A japán Namco Bandai arcade autóversenyzős szériája az egyik legrégebbi játéksorozat, melynek gyökerei egészen 1993-ig nyúlnak vissza, mikor az első rész megjelent játéktermi gépeken. A család azóta szépen kibővült, megszámlálni is nehéz volna, hogy a különböző platformokon összesen hány változata jelent már meg a fiktív Ridge Cityben zajló versenyzésnek. Az viszont biztos, hogy az utóbbi időben rendre csalódást okozott a Namco az újabb és újabb epizódokkal, így elérkezettnek látta az időt a cég a váltásra, éppen ezért a Ridge Racer Unbounded elkészítését egy európai csapatra bízták, nevezetesen a Flatout szériáért felelős finn Bugbear Entertainmentre. A japán kiadó – nyugati fejlesztőgárda felállás (khmm, a Capcom esete a Resident Evil: Operation Raccoon City-vel ugyebár) és a játék premierjének többszöri elhalasztása nem tűnt éppenséggel jó ómennek, ám végeredményben egy egészen szórakoztató arcade versenyautózás érkezett a finn istállóból. Ami, ha nem is lett hibátlan, a műfaj legjobbjaitól (Split/second, Flatout, Burnout stb.) ellesett irányvonalával talán képes lesz megtartani az eredeti széria töretlen hitű rajongóbázisát és újabb érdeklődőket vonzani magához.

Annyi bizonyos, hogy a Ridge Racer Unbounded alaposan megosztja majd a közönséget, hiszen míg sokan a driftre épülő játékmódot, a változatos, tengerparti és szerpentines hegyi pályákat és az instant RR hangulatot fogják követelni a Bugbeares fejlesztőkön, a többiek örülnek majd a sorozat megújulásának. Annál is inkább, mivel a széria hatos és hetes sorszámmal ellátott darabjai szinte ugyanazt a játékot takarták. A derék finnek azonban egészen más utat választottak, és gyökeresen eltértek attól, amit ezeddig Ridge Racer címen ismertünk, de közben igyekeztek a rajongóknak is kedveskedni az előző játékokból megismert pályarészletek, autók visszacsempészésével. És persze a Ridge Racer esszenciáját képező driftelésről sem feledkeztek meg, mert a hatalmas farolások, a csúsztatva bevett kanyarok ebben az epizódban is főszerepet játszanak, csak éppen teljesen más szempontból. Szóval lehet siratni egy ízig-vérig japán brand kvázi eltűnését, vagy lehet örömködni egy elavult recept felfrissítésén, de ezt már mindenki döntse el maga. 

Isten hozott Shatter Bayben!

A játékot elindítva a rövid bevezető animációból rögvest kiderül, hogy Ridge City helyett a láthatóan New York és Chicago mintájára épült Shatter Bay városának nyugalmát dúljuk majd fel. Az utcai autóversenyzés nem éppen eredeti ötlet, ahogyan maga a keretsztori sem: a kerületeket uraló, törvényt nem ismerő Unbounded autósbandába kell majd beverekednünk magunkat, akiknél éppen tagfelvétel van. Ez cseppet sem meglepő annak fényében, hogy a halálos versenyek során nem csak az utakat és az eléjük kerülő rendőröket, civileket pusztítják tisztességesen, hanem egymást is. A masszív rombolásra irányuló küldetéseket, ahogyan az első autónkat is, a csapat női vezérétől, Kara Shindo-tól kapjuk majd, aki végigkísér minket a játék folyamán ”bölcs” tanácsaival. 

A kissé röhejes felvezetést követően egyből a pofás főmenüben találjuk magunkat, ahonnan rögvest nekivághatunk a város különböző feladatokat kínáló negyedeinek meghódításának. Természetesen elsőként csupán egy kerület áll rendelkezésünkre garázdálkodni, de a város óriási, és a futamokon való részvétellel komótosan haladva, szépen egymás után kinyithatjuk a lelakatolt városrészeket, szám szerint további nyolcat.

