Eltelt egy év és ezzel együtt véget ért a 2015-2016-os Dota 2 szezon, melynek zárása ismét a The International eljövetelét jelentette, amo az esport világ legnagyobb pénznyereményével és legpresztízsesebb trófeájával bíró nemzetközi tornája. Mint mindig, most is 16 csapat mérte össze tudását Seattle-ben, a Key Arénában 6 teljes napon keresztül. Azonban ahogy az már a Dota közösségtől megszokott most sem úsztuk meg zúgolódás nélkül a versenyt megelőző heteket.
Kvalifikáció, Wildcard, Group stage
Idén először került sor arra, hogy a Valve ne hívja meg a tavalyi nyertest címvédésre. A tavaly szeptemberben bevezetett roster lock rendszer eredménye volt ez, mely kimondja, hogy az átigazolási időszakot követően ha egy csapat játékost cserél, akkor az csak nyílt kvalifikáción keresztül regisztrálhat a Valve által rendezett eseményekre (The International, Majorök.) Aki követte a Manila Major előtti és utáni történéseket, az tudhatja, hogy az Evil Geniuses és a Team Secret egymás között cserélgette a játékosokat, ahogy az már csak náluk szokás. Universe és Arteezy átugrottak Puppey vagonjára annak a reményében, hogy az új felállással két Majort is meg tud nyerni a Secret egyhuzamban, azonban szereplésük roppant siralmasra és rövidre sikeredett. Rögtön az első nap az utolsók között távozásra kényszerültek. A papíron erősnek tűnő csapat meg sem várta az esemény végét, azon nyomban feloszlott. Universe visszakullogott az EG-hez, ahol újra az Offlane szerepét kapta. Artour viszont maradt a Secretben, akik idő közben magukhoz vették Bulbát, aki a Manila Major alatt volt az EG 3. pozíciós embere volt. Az EG azonban továbbra is hiányolt egy főt a line-upból, ezért az addig tartalékosként szereplő Zai belépett az aktív játékosok közé mint pos. 4-es Supportként leváltva AUI_2000-et, aki -- ki nem találjátok -- idő közben átment a Secrethez edzőnek.
A szabályok felrúgása miatt mindkét csapatnak részt kellett vennie a június végén megrendezett nyílt kvalifikációs tornákon, ahol egyértelmű győzelmet arattak a tömeg felett. Az EG és a Secret egyaránt elsőként végeztek a maguk régiójában és ezzel kvalifikálták magukat a regionális kvalifikációs tornára, ahol szintén első helyezést elérve azonnal jogosulttá váltak a The Internationalen való részvételre. (Gyengébbek kedvéért: a Regional Qualifiers rész azoknak a csapatoknak van fenntartva, akik a maguk régiójában ismertek, elismertek, illetve szponzoráltak. Erre az eseményre csakis meghívóval lehet belépni akárcsak magára a fő tornára.) AZ EG-n és a Secreten kívül az amerikai részlegről a Digital Chaos jutott tovább, Európából az Alliance, Délkelet-Ázsiából a TNC és a Fnatic, Kínából pedig a Wings Gaming és a Vici Gaming Reborn.

Dota-confetti
A Wilcardban most csupán 4 csapat küzdött meg egymással a fennmaradó 2 helyért: az Execration, az EHOME, az Escape Gaming és a CompLexity vívott egymással párharcot egy teljes napon keresztül, közvetlenül a csapatkörök megkezdése előtt. Míg a kínai EHOME magabiztosan vette a kihívást, addig az Escape Gaming kissé döcögősen, de tovább jutott és így összeállt a mesteri TI 16-os.
