Korábban már cikkeztünk a Mythic Games Kickstarteren futó játékáról, a HEL: The Last Saga túlélőhorrorjáról, sőt még a kiadó korábbi társasait is sorra vettük. Ezúttal azonban, az utolsó nap, miután minden fontosabb kitűzött cél teljesült, következzen egy interjú a Mythic Games társtulajdonosával, aki szívesen mesélt nekünk a cégen belüli munkafolyamatokról, általános működésükről, a Kickstarter-elvárásokról és későbbi terveikről.

  • Szia! Kérlek, mutatkozz be az olvasóinknak és mesélj egy kicsit a kiadón belüli tevékenységedről!

Hello! Nagyon örülök, hogy itt lehetek/megjelenhetek a PC Guru oldalon, köszönöm a meghívást! Leonidas (Leo) Vesperini vagyok, a Mythic Games társtulajdonosa, emellett pedig a kommunikációs részleg vezetője. Ez azt jelenti, hogy feladataim a tisztán operatív dolgoktól kezdve terjednek – mint például a megbeszélések a jogi vagy számviteli osztállyal, a papírmunkák előkészítése – az olyan részletekig, mint minden egyes projektnél a kommunikáció és marketing teljes előkészítése a vállalat számára. 

  • Hogy kell elképzelni egy társasjátékokkal foglalkozó cég irányítását? Tulajdonosként mik a rövid és a hosszabb távú tervek?

Ahogy más típusú vállalatoknál, úgy a társasjátékokkal foglalkozva is komplex feladat az irányítás. Rengeteg dologra kell odafigyelni, kezdve az alkalmazottak jóléltétől, akiket időnként menedzselni kell, hogy megőrizzék motivációjukat és kreativitásukat, egészen a különböző játékokig, amiknél a gyártási vagy tervezési fázisban minden potenciális problémát meg kell oldani, illetve a minőség és annak ellenőrzése, hogy a megadott időhatáron belül minden készen is legyen.  Társtulajdonosként tehát partneremmel együtt minden téren (rövid vagy hosszabb távon) tervezünk, ha a projektekről van szó, de hosszabb távon is a vállalat és az alkalmazottak sikereit egyengetve. Emellett minden külön osztálynak megvannak a céljai, amik alkalmazkodnak az általános célkitűzéshez.

mythic-games-leonidas-pcguru1.jpg

  • Van nálatok történelmi war game, dark fantasy, Wolfenstein-jellegű háborús őrület, és most, “winter is coming”-helyzet állt elő a vikingekkel… nagyszerű témák eltérő alkotókkal. Ők találnak meg az elképzeléseikkel vagy inkább ti kerestek erősítést a saját terveitekhez?

A legtöbb kiadott játékunk házon belüli produkció. Ehhez tanulmányozni kell, mire van szüksége a piacnak, illetve mi működik jól a Kickstarteren, merthogy ez az elsődleges bevételi forrásunk és a stratégiánk fontos része. Ugyanakkor belekezdtünk egy kooperációba is, hogy másokkal közösen alkossunk, mint például a Super Fantasy Brawl esetében, illetve a Phoenix Lines-sorozatba illő címeknél. Utóbbi például arra jó, hogy más kiadókkal együttműködve visszahozzunk a köztudatba olyan társasokat, amiket mi is szeretünk, és úgy gondoljuk, hogy a követőinket is érdekelné.

  • A HEL: The Last Saga nem az első játékotok Christophe Madurával. Milyenek a tapasztalataitok?

Christophe Madura mindig is olyan művész volt, akit debütálása óta csodáltam, elismertem tehetségét. David Rakotót már a kezdetektől alkalmazzuk, és David volt az, aki legjobb barátjához irányított már a Joan of Arc előkészületei során. Christophe pedig olyan koncepciós artokat készített az Apocalypse kiegészítőhöz, hogy attól teljesen kikészültem. Ennyi történt, már csak egy hosszabb távú megállapodást kellett kötnünk. Nagyon értékelem a személyes, eredeti és furcsa világnézetét és figyelmét a részletekre vonatkozóan. Minden egyes ábra, amit készít, egy saját történetet mesél el, semmi sincs csak úgy véletlenül "ott hagyva". Ettől állnak össze az alkotásai igazi koherens egésszé, illetve minik terén is nagyon erősek a koncepciói – ott van a legjobbak között.

mythic-games-leonidas-pcguru3.jpg

  • Ha már minik… (majdnem) mindenki szereti a miniket. Van saját gyártósorotok vagy másnál készítitek a figurákat? Ez a munkamenet hogy zajlik?

A minik nálunk valóban saját gyártásban készülnek, a folyamat pedig hosszú és összetett. Először koncepciós artok készülnek, amiből tudjuk, mit is szeretnénk végeredményként. A HEL: The Last Saga esetében ezeket ugye Christophe Madura készítette. Aztán a művészeti rajzok átkerülnek a szobrászati részlegre, ahol a különböző minikkel mindig más foglalkozik. A HEL-nél Irek Zielenski, Olivier Thill, Edgar Skomorovski és Victor Martins felelt a részletekért, velük működtünk együtt. A véglegesítés előtt elkészülnek a 3D render-verziók, amiket a Kickstarter-kampány során is megmutatunk. Természetesen, ha valami kapcsán sok panasz merül fel, azt újragondoljuk, de emellett a művészi szabadságot is tiszteletben tartjuk. Aztán elkészülnek a gyári öntőformák, amikből a minták születnek, és a végleges gyártás előtt ezekből tudjuk, hogy minőség és részletek terén minden rendben van-e. 