Dominálj!

A futamokon egészen sokszínű megmérettetések várnak ránk. Mindközül a legtöbb izgalmat egyértelműen az új Domination versenymód rejti magában, ami tulajdonképpen egy brutális, a környezet és az ellenfelek pusztítására létrehozott futam. Rögvest az első karriermód kihívásunkon egy ilyennel lesz dolgunk, ám látszólag reménytelen a küzdelem: ellenfeleinket nemhogy leszorítani, felborítani nem tudjuk, de utolérni sem nagyon. Míg ők szinte minden egyes kanyarban tekintélyes mennyiségű nitro, vagyis jobban mondva Power használatával elhúznak mellettünk, mi vért izzadva próbáljuk kézifékes csúsztatásokkal feljebb tornázni a Power méterünket, ami alig akar megmoccanni. És amikor már-már elkezdenénk erősen ráncolni a homlokunkat és a finn fejlesztők szégyentelen rokonsági vonatkozásait emlegetni, akkor egyszer csak megtaláljuk a drift gombot a kiosztáson, ami tulajdonképpen a legfontosabb fegyverünket takarja a játékban. Ahogyan a neve is mutatja, a fék-gáz kombináció helyett a drift gomb segítségével tudjuk majd az autónkat gumiégető csúszásokra bírni, amik nem mellesleg pillanatok alatt feltöltik a már említett Power szintünket is (ezt a képernyő jobb sarkában, közvetlenül a kilométeróra alatt tarthatjuk szemmel). Ha ez megvan, akkor pedig elszabadul a pokol! 

Ugyanis a Power nem pusztán nitroszerű gyorsító funkcióval rendelkezik, sőt, voltaképp gyorsulásra pazarolni a legrosszabb ötlet, hanem megnöveli a pusztító képességünket. Ilyenkor az ellenfeleinknek nekirongyolva könnyedén repülő pályára állíthatjuk őket, mindezt pedig látványos lassított felvételen nézhetjük végig, amely természetesen az ütközés erősségének és fizikájának megfelelően mutatja meg a fémzúzdát. A visszajátszások piszkosul jól néznek ki, így még századszorra sem unjuk majd meg a levegőben pörgő-forgó, majd hatalmas csattanással totálkárosra törő gépek látványorgiáját. Természetesen minél hatalmasabb a karambol, annál több tapasztalati pontot és pénzt zsebelünk be utána, ám nem ez az egyetlen lehetőségünk erre. A Power ugyanis nem csupán közvetlenül az ellenfelek kiiktatására szolgál, a segítségével falakon átvágva rövidíthetjük le az egyes pályaszakaszokat, illetőleg a tartálykocsikba, töltőállomásokba belerohanva egyszerre több vetélytársat is lerázhatunk magunkról. Az utakon egyébként megannyi környezeti tárgy, oszlopok, konténerek, parkoló és mozgó járművek és persze kisebb-nagyobb betonfalak állnak az utunkba, ám eszünkbe se jusson kikerülni őket, hiszen a letarolásuk komoly pontmennyiséget termel számunkra. Utóbbiak a futam végén elszámolásra kerülnek, amihez - ha az első három hely valamelyikén végzünk - további pénzdíj társul (plusz impozáns méretű achivement rendszer), amikkel a következő eventeket nyithatjuk meg. A pontok továbbá a tapasztalati szintünket is növelik, ami pedig a banda ranglétráján való előrelépést segíti, szintlépéskor pedig újabb lelakatolt kerületek, autók és pályaépítő elemek válnak elérhetővé. Utóbbiak az Unbounded legjobban eltalált ficsöréhez, a City Creatorhoz szükségesek, amiben komplett városokat építhetünk fel hihetetlen részletességgel. A saját kreációt természetesen mindenki megoszthatja online, így tulajdonképpen elképesztő mennyiségű új kihívás vár ránk a játékban.

A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!

1 2