A Meridian: New World a hazai Elder Games új játéka, mely csapat tulajdonképpen egyetlen elkötelezett embert számlál: a magyar Tarsoly Ede egyszer már letette névjegyét a Shattered Originsszel, most viszont minden korábbinál grandiózusabb alkotással készül elkápráztatni az indie-szféra rajongótáborát (még úgy is inkább őket, hogy ez esetben is van kiadó). Egy tartalmas, nagyszabású stratégiai játékról van szó, mely azonban furcsamód nem tartalmaz multiplayert, helyette inkább egy izgalmas sci-fi történetet kíván elmesélni, fordulatokkal, meglepetésekkel, fejlett mesterséges intelligenciával és minden igényt kielégítő, tartalmas kampánnyal.

Meridian, az új világ

A Meridian: New World viszonylag optimista felütéssel indít: az emberiség már túllépett saját korlátain és utat tört a csillagok felé, ám eközben a Földet rendesen leamortizálta és túl is népesedett kicsit. A megoldás az új bolygók felderítése és kolonizálása, mindközül kitűnik pedig a gyönyörű Meridian, mely azonban nagyon messze van és annak ellenére, hogy látszólag békés, természetes életben gazdag planéta, számtalan veszélyes titkot rejteget. Így aztán eleinte csak egy kisebb expedíció indul útnak Daniel Hanson vezetésével, akit a játékos személyesít meg. Hansonról azon felül, hogy jó vezetői képességekkel rendelkezik, egyelőre nem sokat tudunk, de annyi bizonyos, hogy a karakterközpontúnak ígért sztori számtalan titkot fog elénk tárni, komoly döntések meghozására kényszerít bennünket, sőt, még aktív feladataink elvégzése közben is folyton mérlegelnünk kell majd. Például kapunk egy küldetést négyféle céllal, de csak az egyik teljesítése fér bele a szűkös időkeretbe. Hogy melyik mellett tesszük le a voksunkat, a misszió végi előnyök és hátrányok arányát dönti el, azaz amit főzünk, azt meg is kell ennünk. Ede szerint egyébként a Meridian: New World a történetről és a stratégiáról szól, a döntések lehetősége inkább csak amolyan extra.

És ha már szerepjátékok: a Meridian: New Worldben a játékosnak saját parancsnoki profilja van, mely a megvívott csaták és a teljesített küldetések függvényében nyer tapasztalati pontokat. Ahogy ilyenkor lenni szokott, szinteket lépünk, az XP-t pedig képességekre költjük, melyekből rengeteg várható -- ezek többsége lépcsőzetesen erősíthető lesz. Az így felépített parancsnoki profil azonban csak egy a sok közül: ha akarjuk, legközelebb teljesen eltérő skilleket oldhatunk fel, jelentősen átalakítva a játékmechanika passzív oldalát. Ezen felül, hogy még „RPG-sebb” legyen az összhatás, a küldetések között visszatérünk a Dropshipnek nevezett hajóra, ahol is Hanson parancsnok mellett négyfős legénység teljesít majd szolgálatot. Ez idő alatt szabadon sétálgathatunk a fedélzeten és beszédbe elegyedhetünk a társainkkal. A karakterek nem csak 2D-s papírmaséfigurák lesznek, hanem valódi személyiségek, akiket érdekel a véleményünk, és ha nem tetszenek nekik a döntéseink, akár meg is utálhatnak bennünket. Ez a játék elején még csak savanyú, szűkszavú válaszokat fog eredményezni, de a történet vége felé egy-egy szereplő irántunk táplált érzései nagyon komoly kihatással lehetnek a Meridian: New World végkimenetelére.

RTS a javából

Látható tehát, hogy a Meridian: New World komoly és összetett menedzselést ígér, de ez csak a jéghegy csúcsa, hisz itt ízig-vérig RTS-játékmenetről van szó, melyben a stratégiai gondolkodás és az előrelátás kulcsfontosságú szerepet tölt be. Ezt picit megnehezíti, hogy a játék tervezésekor Ede igyekezett távol tartani magát az unalmas kő-papír-olló rendszertől, és inkább a sokféle variáció nyújtotta kiismerhetetlenség felé közeledett. Az egységek például egyenként átalakíthatók, szerelhetők rájuk sztenderd és extra erős kiegészítések, fegyverek -- összesen száznál is több variáció lehetséges. Nem lehet azonban mindenkit maximumra tápolva harcba indulni úgy, hogy biztosak vagyunk a győzelemben.

