a pocakos, olasz vízvezeték-szerelő immár negyedszázada csal mosolyt kicsik és nagyok arcára egyaránt. A Nintendo pedig igyekszik is kihasználni legfontosabb sorozata reklámértékét: gyakorlatilag nincs olyan év, hogy ne érkezzen legalább egy nagyobb Mario-cím a boltok polcaira. A tavalyi Super Mario 3D Land után most végre megérkezett a Wii egyik legsikeresebb játéka, a New Super Mario Bros. folytatása is, és bár a programmal nagyon jól szórakoztunk, kénytelenek vagyunk elismerni, hogy ez az első olyan „jó” Super Mario, ami nem tudja megugrani a kiemelkedőség mércéjét.

Azok a fránya nők!

Ahogy az egész sorozat, úgy a New Super Mario Bros. 2 sem a története miatt lesz emlékezetes a rajongóknak. Peach hercegnőt ronda, gyíkszerű izék rabolják el, így Marióra és testvérére, a sokszor indokolatlanul mellőzött Luigira hárul a rózsaszín ruhás, magatehetetlen kékvérű megmentése. Őszintén szólva nem értem, miért fut Mario még mindig a hercegnő után – az a szende, babaarcú teremtés nagyon tudhat valamit! Mindenesetre a feladat adott: hat nyílt és két rejtett világon kell átverekedni magunkat, hogy végül móresre tanítva a barbár emberrablókat, biztonságba helyezzük Peachet.

Mindehhez a klasszikus Mario-féle eszköztár áll rendelkezésünkre, méghozzá a sorozattól megszokott, 2D-s miliőben. A pályákat balról jobbra scrollozva teljesíthetjük, az első végigjátszás pedig jó, ha hat órát vesz igénybe. Ezt követően persze egy csomó dolgot összegyűjthetünk, feloldhatjuk a titkos pályákat, vagy versenyezhetünk a minél jobb időeredményekért. A New Super Mario Bros. 2-ben a legnagyobb újítás a Coin Rush mód, melyben nagyon rövid idő alatt kell minél több aranyat összeszedni az egymást követő pályákon. Ha elbukunk, jöhet egy cimboránk, aki igyekszik megdönteni a rekordunkat. Aranyos extra, de önmagában még nem elég az üdvösséghez. Főleg úgy nem, hogy a New Super Mario Bros. legfontosabb játékelemének itt csak statisztaszerep jut.

Luigi megint lemaradt

Természetesen a kooperatív módról van szó. Nem elég, hogy ehhez két gép és két játék szükségeltetik, de maguk a pályák sem úgy lettek megtervezve, hogy élvezetes legyen őket együtt teljesíteni. Sőt, ha ketten próbálunk túljutni rajtuk, sokszor véletlenül is egymással cseszünk ki, arról már nem is beszélve, hogy nincs egy puzzle vagy titkos hely sem, amit ne érhetnénk el egyedül. Nincs mit szépíteni, a New Super Mario Bros. egy egyjátékos módra kihegyezett platformer, ami -- ismerve az újjáélesztett sorozat előzményeit -- keserű csalódás. Ettől függetlenül a pályatervezés most is bámulatos, de ezt már megszokhattuk, hisz a kiváló dizájn mindig is a Mario-játékok eszenciáját jelentette. Egyedül végigugrálni a platformokat, küzdeni a három csillagozott érem megszerzéséért, vagy megdönteni egymás eredményeit a Coin Rush játékmódban most is nagyon szórakoztató. Valamint kifejezetten örömteli, hogy a 3D Landhez képest egy nehezebb, kihívásban jóval gazdagabb programot kapunk. Érdekesség egyébként, de ha sokszor halunk meg egy szakaszon, most is megjelenik a fejünk felett a White Raccoon Suit -- használata jellegéből adódóan opcionális, de a játék nem büntet, ha élünk vele, és gyakorlatilag halhatatlanként daráljuk le a pályát. A Coin Rushnak is van egy White Raccoon Suit-féle változata, gondolom azért, hogy a kezdő Mariózók is élvezhessék az egyébként profik igényeire szabott játékmódot.

2D-t 3D-ben

Mint minden 3DS-cím esetében, a New Super Mario Bros. 2-nél is felmerül a kérdés, hogy érdemes-e feltolni a térbeli hatást keltő csúszkát vagy sem. Nos, gondolom, nem árulunk el nagy titkot, ha azt mondjuk, hogy a 3D ezúttal teljesen felesleges. Míg a Super Mario 3D Landben a 3D-s effekteknek a játékmenetre is kihatásuk volt, addig itt erről szó sincs, mi több, a 3D inkább zavaró, mint kényelmes, hisz a háttérben elmosott, egyébként roppantmód kidolgozott grafikai elemek gyakran vibrálnak -- ezt a játékot tehát 2D-ben érdemes kipróbálni. A térhatástól független tálalás egyébként szuper, de tény, hogy sem a pályatervezés, sem a látvány nem hoz semmi újat a Mario-mítoszba. Az összes itt látott trükk ismerős lesz a korábbi felvonásokból, és ez egy akkora cím folytatásánál, mint a New Super Mario Bros., elfogadhatatlan. A Wii U-ra érkező New Super Mario Bros. U-nak meg kell majd mutatnia, hogy Mario a nonstop megújulás ikonja még 25 év után is, mert ha marad az önismétlő játékmenet, az bizony nem lesz elég az üdvösséghez. Most viszont még elnézzük, hiszen még Mario sem tévedhetetlen.