A résztvevők:
Meghívott csapatok: OG, Team Liquid, NatusVincere, Newbee, LGD Gaming, MVP Phoenix
Regionálisan kvalifikált csapatok: Team Secret, Alliance, Wins Gaming, Vici Gaming Reborn, TNC Gaming, Fnatic, Evil Geniuses, Digital Chaos
Wildcard csapatok: EHOME, Escape Gaming
S4face no space 4head
A csapatkörök augusztus 4-6 között játszódtak le Seattle-ben a szokásos szabályok szerint, két csoportba osztva, a Best of 3-as formát követve. Amíg egyesek gond nélkül tartották a maguktól elvárt szintet -- nevezetesen az OG és az EG -- addig nem egy team volt, akik jóval a saját maguk alatt teljesítettek. Az eddig örök második Liquid, a frissen összerázott Secret és az eddig rohamos javulást mutató NaVi egyaránt leszerepeltek és mindannyian az alsó ágon kezdték meg a fő eseményt. Az Alliance, a Vici R, a TNC közepes tempót diktált, amíg az Escape Gamingből kifogyott a szufla. Mindezeknek az ágrajzon is nyoma maradt: a lower bracketet megtöltötték az európai csapatok, míg a felsőágon az egész évben hanyatlóan teljesítő kínaiak voltak többségben.
A stadion és ami mellette van
Idén az is jól járt, aki a fő esemény alatt nem csak a közvetítésre volt kíváncsi. A Valve 2016-ban is gondolt mindenkire, aki kilátogatott a Key Arénába. A már megszokott Secret Shop és menetrendszerűen beosztott dedikáló sátor mellett idén az AR-é és a VR-é volt a fő szerep. A HTC támogatásával megnyitásra került VR sátorban különféle nem-dotás elfoglaltságokat is találhattak a kilátogatók, illetve „találkozhattak” kedvenc hőseikkel, erről videófelvételt is készült. A hősök való életbe átemelt figuráit a pick-ban fázis alatt a meccseket nézők is láthatták: a streamet figyelőknek semmit sem kellett tenniük, ők tálcán nyújtva kapták meg az élményt, míg azok akik a stadionban voltak, a fülkék fölé elhelyezett kivetítőn csodálhatták meg ezt a vadonatúj technikai újítást.
Az All-Star meccs alatt felfedésre került OD és Centaur szerelem-gyereke
A Key Arena melletti parkban most is helyet kapott az óriási kivetítő, hogy a szabadban is bárki élvezhesse a The Internationalt. Több caster és Dota-személyiség is kilátogatott ide, hogy a rajongókkal együtt vegyenek részt az össznépi szurkolásban. Ide még azok is kilátogathattak, akik nem rendelkeztek jeggyel, hiszen a zöldövezet mindenki számára nyitott. Az nVidia még arra is odafigyelt, hogy senki se szomjazzon: az aréna külső terében kutakat állítottak fel, ahol a megfáradt utazók egész nap friss, hideg vízzel engedhették tele a kulacsaikat. Még amiatt sem kellett aggódniuk, hogy egy-egy fontos ütközet alatt lemerül a telefonjuk az egésznapos szelfizéstől és wifi-használattól. Akik belépést nyertek a Dota-szentélybe, azok ingyen használhatták a T-mobil töltőstandjait, ahol kétszer olyan gyorsan nyerhették vissza az elvesztegetett energiát, mintha máshol tették volna.
Nem éppen tengerre néz a szoba, de meg lehet szokni
Adásban
A felállás idén is hasonló volt az eddig megszokotthoz, csupán pár változás történt. A torna formátuma megmaradt: a felsőágon végig BO3-as mérkőzéseket láthattunk, az alsón pedig csak az első napon volt „hirtelen halál”, keddtől a bent maradt csapatok szintén Best of 3 formában verekedtek meg a győzelemért.