  • A játékaitok abban a stílusban készülnek, amit ti szerettek a Mythic Gamesnél, vagy teljesen az alkotói szabadságra van bízva minden, esetleg a közösség igényei kerülnek a középpontba?

Hogy sikeres legyél, mindennek tökéletes összhangban és egyensúlyban kell lennie. Ez arról is szól, hogy a piacnak mire van szüksége az adott időszakban. Arról is, hogy az alkotónak mi a víziója. Ugyanakkor vállalati szempontból az is fontos, hogy minden határidőre és a kitűzött célokkal készüljön el. A közösség építése, menedzselése és az, hogy közel kerüljünk egymáshoz, egy nagyon fontos része annak, hogy cégként odáig jutottunk, ahol most vagyunk. Mindig igyekszünk odafigyelni a közösség igényeire és kéréseire, de természetesen soha nem lehet mindenki igényét száz százalékosan kielégíteni. És soha nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a hangos közösség legtöbb esetben pont a kisebbség. A nagy döntésekhez azonban rendszerint kommunikálni kell a közösségünkkel, és ezt rendszerint meg is tesszük.  

hel-pcguru-szorny32.jpg

  • Kickstarteren mi a legfontosabb, hogy látjátok? A téma, a dizájn, a minik jelenléte vagy a játékmenet és -mechanika?

Nem lenne igazságos a játékmenetet nem előre helyezni, mikor társasjáték-gyártók vagyunk. Szóval a játékmechanika mindig szilárd elem. Emellett a Kickstarter-bázis is egyre igényesebb, így azok a napok is elmúltak, amikor a látványos játék egyet jelentett a rossz játékmenettel. A támogatók most már több dolgot keresnek egyszerre: izgalmas témát, alacsony árat, mély játékmechanikát, minőségi artdizájnt és összetevőket. Emiatt egy kampány során meg kell róla bizonyosodnunk, hogy a produkciónk mindent tartalmaz, mindent megfelelően lekommunikálunk, a lényeg pedig nem vész el a marketing és bemutatás során. Mindez nagyon komoly tervezést és odafigyelést igényel, hogy minden tökéletesen működjön.

  • Eddig mi volt a legnagyobb Kickstarter-sikeretek?

Most, amikor a kérdésekre válaszolok, HEL a legjobban támogatott játékunk. Jelen pillanatban több mint 16 000 támogatóval. Miközben a Joan of Arc hozta a legnagyobb összeget, több mint kétmillió dollárt. De úgy érzem, a HEL is hasonlóan fog zárni, talán még át is lépi a korábbi rekordot.

  • Lesz valamilyen meglepetésetek a kampány végén?

Jelenleg az utolsó 48 órában vagyunk, a támogatók megnyitották az összes jelentős célt. De ha elérjük a kétmilliós összeget, akkor még kiderül valami jó kis meglepetés. 

  • Tudsz nekünk mesélni kicsit a jövőről és tervekről?

A koronavírus-járvány alaposan megváltoztatta a 2020-as terveinket. Ez lesz az az esztendő, amikor több játékot is leszállítunk támogatóinknak: a Super Fantasy Brawl lassan teljesen elkészül, emellett nemsokára a Solomon Kane első hulláma is gyártásba kerül, de az Enchanters: East Questre sem kell már sokat várni. Így nyár végéig három játékot kívánunk a támogatókhoz juttatni. De év végéig a Solomon Kane második hullámának és a Joan of Arc egy adagjának kiszállítása is tervben van.

Emellett idén a Super Fantasy Brawl kiskereskedelmi megjelenése is esedékes, ami nagy lépés. Továbbá különböző tervekkel rendelkezünk a Phoenix Line-vonal bővítésére, amin belül az Enchanters szintén kiskereskedelmi forgalomba jut. Sőt, idén még egy társassal szeretnénk bővíteni a kínálatot. Természetesen rengeteg tervünk van még a jövőre nézve, de ezekről most még nem beszélhetek.

  • Végül, mint játékos, mik a kedvenc társasaid? Inkább a modern vagy a klasszíkus címeket szereted?

Talán inkább a modernebbeket preferálom, de emellett az olyan régieket is szeretem, mint a sakk, a Quarto vagy az Abalone. És a kártyajátékokat is, például a Magic: The Gatheringet, ami a legjobb CCG. A kedvenc társasaim sokfélék: Space Hulk, Holtak tele, Abyss, Tokió királya, Splendor… és persze a saját kiadásaink.

  • Köszönöm a válaszokat! Szeretnél még bármit mondani a magyar rajongóknak és olvasóinknak?

Mindössze szeretnénk köszönetet mondani az érdeklődésért, amivel a HEL: The Last Sagát illettétek és az ezzel kapcsolatos támogatásért. Lesz még nálunk más is, így továbbra is maradjatok velünk, kövessetek minket!

Köszönjük és sok sikert a kampány zárásához! 

Ha esetleg lemaradtatok volna, az alábbi linken még beszállhattok, hogy az utolsó pillanatban foglaljátok le a saját példányotokat!

HEL: The Last Saga Kickstarter

mythic-games-hel-the-last-saga-pcguru.jpg