A játékvilág legnagyobb botrányai 1. rész – A Driv3rGate!

A Driver 3 a napokban ünnepelte megjelenésének 20. évfordulóját, amit egy jó nagy botrány árnyékolt be akkoriban.

Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy Driver 3, ami pár napja ünnepelte megjelenésének 20. évfordulóját, így adta magát, hogy a Driv3rgate-tel kezdjük ezt az új sorozatot. A visszajelzéseitek alapján Ti is szerettétek a játékot, de ha a szívünkre tesszük a kezünket, be kell látnunk, hogy korántsem volt tökéletes. A látvány, a sztori és a járművek irányítása ugyan remek volt, de a gyalogos részek és a lövöldözés hagyott némi kívánnivalót maguk után, a bugok miatt pedig egyeseknél teljesen játszhatatlanná vált.

A megjelenés időszakát is érdemes megvizsgálni: a GTA III és a Vice City után már nem tudott olyan nagyot gurítani, a San Andreas megjelenése pedig a kanyarban volt, ami ellen végleg elvérzett volna – tudták ezt a Driv3rt kiadó Atarinál is. Valószínűleg ez a félelem vitte rá őket, hogy olyan állapotban dobják piacra, amilyenben végül megjelent, így nem okozhatott túl nagy meglepetést, hogy a kritikák eléggé megcincálták a Driv3r grabancát – kivéve két magazint.

És akkor el is érkeztünk mai történetünkhöz, az őrületes Driv3rGate-hez, ami alapjaiban rázta meg a videojáték-újságírást, és úgy en bloc az etikus újságírást. Történt ugyanis, hogy a PSM2 és az Xbox World magazinok a megjelenés előtt kézhez kapták a játékot, és 10-ből 9-re értékelték. Ezzel még nem is lett volna gond, hiszen szívük joga, viszont miután a Driv3r boltokba került, mind a rajongóknak, mind a videojáték-újságíróknak szemet szúrt a dolog, mert teljes mértékben elütött a szaksajtó általános véleményétől.

Hogy mindezt kitárgyalják egymással, a GamesRadar fórumaira özönlöttek, ahol nemcsak a játékot szidták, hanem az Atarit is, a teória szerint ugyanis az Atari nemes egyszerűséggel lefizette a magazinok kiadóját, a Future-t, hogy pozitív értékeléseket kapjon a Driv3r. És akkor a lényeg: ezeket a fórumbejegyzéseket és hozzászólásokat szisztematikusan törölni kezdték az adminok a GamesRadar felületéről - a GamesRadar pedig szintén a Future-höz tartozott!

Persze a játékosokat sem kell félteni, nyitottak új fórumtémákat, és az egyikhez maga Nick Ellis, az Xbox World főszerkesztő-helyettese is hozzászólt. A reakciója lényege, hogy nincs itt semmi összeesküvés az Atarival, ők azért adtak 9-et a 10-ből a játéknak, mert a nem végleges verziót kapták kézhez, és az Atari megígérte nekik, hogy a megjelenésig kigyomlálják majd a bugokat. Ugyanakkor lehet, hogy a 9 kicsit sok, de amúgy az a magazin a hülye, amelyik 3 pontot adott, és ha megjelenéskor tesztelték volna, lehet megint 9-et adnának rá. Ja és az Official Xbox Magazine meg 8 pontot adott a Shadow Ops-ra, na az aztán az igazi túlzás!

Mindeközben pedig egyre több olyan komment jelent meg a fórumokon, melyek védelmükbe vették a játékot, és az Atarit is. Ezekről aztán kiderült, hogy a Babel Media nevű cég munkatársai írogatták. A Babel Media-ról annyit érdemes tudni, hogy a Driv3rGate előtt még a weboldalukon is büszkén hirdették, hogy olyan "gerillákat" alkalmaznak, akik fórumokat szállnak meg, és sima felhasználónak kiadva magukat kommentelnek. Miután az IP-címükből kiderült, hogy ketten is Babelesek, bevallották, hogy tényleg azok, de amúgy tök másik divíziónál dolgoznak, és csak a saját magánvéleményük, amit leírtak. Hát hogyne. Ja igen: aztán ezek a fórumtémák is nyomtalanul eltűntek…

Az Atari végül 2006-ban inkább eladta a Driver-jogokat a Ubisoftnak, így születhetett meg a Driver: Parallel Lines, a Driver 76 és a Driver: San Francisco. A San Francisco után viszont a Ubisoft sem látott több fantáziát a szériában, és a folytatást inkább teljesen átdolgozták, talán már hallottatok róla: ebből lett a Watch Dogs. Ami egyébként simán felbukkanhat még ebben A játékvilág legnagyobb botrányai sorozatban, stay tuned! 

Mit szóltok az őrületes Driv3rGate-hez?