#Mooo
A legkomolyabb változás az eseményre meghívott tehetségek és az ő szereplésüknek a mértéke volt. Ezúttal nem 1, hanem 2 panel is működött egyhuzamban: a fő panel, ahol az esemény műsorvezetője, Redeye és annak 3 partnere foglalt helyet és a draft panel, ahol Kotlguy és az analizáló segédjei csevegtek a meccsek részét képező tervező fázis alatt. Purge is megkapta a neki kijáró figyelmet és most egyedül kellett helyt állnia. Az ő szegmenseit egyes game-ek és szériák lejátszása után láthattuk, ahol 3-4 percben kiemelt egy-egy fightot és ezeket magyarázta el lassított tempóban, részletekbe menően. A kis oktató szegmensként felfogható összegzők alatt mutatta be a Valve a hamarosan Dota TV-re is érkező szpektátor módbéli újításokat, amiket hamarosan mindannyian élvezhetünk.
Azért az öltönyös dresszparti sem maradthatott humor és némi mémelés nélkül: megesett, hogy a standot a Szezám utca lakóihoz hasonló bábuk foglalták el és még Purge magánszegmense is megkapta a magáét. Az egész heti időjárás jelentéshez való hasonlítgatás oda vezetett, hogy végül valóban rávették az urat, hogy tartson egy rövid összegzést a napokban érkező éghajlati változásokról.

Sok dudás egy panelen
Videóanyagból sem volt hiány. A szokásos játékos profilokon és riportokon kívül érkezett egy új mozgókép-család, amit a The International Archives címet kapta. Ezekben a videókban visszatekinthettünk a korábban TI-ok emlékeztes pillanataiba, mint amilyen a TI 3 alatt a NaVi féle Fountain hook volt, illetve a Liquid és az LGD párharca, ahol az Észak-amerikai csapat első körben kiütötte a torna nyertesének jósolt kínaiakat, ugyanabból az időből. Az intejúkról pedig azúttal nem kizárólag Kaci gondoskodott, hanem Slacks is. Ketten remek párost alkottak és kifejezetten pazar volt a kettejük kémiája.
Nyugat bukása, Kelet felemelkedése
Senki sem számított rá, hogy az amúgy elég stabilnak tűnő csapatkörök után minden a feje tetejére áll a Main event alatt. Rögtön az első napon durva pofont kapott az európai szcénát kedvelők egysége. Idén ismét bizonyítást nyert a tény, ami igazolja, hogy Arteezy olyan, mint egy rossz gyógyszer: beveszed, akkor nem nyersz TI-t. Ezt Puppey a saját bőrén tapasztalta, amikor első körben egyszeriben kiestek az LGD-vel szembeni mérkőzésük után. Habár az is igaz, hogy már boothba való érkezésükkor és az early game alatt egyaránt látszott, hogy a Secret mentalitás terén nincs csúcsformában. Ezután a Liquid ejtette ki a javuló tendenciát mutató NaVit egy BO1 mérkőzést követően és az OG is a Lower bracketbe kényszerült miután a koreai MVP.Phoenix 2-1 arányban megverte őket. Másnap a torna favoritjai kihullottak a mezőnyből miután a fülöp-szigeteki TNC Gaming Demon vezetésével ledarálta őket 2-0-ra.

Amikor meglátod, hogy összeomlott a bracket predictionöd
Egyedül a Liquid és az Alliance maradtak talpon. Amíg az alsó ág királyaiként is ismert Kuroky-csapat a Lower bracketen küzdött tovább az életéért, addig az Alliance a felsőn próbált meg előre haladni, kevés sikerrel. Kedden 2-0-ra kikaptak az EHOME-tól, majd másnap a Fnatic verte meg és ejtette ki őket. Egyedül a Liquid tartotta magát, akik bejutottak a legjobb 8 közé, majd szintén a Fnatictól kikapva búcsút intettek az Aegisnek.

