Egyszer egy barátom azt mondta, onnan tudod, hogy teljesen kocka vagy, hogy percekig tudsz csak rövidítésekkel kommunikálni. MMORPG-játékosoknak bizonyára nem ismeretlen ez a szituáció, de szinte minden játéknak megvan a maga terminológiája. Ez a DotA 2-vel sincs másképp, ezért összeállítottam nektek egy szótárat, hogy kicsit könnyebben eligazodjatok a chaten játék közben. Tartsuk észben, hogy hihetetlenül sok szleng és rövidítés van a játékban, ezért csaknem lehetetlen mindet összegyűjteni! Továbbá a kifejezések, amiket olvashattok, ebben a formában kerülnek felhasználásra a meccsek alatt, ezért szándékosan kerültem a fordításokat és a túlmagyarázást.

A DotA 2-es térkép részei
Lane - A két bázis közötti három fő út.
Mid - Middle lane. Az út, ahol a creepek közlekednek a pálya közepén.
Top - Top lane. Az út, ahol a creepek közlekednek a bal felső sarkot érintve.
Bot - Bot lane. Az út ahol, a creepek közlekednek a jobb alsó sarkot érintve.
Woods/jungle/forest - A lane-ek közti terület. Erdő, ahol a neutral creepek találhatók.
TW/Tower - A lane-en található tornyok, amik minden ellenséges egységet támadnak. "Tierként" és számként lehet hivatkozni rájuk, annak függvényében, hogy hányadik védvonalnál helyezkednek el. Például az ellenséghez legközelebbi tornyok a Tier1 vagy T1 tornyok, a bázis közepén lévő, közvetlenül az Ancientet védők a T4 tornyok.
Ancient - A bázisok közepén lévő hatalmas épület, melynek elpusztítása a játék célja.
Short/Rövid Lane - Easy lane-nek is hívják, az első creep-hullám a mi T1 tornyunkhoz közel, viszonylagos biztonságban találkozik.
Long/Hosszú Lane - Hard lane-nek is hívják, az első creep-hullám az ellenség T1 tornyához közel találkozik.
Alapvető kifejezések
Creep - A bázisoknál, a barakkokban szabályos időközönként termelődő egységek. Minden lane-en egyszerre indul el az úgynevezett creep wave (creep-hullám), aminek segítségével támadhatjuk az ellenség tornyait.
Racks/Rax - Barakk, röviden.
Neutral Creep - Az erdőben, minden egész perckor termelődő creep csoportok.
Ancient Creep - Nagyon erős, sok goldot és XP-t érő creep csoport, ami a secret shopokhoz közel teremlődik.

Rosh - Roshan. A legerősebb creep a játékban. A folyó mellett a mid lane-nél található. Legfontosabb tudnivaló róla, hogy ha leverjük, dob egy Aegis of Immortal nevű tárgyat, ami halál esetén pár másodpercen belül újraéleszt max manán és HP-n. Harmadik öléstől kezdve pedig dob egy sajtot is, ami használatra azonnal visszatölt tetemes mennyiségű manát és HP-t. A halálát követő 10. percben éled újra.
Pull - Creep pullolás. Az erdei neutral creepek lane-re húzását jelenti, hogy ott találkozzanak a lane creepekkel. Rövid lane-en lehet megcsinálni. Célja, hogy a túlzottan eltolt lane-t kicsit közelebb hozzuk a saját tornyunkhoz, illetve az ellenséghez képest XP-távon kívül haljanak a saját creepjeink, ezzel lassítva az ellenfél fejlődését.
Stack - A pulloláshoz hasonlóan egy creep csoportot elmozdítunk a helyéről az erdőben. Lényege, hogy a creepek egész perckor ne legyenek a helyük közelében, így új creep csoport termelődik oda, ezzel duplázva az XP- és az arany mennyiségét, ami itt farmolható. A creepek húzását :53-kor kell elkezdeni, oldalirányba, és addig távolodni, amíg vissza nem indulnak a helyükre. Minden Neutral és Ancient Creepet lehet stackelni.
Push - Egy lane előretolása, többnyire csapatosan, azzal a céllal hogy tornyokat/barakkokat üssünk be.
Farm - Arany (gold) farmolás. Amikor egy játékos kizárólag a creepek ölésével foglalkozik, hogy bizonyos fontos tárgyakhoz jusson. Általában carryknek van szükségük rá.
Deny - Saját egységeknek lehet megadni a kegyelemdöfést, így az ellenfél se XP-t, se aranyat nem kap értük. Tornyokat és creepeket lehet deny-olni 10% HP alatt. Ha társunk bizonyos effekt hatása alatt van, őt is lehet így deny-olni. (Doom, Battle Hunger, Veno ulti, stb.)
