Százzal, fél gázzal!

Rajtlista

A játékban található 11 autótípus a következő:

  • Mini Cooper S
  • Ford Lotus Cortina
  • Saab 96 V4
  • Volvo 122 Amazon
  • Fiat 600 Abarth
  • Opel Kadett
  • Alfa Romeo Giulia GTA
  • Lancia Fulvia Rally HF
  • Ford Escort RS2000
  • Lancia Stratos
  • Renault Alpine A110

Más autósjátékhoz hasonlóan két játékmódban próbálhatjuk ki vezetői képességünket, az egyik a világbajnokság, a másik a játéktermi, avagy arcade mód. A vébén 19 másik, a gép által irányított versenyző ideje ellen kell harcolnunk, különböző pályaszakaszok teljesítésével, de lehetőségünk adódik egy-egy etapon a gyakorlásra is. Az összesített eredményünktől függ, hogy folytathatjuk-e pályafutásunkat a következő országban. A játéktermi módban öt ellenféllel kell megküzdenünk, amelyek ráadásul elég agresszívan támadnak minket, és megeshet, hogy kilöknek minket a pályáról, s nagyobb fokozaton elég keményen kell harcolnunk a jó eredményért.

Ami az autókat illeti, elég jól lemodellezték őket, nem csak kívülről szépek, de vezetési modelljükben is különbözőek. Eléggé más vezetési élményt biztosítanak az első- és hátsókerék meghajtású autók; ha nagy gázzal indulunk vagy próbálunk bevenni egy kanyart, utóbbi típus könnyebben kipördül, mint előbbi, így kezdetben érdemesebb elsőkerék-meghajtásút választani.

A versenyeken nem éppen mai autókkal indulhatunk, a kínálatban a Mini Cooper S-től az Opel Kadettig összesen 11 verdát találhatunk (lásd a külön szövegdobozt), ráadásul mindegyik autónak van úgynevezett bajnoki csapata, amelynek gépei persze a gyáritól lóerőkben picit különböznek, így összesen 22 kocsit próbálhatunk ki. Kezdetben csak néhány járgányhoz férhetünk hozzá, és ahogy nyerjük a bajnokságokat és lépkedünk felfele a nehézségi szinten (ebből három van: kezdő, közepes és profi), úgy kapjuk a további jószágokat.

Az autók fizikai állapota is a helyén van, minden úthibára reagálnak, és törnek is a becsülettel, elég egy kis koccanás, és már el is szállt valami, nagyon durva fékezéseknél a kopik a fékbetét, és lehet, hogy a verseny végére el is fogy a fék, ilyenkor vezetési stílust kell változtatni, használhatunk motor- vagy kéziféket. Az irányítás ilyenkor romlik, a kocsink is lassabb lesz, és már nehéz jó időt autózni, még a világbajnoki címünk is veszélybe kerülhet -- de akárhogy is nyúztam a gépet, nem sikerült totálkárosra törni.

A roncsolódás csak a világbajnokságban mutatkozik meg, az arcade módban nem lesz rá gondunk. A vébén viszont nem árt vigyázni, egy komolyabb sérülés összeszedéséből nagy bajunk származhat, ugyanis csak minden második szakasz után van lehetőség szervizelésre. Egyéb beállításra is módunk nyílik, és még a verseny előtt állíthatunk a kocsinkon, kiválaszthatjuk a gumit, állíthatunk a sebességváltón, mindent a saját versenyzési stílusunkra alakíthatunk. A beállítások mind a két szakaszra érvényesek, így nem árt megnézni a pályainformációt, hogy felkészülhessünk mindenre.

Merre jár az öreg ralis?

A játékban öt országban nyomhatjuk tövig a gázpedált. Először az erdőkkel és mezőkkel teli Oroszországban tehetjük tiszteletünket, ezt, köveit Kenya sivatagos-dzsungeles része, majd jöhet az árkokkal és hidakkal teli Finnország. Nagyobb nehézségi szinten már a havas Svédországban is nyomhatjuk a gázt, és a végén jön a hegyekkel teli Svájc. Minden országban 6-6 szakaszt kell teljesítenünk, ez alól csak az orosz föld a kivétel, ott ugyanis nyolc etap vár ránk, az arcade módban két egymástól különböző körpályát kapunk. A pálya melletti terület nem végig bejárható, a sűrű fenyőfal (nem túl hosszú), és a kidönthetetlen fakerítés kicsit béna, de a játék összképén nem ront.

Ami a kamerát illeti, három külső és három belsőnézet között lehet válogatni, nekem a kedvencem, mikor a műszerfalat és a kormányt látjuk a sofőr karjaival együtt. A versenyek utáni visszajátszásnál még ezeken kívül is találkozhatunk más nézetekkel, de sajnos ilyenkor már nincs lehetőség a váltásra, a gép dönti el, mikor milyen nézetből mutatja az eseményeket.

Régi Rally, nem vén Rally

A játék grafikája kiváló, eltekintve a nézők és a fák lapos megjelenésétől, de az autók és a táj részletességére nem lehet panaszunk. Nagyon látványos dolog a felszálló porfelhő, még a nap is olyan rossz, mint a való életben, mert elég rendesen elvakít bennünket. A Rally Trophy hazai forgalmazója úgy döntött, hogy szinkronizálja a játékot, a kézikönyvtől kezdve a menükön keresztül egészen a hangokig. A magyar navigátor szerepét Stohl András kapta meg, így olyan üzeneteket hallhatunk az ő szájából, mint „Jesszusom, a műfogsorom valósággal szárnyalt”, vagy „Ez nekem túl gyors, nadrágot kell cserélnem!”. Igaz, ha nem tudom, hogy Stohl András hangját hallom, akkor valószínűleg rá se jöttem volna, hogy ki az, aki kommentálja az egész játékot, de sebaj! A gúnyos megjegyzések kapcsán néha a rettenetes „Leggyengébb láncszem” műsor jutott eszembe, mint amikor például így szólt hozzám a gép: „Nem gondolod, hogy helyet kellene cserélnünk?”. A mitfárer a bajnokság játékmódban van segítségünkre, de ilyenkor minden kanyart jelez, előírásos módon az ív mértékének értékével (bal 1, jobb 4), és felhívja a figyelmünket a veszélyekre, bukkanókra, egyébként pedig indításnál és célba érkezéskor hallhatjuk őt, vagy ha autónkat vissza kell állítani az útra egy borulás után (igaz, nem igazán világos, miért hallható ilyenkor néha a „Nagyszerű!” felkiáltás...). A versenyeket a motor zaja mellett különböző környezeti hangok és zenei aláfestés is kíséri.

Többszemélyes játékra osztott képernyőn sajnos nincs lehetőség, azonban helyi hálózaton vagy interneten keresztül egyszerre akár hatan is versenyezhetünk. Az internetes játékhoz a GameSpy rendszere teremt lehetőséget. Rally módban az ellenfeleket szellemautókként láthatjuk, és persze az idejüket is megjeleníti a program.

Végítélet

A Rally Trophy egy olyan játék, mely biztos, hogy az összes autóverseny-játék rajongó tetszését elnyeri. Nem árt beszerezni hozzá egy kormányt sem, ez nemcsak a játékot teszi még élvezetesebbé, hanem a realizmust is növeli.