Team Liquid szürke hangulatban
Amíg az egész évben domináló európai csapatok sorban hullottak el, addig a kínai és délkelet-ázsiai különítmények páratlanul jól teljesítettek. A TNC, akiknek kétszer kellett átesniük a nyílt kvalifikáción, hogy bejussanak a regionális kvalira gyengén muzsikáltak a group stage-en, ám a fő esemény alatt igazi mesebeli történetet kreáltak játékukkal, és amerikai kapitányukkal, Demonnal, akinek vezetésével sikerült kiütniük az OG-t. Az EHOME és a Fnatic szintén megtáltosodtak, ám előbbiek csak a 6., míg az utóbbiak a 4. helyig jutottak. Egyértelmű dominanciát kizárólag a Wings Gaming mutatott, akik egy roppant egyszerű taktikát alkalmaztak: majd’ minden hőst játszottak, ami a poolban megfordult. Mondjuk az sem tett rosszat, hogy Universe Voidját és MinD_ContRoL Axe-át megszégyenítő eredményt produkált Faith_bian.

A TNC összetart
A nyugatiak két bástyába kapaszkodva reménykedtek abban, hogy megtörik a TI tradíciót és idén ismét egy nem keleti csapat viszi haza az Aegist. Az EG és a DC is kiemelkedően jól játszott az egész torna alatt. Az EG közel ugyan azzal a rosterrel érkezett címet védeni, mint amivel tavaly nyertek, annyi különbséggel, hogy Aui helyére beugrott a közel egy éven át inaktív 18 éves svéd tehetség: Zai. A DC pedig a Manila Major előtti átigazolási időszak óta parádésan alakít önmagához képest. Igaz, a Fülöp-szigeteki major alatt nem arattak osztatlan sikert, ám így is túlszárnyalták korábbi teljesítményeiket. TI-on azonban igazán előbújt belőlük a bennük rejlő potenciál. A tornát rögtön a felső ágon kezdték, ahonnan a Wings küldte le őket az alsóra, ám onnan végigverekedték magukat egészen a döntőig, hogy szembenézhessenek az EG-vel, ahol aztán megverték az amerikai óriást.

Nézzétek meg ezt a fiút, ő még sokra viszi majd
A grand finálé alatt ismét szembetalálták magukat a Wings-zel, ahol a teljes nyugat egységesen őket támogatta, amíg a keletiek bosszúért sírtak a temérdek kiejtett SEA és kínai csapatért. Ez a felállás így volt tökéletes, mivel a DC hiába van NA csapatként számon tartva, voltaképpen ők testesítették meg az Internationalt az igazi nemzetközi rosterükkel. Moo (NA), Misery (EU), W33 (EU), Saksa (EU) és Resolut1on (EU/CIS) a nyugat minden irányából érkeztek, hogy együtt megdönthessék a Wings uralmát.
A finálé 3-1-es eredménnyel zárult, amit végezetül a Wings Gaming nyert, így ismét Kína vihette haza az Aegist és a vele együtt járó több, mint 9 millió dolláros nyereményt. Ám nem csak ők voltak, akik nyertek valamit. A csütörtöki napon rendezett All-Star meccs előtt megrendezésre került a cosplay verseny, amit az a Legion Commander CP nyert, amit éveken keresztül készített a viselője. A Grand finálé után pedig bejelentésre került a kisfilm verseny nyertese is, ez a Lanaya is Mine lett. Készítőjéről Maxime Lebledről érdemes tudni, hogy számos alkotását láthattuk már a Dota 2-ben, például neki köszönhetjük a Faceless Rex couriert, ami a tavalyi TI nagy slágerévé vált, illetve a srác jelenleg a System Shock Remastereden dolgozik.
A TI6 bajnokai, a Wings Gaming
Mind technikailag, mind pedig felkészültségben felülmúlta magát a Valve az idei TI-jal. Amíg tavaly szenvedtünk a hosszú órákra nyúló csúszásoktól és a DDOS támadásoktól, most semmi ilyesmiről nem volt szó. Minden a tervek szerint alakult és még jobb volt, mint amire számítottunk. Amit személy szerint hiányoltam az a Manilában bemutatott Battleview volt, de bánja kánya, ha már arra is gondot fordítanak, hogy a színpad kijelzője ne egy nagy screen legyen, hanem sok pici, ami szebb és részletgazdagabb képet biztosít még messziről is. Jó helyre ment a Compendium pénzünk, fiúk.