A német World of Gothic oldal interjút készített KaiRo-val, a Gothic 3 csapatának legközlékenyebb tagjával, a téma természetesen nem is lehetett más: innentől hogyan tovább? A srác nem köntörfalazott, azonnal elismerte – ellentétben más szoftverek fejlesztőivel – hogy a Gothic 3 nem készült el, amikor piacra dobták. Azonban a csapat megállás nélkül figyeli a fórumokat, jegyzetel, tapasztalatot gyűjt, hogy egy mindent elsöprő javításban végleg pontot tegyenek a játékra. Külső szemlélőként láthatjuk, hogy ez bizony azt jelenti, hogy a készítők – mostani divatos szokás szerint – pénzért adták a béta változatot, és ezután kezdtek el a felfedezett, komolyabb hibák nyomára járni. Amit azonban a javukra lehet írni: nem döntöttek úgy, jó lesz ez így is, hanem dolgoznak rajta tovább.

Gothic 3: Előbb-utóbb befejezzük... Gothic 3: Előbb-utóbb befejezzük... Gothic 3: Előbb-utóbb befejezzük...

Mesterséges értelem
Rengetegen játszottunk már nyílt világú szerepjátékkal; legjobb példa a sokak által év játékának választott Oblivion, amely – szomorú, de tény – most jutott el arra a szintre, ahol a Gothic első része járt körülbelül. A mesterséges intelligenciát leginkább scriptekkel tudták élhetővé tenni, ám a német srácok valódi, hihető világot szerettek volna, ezért mindent feltettek egy lapra – a rajongók és vásárlók joga eldönteni, hogy nyertek-e ezzel. Az AI a Gothic harmadik részében ugyanis minden segítségtől mentesen teszi a dolgát, nincsenek az utcasarkon a játékosra váró, fontos küldetést kínáló NPC-k: ha rossz időben megyünk, rádöbbenhetünk, hogy kinézett szereplőnk éppen virágot szed a mezőn – vagy, ami sokkal jellemzőbb, éppen ebédel a közeli kocsmában. Ez nem script: a nemjátékos karakterek mindegyike saját – ámbátor igen kezdetleges - célokkal rendelkezik, így az általunk terelt figura nem egy mindent és mindenkit büntető hős, ahol az egész világ rá vár, csak egy porszem a szélben. Természetesen ezen nem kívánnak változatni – pusztán a csapat zöme azon dolgozik, hogy ez a fajta eljárás szinte tökéletes legyen, még akkor is, ha ezzel embereket vonnak el a minden bizonnyal sokkal több pénzt hozó küldetéslemez fejlesztésétől.

Gigantikus folt: a nap, amikor elkészül a Gothic 3
KaiRo azonban megnyugtatta a kedélyeket: elsősorban a rajongók kielégítése a cél, utána jöhet a folytatás, egy minden bizonnyal átütő erejű küldetéslemez képében. Az eddigi javítások csak azért jöttek létre, hogy a program játszható (végigjátszható) legyen, a vaskos, mindent elsöprő – és tulajdonképpen a játékot befejező – folt már a munkapadon van. Természetesen a művészeti stáb már nem ezzel foglalatoskodik (gőzerővel készülnek valószínűleg a koncepciótervek az expanzióhoz), de a technikai részleg erőt és időt nem spórolva melózik, hogy azok, akik látatlanban beneveztek a szerepjátékok királyára, élvezetüket leljék benne. Egyébként ez nem meglepő tendencia: mostanság rengeteg szoftver jön ki úgy, hogy a befejezését különböző foltokban tervezik legyártani. A legtöbb esetben azonban (elég csak a csúful járt Troika csapatára gondolni) a terveket nem követik tettek, így, bár nem szép dolog bétaváltozatot az üzletekbe juttatni, valahol meg lehet becsülni ezt a maréknyi német srácot, hogy nem hagyják cserben a rajongókat, és nem egy esetleges küldetéslemezre tartogatják a mindent kijavító foltot.