A mostani őszi szezonnak nyilván minden autósjáték-rajongó örül, hiszen az igencsak jól sikerült, codemasterses F1 2010 után egy másik nagyon híres, ám merőben más versenysorozat tért vissza. PC-n a hivatalos FIA WRC licenc alapján már nagyon régen nem készült játék, sőt, magát a ralit is igencsak elhanyagolták az elmúlt néhány évben. A rajongók kénytelenek voltak beérni a Colin McRae Rally 2005-tel, valamint a szimulátorként igencsak elismert, a mai napig játszott és egyben legjobbként emlegetett Richard Burns Rally-val. Természetesen megemlíthetjük még a Colin McRae nevével népszerűsített újkori Dirt szériát is, de a totálisan arcade első rész után a Dirt 2 már egy ralikrosszal megőrjített offroad egyveleggé alakult át, amely nagy valószínűséggel a harmadik részre sem fog változni (tegyük hozzá: nem is baj, amíg ilyen szórakoztató marad). Egy WRC játék elkészítése sem nevezhető éppen a legegyszerűbb feladatnak, hiszen sokak számára unalmas lehet a pusztán idő elleni száguldás, ez a versenysorozat sokkal kevesebb embert képes megmozgatni, mint például a Formula 1. A Black Bean Games számára nem lett volna szerencsés arcade stílusban indulni, hiszen az említett Dirt szinte megingathatatlan, éppen ezért inkább a szimulátoros megközelítés mellett döntöttek. Persze jobban örültünk volna annak, ha egy nevesebb és autós címekben tapasztaltabb stúdió jut hozzá a licenchez, de annyit azért már most elárulhatunk, hogy nem lett ez annyira szörnyű próbálkozás.

Ismerkedés

Nem kimondottan szerencsés ezzel kezdeni a bemutatót, hogy „nem lett annyira szörnyű”, de hát valljuk be, nem számítottunk semmi igazán kiemelkedőre, az eddig kiadott képek és videók sem kecsegtettek túl sok jóval. Ennek okán az elvárások sem voltak az egekben (nem úgy, mint az F1 2010 esetében), csak egy korrekt, nem totálisan arcade vezetési modellel ellátott, a sorozat hivatalos pályáit és autóit felvonultató ralijátékra számítottunk. Egy picit előreszaladva elmondhatjuk, hogy a program ezt képes volt teljesíteni, hiszen egész pofás autós cím lett, a helyzet csupán az, hogy az elvárt szintnél egy milliméterrel sem tudott többet mutatni. Annyit mindenképpen meg kell említeni a WRC 2010 esetében, hogy nem szabad elsőre ítélni, hiszen a demó csak a játék legrosszabb részeit mutatja be: a csúnya grafikát, a szokatlan vezetési modellt és a béna menürendszert. Persze az ingyen tesztpéldánnyal a gépben könnyű okosnak lenni, bevallhatom, hogy én sem vettem volna meg pusztán az addig látottak alapján… de ha tetszik, ha nem, az én feladatom az, hogy a játék minden elemét körbejárva egy mindenki számára érhető bemutatót írjak. A WRC 2010 egy tipikusan olyan játék, melyből a próbaverzió azonnal eltántorít, de ha az első sokk után komolyabban belemélyedünk, kezünkbe vesszük a kormányt, és megpróbáljuk komolyan venni, akkor teljesen más képet fog festeni. 

