A Pure ritka, hiánypótló gyöngyszem a radaron, egy újabb, igazán élvezetes extrém versenysport a monitoron -- méghozzá minőségi formába öntve. A THQ-féle MX vs ATV óta nem igazán vehettünk a kezeink közé effélét, sőt akik konzolfronton is otthonosan mozognak, azok számára az SSX juthat e címről az eszükbe, még akkor is, ha a hasonlóság csupán látszólagos. Vártam a Pure-t, mert az előzetesek alapján nemcsak szépnek, de jól játszhatónak is tűnt (nem mellékesen a 2008-as E3 legjobb autós játékának választották), fohászkodtam is sokat: csak az irányítást, csak azt el ne szúrják. A kérés, immár bizton állítható, meghallgattatott: tökéletesen belőtt címről van szó, és bár arcade jellegű, de a vezérlésre könnyen ráérezhetünk, s ami a legfontosabb, egyáltalán nem hat butának, sőt, kvázi fogást is nehéz találni nem csak ezen, hanem a programon is; nem sok minden van, ami miatt az ember egy picit is szurkálódhatna -- jobb is ez így nekünk.

Irány az anyatermészet!


All-Terrain Vehicle

A szóösszetétel egyértelműen definiálja a címben szereplő jármű rendeltetését: úttalan utakon közlekedő gép. Jellegéből adódóan Amerika, Kanada és Ausztrália egyes részein nem lehet vele rendes úton közlekedni, mert illegálisnak számít. A mezőgazdaságban is használatos változatok mellett mégis inkább extrém sportággá nőtte ki magát, hisz csak az érem egyik fele, hogy a jármű megbirkózik mindenféle talajtípussal. A játékban is szereplő négykerekűek első darabjait a Suzuki gyártotta le még 1982-ben. A típus neve QuadRunner LT125 volt, s főképp kezdőknek készült. Ezek után egyre nagyobb lett az igény a kis masinákra, és mindenkinek csak javasolni tudjuk, hogy ha módja van rá, próbáljon ki egyet -- de lehetőleg a trükközést hanyagoljátok a valóságban...

A csapásirány röviden és tömören: extrém versenyzés hajmeresztő helyszíneken, megfejelve mindezt vagány trükközési lehetőségekkel, mely kicseng és uralja az egész játékot, s repíti az egekbe a hangulatot. Esetünkben csak és kizárólag ATV-ket vehetünk a kezeink közé, amelyek ha nem is valamilyen eredeti licenc alapján készültek, a legtöbb rájuk szerelhető alkatrész viszont igen. A játék alfáját és ómegáját a különböző bemutatható trükkök jelentik, ugyanis ezek adják a győzelemhez nélkülözhetetlen nitrót, továbbá az egyik versenyszám típusban az ezekért járó pontokkal lehet csak nyerni.

A trükközési rendszer háromszintes, az alapokat az első indítás utáni oktatórész megtanítja, ezért ezt nem is részletezem; persze biztos akad olyan, akinek nehezebb megtanulni, sőt zárójelben megjegyzem, egy kontrollerrel még élvezetesebb és könnyebb is a dolog. A futamok elején csak az első szintű trükkök lesznek elérhetők, majd miután kellő számút előadtunk ezekből, úgy nyílnak meg sorra a magasabb, látványosabb s persze időigényesebb variációk. Apró tanács: célszerű az első körben addig pózolni, amíg a speciális, csillaggal jelölt trükk elérhetővé nem válik (mivel ha használjuk a nitrót, akkor a megnyitott szintek visszaesnek), ekkor ugyanis bátran turbózhatunk, az a csillag nem vész el, és akármikor sütjük el az extra mutatványt, újfent egy teli tár gyorsító nedűvel gazdagodunk.

A pályák felépítése pofátlanul jóra sikeredett: nem csupán a leghajmeresztőbb viszonyú utakon kell keresztülrobognunk, de még megannyi levágás, alternatív útvonal is tarkítja őket, arról nem is beszélve, hogy gyönyörűen néznek ki. A kis sárdagasztó fenevadak szintúgy remekül festenek, és ami a legjobb az egészben, hogy a váztól kezdve az utolsó apró részletig mi magunk építhetjük fel a gépet -- és ezt itt most szó szerint kell érteni! Váz, hajtólánc, felfüggesztések, karosszéria, motorblokk, kormánymű, ülések, gumik, extra díszítések -- sorolhatnám a végtelenségig; mind-mind általunk adható meg színre és típusra egyaránt. Amennyire sokrétűnek hangzik ez, olyan pofonegyszerű kivitelezni, sőt, a jobb alsó sarokban folyamatosan láthatjuk, hogy a kínálatból melyik elem milyen hatással van a maximális sebességre, gyorsulásra, kezelhetőségre, a turbózás erejére, valamint a trükkökre, amit ha magas értékre lövünk be, könnyebben lesznek kivitelezhetőek a mutatványok.

