Ha fel kellene sorolnunk a világ legnagyobb hatással bíró filmjeit, az 1999-ben született Mátrix elég előkelő helyen szerepelne a listán, a Wachowski nővérek (akkor még fivérek) alkotása ugyanis messze megelőzte a korát, nem véletlen, hogy komplett tanulmányok születtek belőle, ráadásul Keanu Reeves, Laurence Fishburne és Carrie-Anne Moss is ennek köszönheti a legnagyobb sikerét. Mivel a produkció a blockbuster jelleg ellenére sem félt attól, hogy filozófiai húrokat pengessen és megfogalmazzon néhány érdekes gondolatot, mindössze egy olyan videójátékos legendát tudnánk mondani, aki képes lenne a maximumot kihozni ebből az alapanyagból: Hideo Kojima. A Wachowskik is erre a következtetésre jutottak néhány évtizeddel ezelőtt, a Time Extension interjújából ugyanis kiderült, hogy a rendezőpáros nagyon szerette volna, ha a Metal Gear és a Death Stranding atyja veszi kezelésbe ezt az univerzumot, a Konami miatt azonban soha nem szökkent szárba ez az együttműködés. Vagy mégsem így történt? Lássuk a részleteket!

Az említett portál a Konami Digital Entertainment korábbi licencelési alelnökét, Christopher Bergstressert faggatta a NextGen magazin azon beszámolójával kapcsolatban, ami arról szólt, hogy Wachowskik szerettek volna találkozni Kojimával egy esetleges adaptáció miatt. Bergstresser szerint végül meg is valósult a találkozó, amin rajta, Kojimán és a nővéreken kívül Aki Saito (a Kojima Productions jelenlegi kommunikációs vezetője) és Kazumi Kitaue (Konami Digital Entertainment korábbi vezérigazgatója) is részt vett.

„A koncepciós művészükkel az oldalukon jöttek el [a találkozóra], és lényegében azt mondták Kojimának: »Nagyon szeretnénk, ha te csinálnád a Matrix-játékot. Képes vagy rá?«” – emlékezett vissza Bergstresser. Miután viszont Saito lefordította Kitaue-nak a kérdést, határozott nem volt a válasz – nem véletlenül, addigra ugyanis elkezdődött a Metal Gear Solid 2 fejlesztése, és a Konami értelemszerűen azt akarta, hogy a mester inkább arra koncentráljon. A Time Extentionnek nyilatkozó névtelen forrás szerint Kojima a találkozó után „erős érdeklődést” mutatott a játék elkészítése iránt, ám akármennyire is szép és kerek ez a történet, nemrég kiderült, hogy egészen máshogy zajlottak az események. Maga a mester ragadott billentyűzetet néhány órával ezelőtt, a terjedelmes X bejegyzéséből pedig megtudhattuk, hogy az imént leírtakkal ellentétben fogalma sem volt arról, hogy a rendezők meg akarták kérni egy Mátrix-játék elkészítésére. 

Meglepődve olvastam a közösségi médiában, hogy a Wachowski nővérek 1999-ben felajánlottak nekem egy Mátrix projektet. Ez alatt a 26 év alatt senki sem mondta nekem, hogy volt egy ilyen beszélgetés – írta Kojima. Akkoriban kölcsönös rajongók voltunk, és több e-mailt is váltottunk [a rendezőkkel]. [...] Amikor a Wachowskik Japánba jöttek promóció céljából, azt hiszem, háromszor találkoztam velük. [...] Amikor megérkeztem a központba, éppen véget ért a találkozójuk Kitaue úrral, a CS divízió vezetőjével. Utána csatlakoztam hozzájuk, és körülbelül egy órán át beszélgettünk tolmács nélkül (Aki ott sem volt). Azt hiszem, John Gaeta, a vizuális effektekért felelős felügyelő is jelen volt. Aznap este részt vettem a premier vetítésen és a bulin, ahol Joel Silverrel is találkoztam. Még akkor sem esett szó ajánlatról. Akkoriban már rendkívül elfoglalt voltam az MGS2-vel, éppen ezért valószínűleg nem tudtam volna azonnal elfogadni a felkérést. De ha valaki szólt volna, talán megtaláltam volna a módját – zárta bejegyzését a közkedvelt alkotó. Fogalmunk sincs, hogy keverhették össze ennyire a történéseket és a résztvevőket, mindenesetre örülünk, hogy Hideo Kojima hamar tisztázta a dolgokat.

A borítóképek forrása: Netflix, Warner Bros/Sportsphoto Ltd/Allstar