Mind a tavalyi Battletech, mind az idei Mechwarrior 5: Mercenaries egy rövidke felvezetéssel kezd, mely röviden elmeséli, hogy mégis miként kerültek ezek a bazi nagy monstrumok a 31. század hadszíntereire. Mi a pár mondatos leírásnál mélyebbre merészkedünk, de a fogyaszthatóság jegyében még mindig csak nagyjábóli áttekintést tudunk adni a 30 év alatt íródott fikcióról, melyhez számtalan alkotó hozzátette a maga szeletét.

Itt jegyeznénk meg azt is, hogy az eddig megjelent játékok történéseinek időpontját betűzdeljük az idővonalba, de azok nem számítanak a hivatalos kánon részének.

A kezdetek

A Battletech-univerzumban minden egy kicsit másként történt: a Szovjetunió 2014-re omlott össze egy második hidegháború után, 2016-ra pedig már emberi kolónia volt a Holdon. 2020-ra már fúziós energiaforrásokkal rohangáló űrbárkák közlekedtek, de az igazi áttörésre még várni kellett: 2050-re tudott az emberiség a környező csillagrendszerek lakható bolygóiról, de azokat elérni csak további szűk hatvan évvel később, a fénysebességnél gyorsabb utazás 2107-ben történt kifejlesztése után sikerült.

battletech-2107-ftl-travel.jpg

Ezután az emberiség kirajzott, 2235-re mintegy hatszáz kolóniát létesített a Földtől számított 120 fényévnyi sugarú körben. Egy ekkora birodalom fenntartása azonban nehézségekbe ütközött. A Külső Világok lázadása után a regnáló párt 30 fényévnyi távolságra szűkítette a hatalmi körét, és a kolóniáknak szabad kezet adott ügyeik intézésére. Ez az instabil helyzet kitartott 2315-ig, mikor a teljes rendszer összeomlott és végül megszületett a Terran Hegemónia.

Mondanunk sem kell, ez a korszak sem a békéről volt híres, így egy, a házak közötti területi vita 2412-ben a Tintavel bolygó szinte teljes pusztulásához vezetett. Ekkor fektették le az Ares Egyezményt, mely a hadviselést szabályozta, a tömegpusztító fegyvereket visszaszorította, ezzel teret engedve egy újfajta fegyvernek: a BattleMecheknek. Az első darabokat a Terran Hegemónia fejlesztette ki 2439-re, majd vetette be négy évvel később. A terveket a Lyrai Köztársaság lopta el, ezt követően az összes nagy házhoz eljutottak, azóta ezek a monstrumok a csataterek állandó résztvevői.

battletech-msk-5s-mackie.jpg

Képünkön az első valódi 'Mech, a "Mackie" MSK-5S típusa

A Csillagok Ligája és az Exodus

2571-re közös megegyezéssel megalakult a Csillagok Ligája, mely a nagy házakat tömörítette és közel 200 év békét hozott a Belső Szférában, de a hatalmi körön kívül eső Perifériára a húsz évig tartó Újraegyesítési Háborút zúdította, bizalmatlanság és ellenállás magvait vetve el. Közvetve ez vezetett a Liga bukásához is: mikor a 28. század derekán regnáló uralkodó egy balesetben elhunyt, az öt nagy ház képviselője úgy gondolta, övék a hatalom, nem pedig a fiatalkorú trónörökösé, Richard Cameroné. Újrakezdődtek a Perifériát érintő határvillongások, ami lefoglalta a Liga erejének javát. Ezt kihasználva a Peremvilágok Köztársaságának vezére, Stefan Amaris puccsot tervelt és miután Cameron bizalmába fogadta, lemészárolta őt és családját, majd magához ragadta a trónt.

Kerensky tábornok vezetésével a Csillagok Ligájának Védelmi Erői tizenhárom év véres küzdelem után legyőzték a trónbitorlót és megpróbálták helyreállítani a Ligát, a nagy házak viszont féltek hatalmától és megfosztották minden címétől. A Liga hivatalosan 2781. augusztus 12-én szűnt meg létezni, Kerensky pedig ebben – nagyon helyesen – csak a kezdeteket látta és 2784-ben a Védelmi Erők mintegy négyötödével még fel nem derített bolygókra távozott. Ez volt az Exodus, melynek következményeit évszázadokkal később még nyögni fogják a trónért marakodók.

battletech-jenn-ravenna-star-league-tronterem.jpg

Az Örökösödési Háborúk

A kétszáz év békét kétszázötven év szinte szakadatlan háború követte, melyet négy szakaszra bonthatunk: a négy Örökösödési Háborúra. Ezeket annyira nem részletezzük, mert akkor holnap estig folytathatnánk a képzeletbeli történelemórát, inkább pontokba szedjük őket, kiemelve a főbb eseményeket.

Első Örökösödési Háború (2781-2821): Megszületik a szinte vallásos szektaként működő ComStar, mely a fénysebességnél gyorsabb közlekedési hálózatot üzemelteti. Mindenki tesz az Ares Egyezményekre, az ezt követő népirtás és elképesztő mértékű pusztítás a felszerelések javát, de még a technológiai tudást is rombolja.

Második Örökösödési Háború (2830-2864): Az emberiség tudása a kegyetlen pusztítás miatt tovább erodálódik, a bolygók java 20. századi szintre esik vissza, de a legfejlettebbek sem járnak a Terran Hegemónia koránál előrébb. A ComStar keze is benne van a lecsóban, igyekszik monopolizálni minden tudást, amit meg nem tud, azt elpusztítja.