Ennek a résznek a legfontosabb haszna az, hogy a World Tour módban az adott versenyszámhoz a legjobban passzoló ATV-t vihessük magunkkal. Három fő versenytípus van csupán, ám jellegük miatt célszerű mindegyikhez egyedi gépet hegeszteni. A Race sima verseny, ám itt olyan gép kell, ami nem csak gyors és rendesen irányítható, de a trükközésekre is megfelelő módon alkalmas. A sprintfutamok alatt nem igazán lesz alkalmunk figurázni, így erre egy jól gyorsuló és kanyarodó jármű az ideális, míg az utolsó, Freestyle versenyszámhoz a boost és a trükkök értékeit tornázzuk fel, amennyire csak tudjuk. A PURE ugyan mindhárom típus esetén pazarul teljesít, tizenöt riválissal a pályán az állandó versengés garantált, de ahol a legfényesebben kimutatja a foga fehérjét, az a Freestyle. Direkt ehhez a módhoz kialakított pályákon kell annyi mutatványt előadnunk, amennyit csak tudunk, ám mindezt különböző speciális ikonok felvételével tehetjük vadabbá. A két legfontosabb az üzemanyag-fagyasztó, illetve az, amellyel a speciális trükköt azonnali aktiválhatjuk; ebben a játékmódban ugyanis „időre” megy a hadd el hadd, csak óra helyett a benzinünk fogy, ennek kiürülését tolhatjuk ki a fagyasztással, míg a speciális figurákhoz alapjáraton három trükközési szintet kellene elérnünk, hogy aktiválódjon -- nem kell különösebben részleteznem, hogy mekkora előnyt jelent, ha ez rögvest elsüthető, a maga maximálisra töltött nitrómennyiségével együtt.

A sikeres világbajnoki szereplés nem csupán pontokkal jutalmazza ténykedésünket, hanem tucatnyi megnyitható extrával, valamint a gépünk gyorsításához nélkülözhetetlen erősebb, jobb alkatrészekkel is. Eleinte csupán D kategóriás teljesítményű lesz az ATV-nk, amit a végére A fokozatúra húzhatunk fel, ami higgyétek el nekem, eszméletlen száguldást produkál, fel lehet kötni mindent, amit ilyenkor célszerű.

Pure JátékképekPure JátékképekPure Játékképek

...azért mégis


Úgy értem, találtam ám fogást a játékon, és ez nem más, mint a rövidsége, s e mellé jön még az is, hogy ha mindent megnyerünk, akkor se nyílik meg újfajta játékmód, pedig a téma adja magát; kicsit olyan érzésem is van evégett, hogy tudták a fejlesztők mindezt, de a második részre is kell tartogatniuk valami puskaport. Nem szoktunk effélét írni, de valótlant állítana a tesztelő, ha nem nézne rá fórumokra, hogy a közösség hogyan látja a programot. Ami a lényeges, hogy a PC-s verzióval kapcsolatban többeknél kifagyások vagy irracionális töltési idők jelentkeztek ez az én tesztgépemen nem lépett ugyan fel, de amennyiben nagy általánosságban igaz, vélhetően egy patch rá fog férni a játékra. Ez persze sokak szemében ronthat az élvezeti értéken, de érzésem szerint orvosolni fogják a készítők, ergo ez ne tántorítson el a játéktól senkit!

A szavatosság viszont nem vérzik el, ugyanis ritka jó multit kapott a PURE. Az összes pálya és versenyszám játszható, akár bajnokságok is kialakíthatóak s mindezt akár tizenhatod magunkkal egyszerre. Az online rész rendelkezik egy sajátos versenyszámmal is, ami a Freeride nevet kapta, de meglepetésként rátok bízom, hogy kiderítsétek, mit is takar, no meg, hogy hogyan lehet ott győzni.

Pure JátékképekPure JátékképekPure Játékképek

Jó helyen, még jó időben


Noha az uborkaszezon végére esett be a játék, van annyira jó, hogy a karácsonyi szezon nagyágyúi mellett ne tűnjön el az ismeretlenség homályában. Komolyan, ilyen jól kiegyensúlyozott, végig élvezetes extrém sportautós játék, ráadásul ennyire remek audiovizuális minőségben rég tette tiszteletét PC-n. Semmiképp se hagyjátok ki, minimum a demót lessétek meg!