Bizonyára sokan emlékezték még azokra az időkre, amikor egy-egy alapjátékkal rengeteg időt lehetett eltölteni és nem kellett epekedve várnunk a tartalmi javításokra, exkluzív DLC-kre, vagy izgalmasnak beharangozott küldetéslemezekre, amiknek megvásárlásával végre hosszan tartó szórakozást jelenthettek bizonyos címek. Akkoriban számtalanszor előfordulhatott, hogy pillanatok alatt beszippantott egy játék, aminek világában teljesen elveszthettél és sokszor csak a részletes, több oldalas végigjátszások, vagy CD/DVD-mellékletként megjelenő tippek és trükkök segíthettek az előrehaladásban.
Jövedelmezőség tekintetében azonban ezek a játékok nem kedveztek annyira a kiadóknak, ugyanis a több évet és rengeteg pénzt felölelő fejlesztési munkálatok után, ha valaki egyszer megvette a játékot, akkor – a legoptimálisabb esetben – akár éveken keresztül is el volt vele anélkül, hogy több zöldhasút hagyott volna a kiadónál és ezzel együtt a fejlesztőcsapatnál. Kicsit úgy tűnhet, hogy ezek a korábbi címek tényleg úgy lettek felépítve, hogy még több száz óra után se lehessen rájuk unni, míg mostanság rengeteg olyan szereplő van a játékpiacon, amire 10 óra után már nyugodt szívvel nyomhatjuk a refundingot.
Egyszerűbb, szebb világ…
Az újabb kor eljövetelével azonban megérkezett a leegyszerűsítéses, casualbarát időszak és vele együtt az úgynevezett „csőjátékok” időszaka, amik túl sok gondolkodást és ügyességet nem vártak el a játékosok részéről: haladj szépen előre, oldd meg az eléd kerülő nem túlságosan nehéz feladatokat, amiért hatalmas jutalom jár, majd menj tovább a következő jutalmazással járó egyszerű kihívás felé.
Az instant levesek szintjét megütő minőségnek köszönhetően a játékidő is megcsappant, ami annyira elterjedt, hogy a felhasználói igények megváltozásával járt. Ennek eredményeképp egy idő után már annak is örülhettünk, ha egy AAA-s cím 10-14 órás szórakozást biztosít, ami az árcédula és a korábbi címek tekintetében nem túl kedvező.
Az üzleti oldal
Fontos viszont figyelembe venni, hogy a játékipar, mint a legtöbb hasonló ágazat a profitról szól, aminek ugyan nem szabad mindent alávetni, de ha az egyszerűbb, könnyebben fogyasztható játékok dominálják a piacot, akkor sokkal több embertömeget lehet bevonzani, ami milliós mértékben növeli az eladásokat.
Ráadásul az egyszerűsítés sok embernek rendkívül kényelmessé teszi a játékokkal való időtöltést, mivel ahogy egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a tortából az idősödő játékosok – akik munka és család mellett próbálnak hódolni a szenvedélyüknek –, nekik annál jobb, minél inkább vezetve van a kezük, hiszen már nincs annyi idejük és energiájuk egy-egy játékra, viszont azt a kevés időt, amit erre tudnak szánni, szeretnék a lehető legtartalmasabban, sokszor legakciódúsabban eltölteni. Rövid, de intenzívebb játékok kellenek nekik, amit a kiadók igyekeznek is ezüst tálcán kínálni, ha pedig még több szórakozást szeretne valaki az adott cím esetén, akkor vegye meg a DLC-t, a küldetéslemezt, upgradelje a játékot és hasonló finomságok.
A játékos oldal
Játékos szempontból az egyik legkellemesebb megoldás a Blizzard-féle „easy to learn, hard to master” koncepció, ami ugyan mindenki számára relatíve alacsonyra teszi a belépési küszöböt, de ahhoz, hogy tényleg jó legyél az adott játékban, jó sokat kell gyakorolnod. Ilyen a mostani sikercímük, az Overwatch is, ami nem véletlenül jár már 15 milliós játékosbázisnál. A hozzájuk hasonló fejlesztők teszik lehetővé, hogy bárki számára könnyed kikapcsolódás lehessen az adott játékkal töltött kezdeti időszak, és ahogyan fejlődik a játékos, úgy jöjjenek az újabbnál újabb kihívások. Szerencsére sok cím esetén figyelnek a fejlesztők arra, hogy valóban finoman adagolják az egyre nagyobb kihívásokat, bár a legtöbb esetben villámgyorsan történik mindez.
Arra a kérdésre persze egy rövid cikkben nem lehet választ adni, hogy régen jobb volt-e. Ez valószínűleg személyfüggő is, hiszen az öregebbek nosztalgikusan tekintenek vissza a régi játékokra, míg a mai igényekre beállított fiataloknak azok már elavultak. És bár lehet, hogy a mai játékok többségében rövidebbek, más aspektusból mégis csak bonyolultabbak, példának okáért régen egy FPS annyiból állt, hogy le kellett lőni az ellent és megkeresni a kulcsot/gombot a továbbjutáshoz. Most pedig már vannak modolható fegyverek, fejleszthető karakterek, jobb-rosszabb történet, és így tovább. Talán azt lenne a legegyszerűbb mondani, hogy régen nem volt minden jobb, csak másabb.
FPS-ek terén is, én nem szeretem ezeket a ma divatos multi-ra készült dolgokat. A régi Cod, Medal of Honor, nekem jobb volt mint a maiak, de nézőpont kérdése, akik a multis részt szeretik, és nem érdekli őket a single rész, azok igényeit ma jobban kiszolgálják.
De itt a Witcher 3. Nagyszerű fenomenális...és ehhez kellet a most létrehozható látvány is. Mert igen, a grafika is sokat számít ám
Felemás dolog . Van ami eltűnt, van ami rosszabb lett, van ami meg jobb
Egyébként tény, hogy a régi játékokban sokkal több játékidő volt, de személy szerint nekem azért is tartott sokáig, mert nem játszottam annyit napi szinten gyerekként, meg béna is voltam. Kb 10 évesen heteket küzdöttem a PoP: Warrior Withinnel, középiskolában szerintem 2-3 hét alatt végigtoltam a 3 "modern" epizódot.
Hát, a Coca marketingesei szerint minket, mert anno a vásárlói szokások megváltozására hivatkoztak. Értsd, "túl nagy az üveg, kényelmetlen a szállítás". Csak azt nem értem, hogy akkor a 2.25-ös miért lehet életképes. . .
@psyli
Ha már arra jársz, nézz körül jobban, mert a legtöbb üdítő már alig észrevehető módon ekkora űrtartalommal rendelkezik.
Témához hozzászólva, lévén én is már húszas éveim közepét taposom, tehát nosztalgikusan, és az emlékeimet tudat alatt megszépítve gondolok vissza a 90-es, 2000-es évek játékaira, holott tényleg nem feltétlen voltak jobbak, hanem inkább ahogy meg is jegyzed a végén, más volt (meg mondjuk minden). A felhasználói trendek 5 évente szinte teljesen mások, így persze jobb szívvel gondolunk arra vissza, ami hozzánk közelebb állt.
Bár én imádok most élni, imádom a F2P játékokat, imádom a MOBA-kat, és ez sokban megkönnyíti a dolgom, mert lévén ingyen játszhatok abban a kevés időmben azzal, ami tényleg tetszik. Így nem is sűrűn van problémám az ilyen 60€/10 óra játékidő címkéjű alkotásokkal, arról nem beszélve, hogy ha ütnének sem hódolnék be az új hullámnak, avagy a pre-ordernek.. ilyen startok mellett, még mit nem.
Én úgy érzem, hogy 10 év múlva ezekre az évekre visszagondolva is meleg szívvel fogunk, mert azért annyira nem rossz, hogy 100x nagyobb a választék, mint 10 évvel ezelőtt, és ha az ember, akkor most is talál olyan gyöngyszemet, mint anno (pl.: Witcher 3, Skyrim).
Nem véletlen jönnek a sokszor sok GB-os 0-day patchek meg utána még halomba ...mivel menet közben "fejezik" be a játékot .... Nyilván egy cég se direkt akarja magát égetni csak ez van ha sűrgetik.
A "vezetőknek" meg tegnapelőtt kell a játékra forditott összeg sokszoroa mert ha nincs meg már megy a károgás hogy bukás meg a warez stb.
Anno érdekes semmilyen denuvo nem volt és köszönték szépen marhajól elvolt mindenki a totál brutál warez ellenére is. Most meg hogy önlik a szar és van denuvo így se igaziak az eladások érdekes mod.
A folytatásokon nagyon jól látszik, hogy az elődök közelébe sincsenek a denuvos szarok eladásai... holott az elődöknél ott volt a totál bruál warez..
Ami jó dolog számomra ,hogy pénzéshesek a kiadók és ha nem jött be tegnaplelőttre a zsé már nyomatják a leárazásokat és sok 60$-os ***** 1 év után már 10$-ért megy vagy betolják Havi Humble ba :D
Szóval hajrá csak így tovább..
Ne is mondd... Viszket az öklöm minden alkalommal mikor látom az 1.75 L Coca palackokat drágábban mint ahogy anno a 2l volt... Kinek zavarta vajon a szemét az a szép kerek szám?
A játékipar legelején is kis vackokat csináltak, amik pár órára lekötöttek, aztán jöttek a 70 es évek vége és 80 as évek, ahol több igény mutatkozott a felnőtteknek és a fiatalabbaknak való tartalmakra, ezen időszak pl a szerepjátékok és krimi-akció játékok időszaka volt, értelemszerűen nem a legszebb és legjobb megvalósításokkal, de a történet mesélés többé kevésbé jó volt. Én a 90 es éveket tudom igazából nosztalgikusan kezelni, mert akkor voltam kicsi és azokra még zömében emlékszem. A 2000 es évek nagyobb ugrást hozott a játékoknál és ezen időszak alatt látványosan nőttek a fejlődések és egyre szebb de történet és mechanika területén sematikusabb játékok születtek. Az mmo piac is igazából a wowwal kezdett el erősödni, de nem a wow volt az első pl, mert az Everquest, de előtte még jó pár cím volt, ami elkezdte próbálgatni a többjátékos módot és pénzt csinálni belőle. Viszont a wow váltotta ki a koreai és kínai-japán mmo piac fejlődését, előtte nem igazán próbálkoztak, csak miután látták benne a sikereket és a pénz szerzési lehetőséget.
A mostani trendek a mobák, de igazából az is látszik, hogy a régi műfajok ciklusonként váltva egymást lesznek újra népszerűek és merülnek feledésbe. Ez leginkább a játékos igényeknek tudható be, mert most pl egy pokemon go több élvezetet nyújt embereknek, mint annak idején egy carmaggeddon vagy wgy worms esetleg egy kknd.
Mindazonáltal vén sz@rként (huszonévesként) visszasírom azokat az időket amikor megvásárolva egy Diablo 2-t (plusz egy darab kieget, össz vagy 10-15k pínzért) még a kétszázadik óra után is élvezetes volt, becsületes supporttal (ingyenes frissítés 2010 után hello!), és életben tartott egészséges multi közösséggel...
Igazából, az elmúlt években mindenből kevesebbet kapunk drágábban.
Sör, kóla, zsebkendő, rágcsálnivaló, minden!
És az a vicces, hogy mindenre találnak egy röhejes kifogást, hogy ez most miért is jó neked!
Mindazonáltal vén sz@rként (huszonévesként) visszasírom azokat az időket amikor megvásárolva egy Diablo 2-t (plusz egy darab kieget, össz vagy 10-15k pínzért) még a kétszázadik óra után is élvezetes volt, becsületes supporttal (ingyenes frissítés 2010 után hello!), és életben tartott egészséges multi közösséggel...
DE!
A mostani 60-80 eurós árak miatt többet szeretnék kapni, mint 10 óra, egyszeri szórakozás. Egy bundle-ért nem sajnálok kiadni 1000-5000+ ft-ot, mert ha azt nézem, hogy a mekiben otthagyok 1300 Ft-ot kb. 10 perc élvezetért, vagy a moziban 5000 Ft-ért kb. 6 órányi szórakozást kapok, akkor megéri.
De 18000+ 10 órára? Abból veszek egy ruhát, amit elhordok több évig, vagy akár eszek két hétig. De már a moziban is 18+ órát elvagyok.
U.I.: "szerencsétlen" kiadókat pedig ne sajnáljuk, mer régen is pofátlanul megszedték magukat, és ez azóta sem változott.