Harmadik Örökösödési Háború (2866-3025): Ennek a vége felé, 3015-ben csöppenünk a Mechwarrior 5: Mercenaries eseményeibe, és még később, 3024-ben kezdődnek a Mechwarrior első részének történései. Egyébiránt a házak ráeszmélnek, hogy lassan már gyártani sem tudják a BattleMecheket, így a harcok hevessége is csökken.

Negyedik Örökösödési Háború (3028-3030): Rövid, de annál intenzívebb összecsapás a házasság lévén szövetségre lépett Steiner-Davion ház és a Belső Szféra másik három házát, a Liao, Kurita és Marik családokat tömörítő, ComStar „szponzorálta” Kapteyn Konkordátum között. Ez az egyetlen a négy Örökösödési Háborúból, melynek egyértelmű győztese van: a Steiner-Davion ház, mely így a Belső Szféra legerősebb hatalmává válik a Liga bukása óta.

battletech-griffin-succession-war.jpg

Ezt követően további kisebb léptékű konfliktusok következtek, az Andurieni Elszakadási Háború, a Ronin-háború, és a tíz évig elhúzódó 3039-es Háború, mely alatt elkezdődnek a Mechwarrior 2: Mercenaries történései, és a következő fejezetünk végéig tartanak, egy izgalmas és méretes szeletet adva az univerzum egyik legmozgalmasabb korszakából (3044-3052).

A Klánok Inváziója

A Negyedik Örökösödési Háború sem hozott tartós békét, már mindenki egy újabb nagy konfliktus kirobbanására számított. Ez be is következett, csak nem abból az irányból, ahonnan várták: a belső viszályokat zárójelbe helyezte egy rég elfeledett ismerős, Kerensky tábornok „hagyatéka”. 3049-ben a Liga önkéntes száműzetésbe vonult Védelmi Erői – akiket mostanra Klánokként ismertek – tértek vissza, hogy jogosnak tartott tulajdonukat megszerezzék és elpusztítsák a korrupt, hataloméhes házakat, akik elűzték alapítójukat. Ezzel egyidőben kezdődik a Mechwarrior 3 sztorija, melyben a Füst Jaguár klán elleni offenzíva részesei lehetünk.

A Klánok nagy előnye volt, hogy őket nem tépázta 250 év belháború és nem állt meg technológiai fejlődésük. Új, a Belső Szférában ismeretlen OmniMechjeik fölénye és a meglepetés ereje is mellettük állt, viszont sajátos becsületkódexük – egy amolyan íratlan busidó, a Zellbrigen – egyes esetekben ellenük dolgozott. Az offenzívát rövid ideig megtorpantotta az ilKhan (a legfőbb fővezér) 3050-ben bekövetkezett halála, az új ilKhan (Ulric Kerensky) megválasztásáig pedig a Belső Szféra egyévnyi lélegzetvételhez jutott.

battletech-clan-haboruk-mad-cat.jpg

A ComStar kezdetben segítette a Klánokat, de amint kiderült, hogy valójában a Föld, azaz Terra a céljuk, mely a ComStar egyetlen közvetlen fennhatósága alatt álló bolygó, végül ellenük fordultak. A civilizáció bölcsőjének elpusztítását mindenki el akarta kerülni, így a szembenálló felek egy proxy-csatában egyeztek ki, melynek értelmében aki nyer, az diktál: ha a Klánok, akkor a ComStar behódol és hatalmi szárnyuk lesz; ha a ComStar, akkor a Klánok tizenöt évig beszüntetik a harcot. 3052-ben az ennek helyszínéül szolgáló bolygó után elnevezett Tukkayidi Szerződéssel, a támadó erők vereségével véget ér az invázió.

Polgárháborúk kora

Persze a Klánok egy része nem nyugodott bele a vereségbe, és az offenzívát végső soron elvesztő Ulric Kerensky ellen fordult. Kerensky azonban nem hagyta magát, a szerződés megszegését pedig úgy akarta megakadályozni, hogy a legerősebb klánokat kijátssza egymás ellen, ezzel annyira legyengítve őket, hogy a Belső Szféra ellen már ne legyen erejük támadást szervezni. És bár ez végső soron sikerült neki, becsületességéért életével fizetett. Ebbe a korszakba csöppenünk a 3057-es év elején, a Mechwarrior 2 történései során, és választhatunk, hogy melyik oldalon szállunk be a belviszályba.

battletech-concept.jpg

Ulric terve ugyan működött, a Jáde Sólyom klán 3058-ban mégis támadást indított a Lyran Köztársaság ellen, melynek egyetlen valamire való eredménye a nagy házak egyesülése és végső soron a Csillagok Ligájának újjászületése volt. Az újonnan alakult szervezet Victor Steiner-Davion vezetésével ellentámadásba lendült, és a korábban már legyengült Klánokat egyesével legyőzte.

Csakhogy távollétében Katherine Morgan Steiner-Davion elorozza a hatalmat fiatalabb testvérétől és az egész Belső Szférát ilyen-olyan módon érintő polgárháborút robbant ki, mely öt éven át dúl a Belső Szférában. Ez a korszak szolgál a Mechwarrior 4: Vengeance és a Mechwarrior 4: Mercenaries táptalajául is, mely végül Katherine 3067-es száműzetésével zárul.

Sötét jövő

És ezzel ugyan még mindig nincs vége a Battletech-univerzum írott történelmének, de az eddig megjelent Mechwarrior-játékok elfogytak, így mi sem haladunk most tovább. A cikk létrejöttében nélkülözhetetlen segítséget nyújtott a Sarna.net elképesztő méretű tudástára, innen is köszönet az elkötelezett rajongóknak, akik az oldalt üzemeltetik!

battletech-dark-age-era.jpg