Az első randi

Mielőtt belevágnánk a karrier módot jelentő The Road to the WRC-be, érdemes kipróbálni magunkat a gyakorló módban. A WRC akadémia egyrészt tökéletes arra, hogy felmérjük a képességeinket, másrészt pedig itt ismerkedhetünk meg a játék fizikájával. Már az első néhány kanyarban nyilvánvalóvá válik, hogy ez nem egy komoly szimulátor, szerencsére a féktelen arcade száguldástól is messze van. Meglepő, de a fejlesztőknek sikerült egy élvezetes, olykor megbocsátó, olykor pedig kíméletlen vezetési modellt összehozniuk. Természetesen lehetőségünk van arra, hogy a tanuló időszak alatt használjuk az automata fékezés mellett az egyéb segítségeket is, de véleményem szerint jobb, ha rögtön ezek nélkül, kikapcsolt könnyítésekkel vágunk neki a poros útnak. A gyakorló módban ízelítőt kapunk abból, ami a karrierben vár ránk, a különböző autók mellett sárban, hóban, aszfalton, valamint murván is teljesítenünk kell egy-egy adott szakaszt (sajnos nem sok különbség érezhető az eltérő terepviszonyok között). Bár nem létszükség, de néhány menet után azonnal nyilvánvalóvá válik, hogy erősen ajánlott a kormány beszerzése, hiszen igazán gyorsak és pontosak csak ezzel a kiegészítővel leszünk. Óvatos fékezések, precíz kormánymozdulatok, a súlypont áthelyezése, gázon kanyarodás – ezekkel mind-mind tisztában kell lennünk, ha komoly sikereket szeretnénk elérni a WRC világában. 

Út a csúcsra

Az eddigiek után azt gondolhatnánk, hogy egyenes az út a rali-világbajnokság legnagyobbjai közé, azonban ez nem így van. Még mielőtt a világ top versenyzői közé kerülnénk, szükséges szponzorokat szereznünk, és bizonyítani kell rátermettségünket néhány kisebb versenyen. Ez azonban nem lesz egyszerű, hiszen már közepes nehézségi szinten is ügyeskednünk kell, ettől feljebb már egyetlen hibát sem szabad vétenünk. Hiába tűnik úgy, hogy gyorsak vagyunk, biztosan teljesíteni lehet az adott szakaszt még nagyobb tempóban – ehhez viszont kellően tökösnek kell lennünk, és esetenként olyat is muszáj lesz bevállalnunk, ami elsőre lehetetlennek tűnhet. Az egyértelműen látszik, hogy a fejlesztők a belső, cockpit nézetre tervezték a játékot, hiszen ez adja a legtöbb visszajelzést az autónkkal kapcsolatban – azt, hogy mikor csúszik meg a versenygépünk, mikor fékeztük el a kanyart, illetve hogy mikor kell kigyorsítanunk. A fő probléma csak az, hogy sok esetben (főleg akkor, amikor kilinccsel előre veszünk be egy fordulót) nem igazán fogjuk látni, hogy merrefelé folytatódik a pálya. A lökhárító nézet meglehetősen kényelmetlen, ezzel szemben a klasszikus külső kameraállás egész kellemesre sikeredett. Többféle lehetőség is adott, érdemes mindet kipróbálni, hogy a számunkra lehető legkényelmesebb megoldást kapjuk. 

Bajnoki cím?

A játék látványvilágáról elmondható, hogy meglehetősen idejétmúlt. Az autókra még éppen ráfoghatjuk, hogy korrektül néznek ki, viszont a pályák jó néhány évvel ezelőtti színvonalat képviselnek. Maga az út kidolgozottsága, az egyes tereptárgyak, a fák, a pálya mellett a nézők, valamint a távolban feltűnő dombok már-már siralmas képet festenek a mai grafikai megoldásokhoz szokott szemnek. Ugyancsak fájó pont a szörnyen gyenge audio rész. Én személy szerint ezt tartom a játék legnagyobb hiányosságának, hiszen a WRC-s kocsikat az ordító motorjaikkal, fütyülő turbóikkal, valamint vadul durrogó kipufogóhangjaikkal együtt szeretjük. Ezzel szemben a játékban csupán egy távirányítós autó zúgását kapjuk, amely bizony nagyon kiábrándító. A WRC: FIA World Rally Championship azonban még hibái ellenére is egy rendkívül szórakoztató versenyjáték. Elsőre gyenge próbálkozásnak tűnik, viszont ne lepődjük meg azon, ha már órák óta nem tudunk kiszállni a kormány mögül, mert egy adott szakaszt még gyorsabban, még pontosabban, még látványosabban szeretnénk teljesíteni. Beszippant, és bár tény, hogy messze nem egy Richard Burns Rally, sok pályájával és autójával, jó kezelhetőségével megfelelő módon dolgozza fel a 2010-es WRC szezont.