A Meridian: New World mesterséges intelligenciája ugyanis tanulékony, saját taktikát dolgoz ki, és mivel már egy olyan gyakori szituáció is, mint hogy az ellenfél tankok gyártásába kezd, egy sor hatásos megoldással kecsegtet, az előzetes, önismétlő rutinok itt nem tudnak működni. Mivel viszont az MI állandóan feltalálja magát, a játékosnak is újabb és újabb taktikákkal kel előrukkolnia. A tipikus RTS-formula tehát nem állja meg a helyét, a fejlesztés fő célja is inkább annyi, hogy a sikeres stratégiák közül egy se legyen alkalmas minden helyzetben. Egyébként, ha már szóba jött a gyártás, a Meridian: New Worldről tudni kell, hogy tipikus bázisépítős stratégia, erőforrás-kitermeléssel, és egy apró, de ügyes csavarral. Ha a játékos nem mozgósítja az egységeit és hódít újabb területeket, egy idő után elfogy az élelmiszere, azaz rá van kényszerítve a költözködésre. Ezáltal elkerülhetetlen a folyamatos konfrontáció, és a „várom, hogy az ellenfél rám támadjon, majd miután visszavertem, letarolom a kimerült bázisát” taktika egyszerűen kiesik a ringből.

Stratégia egy személyre

A Meridian: New World eddig kiváló játéknak tűnik, ám van egy kis bökkenő: az Elder Games költségvetése akadályozta a többjátékos mód kifejlesztését, így Ede már a munka korai szakaszában eldöntötte, hogy multiplayer nem lesz a programban. Lehet sírni -- mindazonáltal Ede szerint a Meridian: New World ötlete hét éve pattant ki a fejéből, így a két évvel ezelőtt kezdett tényleges fejlesztés idején már tudta jól, milyen kampányt szeretne felépíteni. Nem volt hát akkora szívfájdalom megválni a multis elképzelésektől. A sztori folyamán egyébként csak egy frakciót irányíthatunk, az embereket, de köszönhetően a sokféle testreszabhatósági opciónak, egy-egy végigjátszás teljesen más arcát mutatja majd fajunknak.

De még milyen arcát! A Meridian: New World az eddigi képek és videó alapján nagyon-nagyon jól néz ki -- és nem csak ahhoz képest, hogy egyetlen ember munkájáról van szó. Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy a technikai hátteret a Synapsegaming nevű cég SunBurn motorja szolgáltatja, mely kiváló fény-árnyék effektusokra ad lehetőséget, illetve az Elder Games három külsős dolgozója is mind a játék látványvilágába segített be. Mondjuk ez meg is látszik rajta: a pályák a fagyos sarkköri területektől a dús esőerdőkön át a sivatagokig terjednek, unatkozni tehát nem fogunk. Minderre remek animációk is kiváló speciális effektek teszik fel a koronát. Persze a gyönyörnek ára van, a Meridian: New World kétmagos processzort és DX10-es VGA-t követel minimum. (A pontos gépigényt csak később tudjuk meg.)

Jövőre vár egy új világ

A Meridian: New World egyelőre kizárólag PC-re készül, és ha minden rendben halad, 2014 második negyedévében meg is jelenik. A digitális forma mellett dobozos gyűjtői kiadás is várható, így ha valaki nagyon beleszeret Tarsoly Ede munkájába, akár a vitrinben is nézegetheti majd. Magyar nyelv egyelőre nem várható, mert a „csapat” szűk összegből dolgozik, de a jövőben még akár egy hivatalos magyarítás is megjelenhet a játékhoz. Bízzunk benne, hogy büszkék lehetünk majd a Meridian: New Worldre, na meg persze Edére, aki évek óta azon töri magát, hogy öregbítse a magyar játékkészítés hírnevét. A programra egyébként még visszatérünk a Games-Com alkalmával, hisz a német kiállításra kipróbálható sajtóváltozattal készül az Elder Games.

Meridian: New World -- Megjelenés: 2014 Q2 -- Gépigény: nem ismert