Focus - Az ellenség bizonyos kulcsfontosságú hőseit szokás focusolni. Vagy bizonyos skilljeik, vagy nagy sebzésük miatt minél hamarabb ki kell iktatnni őket a játékból. Általában hard carryt szokás focusolni.
Harass - Az ellenfél zaklatása, gyengítése. Az így gyengített ellenfeleket készítjük elő egy ölésre, vagy csak arra kényszerítjük, hogy távozzanak a lane-ről. Ilyenkor XP-t és aranyat veszítenek.
Feed - Mikor valaki sokszor hal meg, ezáltal XP-vel és arannyal "eteti" az ellenséget. Az így elfeedelt ellent fatnek, azaz dagadtnak hívjuk.
Gank - Több hőssel történő, rajtaütésszerű támadás egy vagy pár hős ellen. Többnyire a mides hős gankeli a többi lane-t, ezzel 3v2 csatába kényszerítve az ellent.
Miss/ss - A lane-ről eltűnt az ellenség és talán egy másik lane-re ment gankelni. NAGYON fontos, hogy mindig jelentsük, ha eltűnik egy ellenség a játék korai szakaszában! Az oroszok CC-nek írják, ami nem összekeverendő a következő tételünkkel.
CC - Crowd control rövidítése. Ide tartozik minden spell és tárgy (item), ami időlegesen kivesz egy hőst a játékból azáltal, hogy malaccá változik, forgószélbe kerül, lefogják, vagy egyéb módon cselekvésképtelenné teszik
Juke - Olyan mozgást jelent, ami az ellenség elkerülésére szolgál menekülés közben. Nagy szerepet kap a Fog of War és a pálya ismerete ilyenkor. Gyakorlatilag a fák közötti bujkálást, kiszámíthatatlan utak keresését, és általában a mozgásunkkal kapcsolatos félrevezetést jelenti. Így kerülhetünk el ellenséges skilleket.
CD - Cooldown. Spellek és itemek készenléti ideje, ennyi időnek kell eltelnie, mire újrahasználhatók. Ami "CD-n van" az jelenleg nem elérhető.
Spam - Egy képességet ismételten sokszor egymás után használni.
B - Back. Ha a társaink "b"-t írnak a chatbe, azonnal tűnjünk el a veszélyes területről és hátráljunk biztonságba, valószínűleg gankelni készülnek minket!
TP - Teleport. A teleporttekercsre vagy Boots of Travel használatára utal, azonnali segítségkérés többnyire. "TP mid def"
Truesight - Láthatatlan ellenségek és tárgyak láthatóvá válnak. A tornyoknak, néhány skillnek és itemnek van truesight tulajdonsága.
Def - Defend, azaz védekezés.
DD - Double Damage, azaz dupla sebzés rúna.
Hősrövidítések
Az itt felsorolt rövidítések mellett a hősökre szokás a DOTA1-es nevükkel utalni, amiket a Blizzardal kapcsolatos jogi viták elkerülése érdekében változtattak meg. Ezekre külön nem térek ki, hisz csupán velük meglehetne tölteni egy cikket. Rengeteg helyen megtalálható a neten.
AA - Ancient Apparition
AM - Anti - Mage
BH - Bounty Hunter
BM - BeastMaster, BrewMaster
BS - Blood Seeker
CK - Chaos Knight
CM - Crystal Maiden
DK - Dragon Knight
DP - Death Prophet
DS - Dark Seer
KotL/Gandalf - Keeper of the Light
LS - Life Stealer
NS - Night Stalker
OD - Outworld Devourer
PA - Phantom Assassin
PL - Phantom Lancer
QoP - Queen of Pain
SB - Spirit Breaker
SD - Shadow Demon
SF - Shadow Fiend
SK - Skeleton King, Sand King
SS - Storm Spirit, Shadow Shaman
TA - Templar Assassin
WD - Witch Doctor
WR - Wind Runner
Item (azaz tárgy) rövidítések
AC - Assault Cuirass
Aghs/Agha/Scepter - Aghanim's Scepter
Arcane/Mana boots - Arcane boots
BKB - Black King Bar
Blink - Blink Dagger
BoT - Boots of Travel
Chicken/Crow/Cour/Curr - Courier, az itemeket szállító futár
Deso - Desolator
DR/Rapier - Divine Rapier
Domi/HotD - Helm of the Dominator
Heart/HoT - Heart of Tarrasque
Mek - Mekansm
MoM - Mask of Madness
MKB - Monkey King Bar
Phase - Phase Boots
PT - Power Treads
RoB/Basi - Ring of Basillus
RoR - Ring of Regeneration
RoH - Ring of Health
Sheepstick/Sheep/hex/Guinso - Scythe of Vyse
SnY - Sange and Yasha
Vlads - Vladimir's Offering
A DotA 2 rovat nemsokára "hivatalos" második résszel is jelentkezni fog. Addig is érdemes memorizálni a fentieket, és gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni!