Utóbbi ugyan még csak korai hozzáférésben látott napvilágot a Steamen, de ettől függetlenül már egy kifejezetten játszható, kezdőtartalommal bőségesen feltöltött programot kapott meg a játékos közönség. Kicsit azonban nem árt körbejárni azt, hogy a Dovetail mit is akar elérni azzal, hogy egy új repülőszimulátorba látja a jövőt. Történetesen adott a Microsoft Flight Simulator X (FSX), amelynek kiadójaként veszik ki jelenleg is a részüket a piacon, de azt be kell látnunk, hogy az egykoron patinás cím felett kezd igencsak eljárni az idő. Még mindig nagyon népszerű a szimkedvelők körében, de az első verziója 2006 októberében jelent meg, ami akárhogy is számoljuk, több mint 10 évet jelent. Ennyi idő elég volt ahhoz, hogy közel 4000 eurónyi DLC tartalmat kínáljanak mellé, amely ugyan nem képes megközelíti a Train Simulator majdnem 5000 eurós (rém)álomhatárát, de azért szép helyezést ér el ebben a versenyszámban. A váltás oka egyszerű. Muszáj lecserélni az évek alatt kissé elavulttá váló programkódot egy modernebb, a mai kornak megfelelő színvonalúra. A DLC-re kihegyezett modell pedig gyaníthatóan nem fog változni, hiszen az említett programok akkora területet fednek le, hogy ezt képtelenség lenne egy játékba belesuvasztani. Gondoljunk csak bele, hogy ha a FSX teljes könyvtárát szeretnénk birtokolni, kb. 3 terrabájtnyi (!) tárhelyre lenne szükségünk. El kell fogadni, hogy ebben a műfajban mindenki arra a modellre fog költeni, ami őt érdekli. A FSW sem lesz valószínűleg kivétel, sőt remélhetőleg minél hamarabb elkezdődik hozzá a színvonalas kontentgyártás.

TIÉD AZ IRÁNYÍTÁS

Ideje tehát konkrétabban rátérni, hogy mit is kap kézhez az önjelölt (esetleg profi) pilóta, ha beleugrik a jelenleg 25 eurót (nagyjából 7700 forintot) kóstáló korai kezdőcsomag megvásárlásába. Már most leszögezném, hogy a minimumnak megjelölt hardverigényt jócskán illik megugrani. Ha a Train Sim World: CSX Heavy Haulból indulunk ki, akkor nem lesz sok köszönet abban, ha az ultra beállításokat szeretnénk használni. Mondom ezt úgy, hogy egy 1070-es zörög a gépemben, amivel olykor el tudtam érni a 10 képkocka/másodperc eredményt, méghozzá teljesen tiszta, napos időben, amikor a látótávolság is a legnagyobb.

A repülőgépek nagyon szépen kidolgozottak, jelenleg hét darab található meg a játékban. Eloszlásukat nézve egy-, illetve kétmotoros kisgépekről van szó, tehát senki ne számítson arra, hogy itt rövid időn belül sugárhajtású jetekkel vagy utasszállító behemótokkal fog röpködni. Ha viszont hallgattok rám, akkor kezdetben nem is lesz rá szükségetek, mivel meg kell előbb ismerni a játék kezelőfelületét, az irányítására használt eszközök gombkiosztását. A jelenlegi oktatómód ugyanis eléggé szemléletes, de nem minden esetben árulja el, hogy egy éppen teljesítendő manőverhez melyik gombot is kell használnunk. Ha pedig nem tudjuk, akkor a virtuális oktató nem fog kegyelmezni, kezdheted elölről az egészet, kisfiam! A hetedik kísérletem az első landolásom végrehajtására már heves szívdobogás és pár gyengébb káromkodás-csokor közepette indult meg, mert tudtam, hogy nemsokára a fülemben csattan a mondat: Tiéd az irányítás!

AKKOR MOST ÉN PILÓTA LESZEK?

Ha viszont figyelünk, akkor nagyon örömünket fogjuk lelni a manőverezésben, és ahogy megtanultuk az alapokat, máris nézhetünk magunknak egyet a küldetések közül. Ha ehhez nincsen kedvünk, akkor persze a szabad repüléses módban is teljesíthetjük az előírt repülési órákat, hogy letehessük a jelenlegi verzióban megtalálható két jogosítványt. Az egymotoros vizsgához 3, míg a kétmotoros gépekkel elérhető privát pilóta címhez 5 órát kell a megfelelő típusokkal teljesítenünk. Csak azok a menetek számítanak bele a repült órákba, amelyeket sikeresen el is vittünk A-ból B pontba, magyarul épségben landoltunk is a kijelölt reptéren. A fenti kérdésre válaszolva azt kell, hogy mondjam, hogy azért senki ne érezze magát nyeregben. A realizmust érintő beállítások még igencsak szegényesek, gyakorlatilag szinte árkád jelleget öltenek. Például az még a fejlesztők kitűzött céljai között szerepel csak, hogy egy gépet ne felszállásra kész állapotban kapjunk a kezeink közé, hanem a teljes hidegindítást nekünk kelljen rajta végrehajtani. A berepülhető területre viszont nem lehet panasz. Mi is lehetne nagyobb, mint az egész világ? Bizony, közel 24000 repülőtér áll rendelkezésünkre, melyek között könnyedén válogathatunk az útvonaltervezésre szolgáló felületen. A távolságokat valós időben kell lerepülni, persze az idő felgyorsítására már a program jelenlegi állapotában is van lehetőség. Ezt azonban csak akkor illik alkalmazni, ha a repülési sebességhez hozzá tudtuk igazítani a magasságot is, mert a világ minden ideje kevés lesz arra, hogy a négyszeres gyorsítás okozta meglepődés közepette kialakult íves röppályánkat vízszintesbe állítsuk. A kézenfekvő az, ha legalább egy kontrollerrel rendelkezünk, mert billentyűzettel lehetetlen a finom mozdulatokat kivitelezni, nagyon hamar idegesek leszünk az oktatómód feladatai alatt is.

A VÉGTELENBE ÉS TOVÁBB

Az eddigi szimulátoroktól eltérően a fejlesztők igyekeznek több teret adni a közösségi tartalmaknak is. A tervek szerves része a steames műhelytámogatás bevezetése is, melynek hasznát elsősorban a külső programként futó küldetésszerkesztő aktív használói fogják igazán élvezni. Ebből jelenleg még semmit nem láthatunk, pedig kifejezetten a korai hozzáférésű tartalmak közé van már felsorolva. Mindez valójában kicsit ellent is mond annak, hogy ezúttal is várják majd a harmadik féltől érkező fizetős letölthető tartalmakat a programhoz, de talán egy ilyen kiskapu megnyitása magasabbra teszi a lécet a külső gyártóknál is. Na meg nyilván az árcédulát is. A műhelytámogatás keretében esett egy félmondat az „egyéb tartalmak” megosztásáról is, tehát reménykedjünk benne, hogy nemcsak küldetéseket, hanem akár modelleket is lelhetünk majd az ingyenes felületen. Nagyon nem elhanyagolható tényező, hogy az időjárási viszonyokat miként sikerül lemodellezni. Egyszer keveredtem eddig komolyabb légörvénybe, valahol félúton Budapest és Nyíregyháza között, de mielőtt kiszakadtak volna az oldalablakok, csökkentettem az utazómagasságot. Valós időben azonban még nem tudnak váltakozni a körülmények, csak fixen beállított értékeket választhatunk ki, amikor megtervezzük aktuális utunkat. A tiszta időtől elmehetünk egészen a havazásig is, viszont a pilótafülke üvegén legördülő esőcseppek látványa elképesztően magával ragadó lett. Itt egy virtuális kalapemelés mindenképpen jár a dovetailes srácoknak.

ÖVEKET BECSATOLNI

A cikk címét adó idézet a méltán híres Airplane című komédiából került a Guru hasábjaira, és keresve sem találhattam volna megfelelőbbet. A Flight Sim World még nem egy keményvonalas szimulátor, de irányvonalát nézve mindenképpen közelít abba az irányba, hogy átvehesse a hatalmat a FSX-től. A Dovetail Games igazán megsüvegelendő döntést hozott azzal, hogy korai hozzáférésben dobta piacra a játékát. A fejlesztők elmondásuk szerint az üzletmodell legfőbb célját szeretnék ezzel kihasználni, mégpedig hogy tüzetesebben megismerjék a szimulátorrajongók igényeit, és azt, hogy mit is várnak el egy ízig-vérig modern programtól. Ahogy a vak is mondja, majd meglátjuk! Addig is mindenkinek jó gyakorlást, Kvák kapitány megkezdi az emelkedést!

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!