Csapj fel szerzetesnek, és az ige hirdetése helyett tégy meg mindent, hogy az általad vezetett kolostorban készüljön a legjobb sör! Tökéletesítsd kolostorkerted, szerezd be a legjobb nyersanyagokat, és növeld sörfőző mestered tudását.

A „kolostor” szót hallva elég sok dolog az ember eszébe juthat: a hitélet iránti teljes elkötelezettség, a fantasztikus építészet vagy épp a zárt közösségi élet minden elemét kiszolgáló telep, de a „sör” egész biztos, hogy a lista leghátsó részére kerülne. Andreas Schmidt és Michael Kiesling gondolatai azonban egészen máshogyan működnek, ami elsősorban az utóbbi alkotó esetében érhető, akinek a nevéhez olyan játéklegendák kötődnek, mint a Tikal vagy az évente új epizóddal jelentkező Azul-sorozat. És mi a közös ezekben? Nemcsak az, hogy mindegyik egy rendkívül egyedi témát dolgoz fel, de az is, hogy Kiesling játékai elég sokszor kerültek már fel a Spiel des Jahres listájára, és ez alól a 2017-es Heaven & Ale sem kivétel!

HEAVEN & ALE – MENNYEI SER

  • Gyártó: Eggertspiele
  • Partner: Piatnik
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-4 fő
  • Játékidő: 60-90 perc
  • Korcsoport: 12+
  • Nehézség: 3.24/5
  • Ár: 12 990 Ft

A Piatnik kiadó által lokalizált Heaven & Ale: Mennyei ser műfaját tekintve egy euró stílusú, vérbeli gamerjáték, lapkalehelyezős és gazdaságépítős elemekkel, melyben minden játékos egy kolostor vezetőjét alakítja. A cél létrehozni egy olyan kolostorkertet, melyben a nyersanyagok és szerzetesek használatával sikerül a lehető legmagasabb szintre fejleszteni a sörfőzés összes fontosabb elemét, ezáltal szerezve meg a lehető legtöbb győzelmi pontot.

Ehhez minden játékos saját játékostáblát kap, amely több szekcióra oszlik: termeléssávra, termeléshelyre, egy napos és egy árnyékos oldallal rendelkező kertre, valamint lapka értékelő helyekre. A játék adott számú fordulóból áll (ez a felek számától függ: 2 fő esetén 3, 3 fő esetén 4, 4 fő esetén 6 forduló). A játék akkor ér véget, amikor az utolsó forduló során az utolsó játékos is belépett bábujával a kezdőterületre, ezt követően pedig jön a kiértékelés.

ÁRPA, MALÁTA

De hogyan is zajlik ez a gyakorlatban? A Heaven & Ale szíve és lelke nem csupán a játékosok saját táblája, de a főtábla is. Minden résztvevő rendelkezik egy saját bábúval, amit ezen főtáblán mozgat előre a forduló során, egészen addig, míg vissza nem jut a kezdőhelyre, ezzel saját részéről befejezve az adott fordulót. Az, hogy valaki mennyit lép előre, egyáltalán nincs korlátozva, mindenki a belátása és a stratégiája szerint halad előre, kötelezően végrehajtva annak a mezőnek az akcióját, ahová léphet.

Négyféle akciómező van: nyersanyagmező, szerzetesmező, értékelőkorong-mező és hordómező. Ezek mindegyike teljesen egyedi akciót tesz lehetővé. A nyersanyagmezőre lépve lehet megvásárolni a kert feltöltéséhez szükséges nyersanyaglapkát. Ennek ára két dologtól függ: egyrészt attól az úgynevezett hozamszámtól, amely a lapkán található, valamint attól, hogy a kert napos vagy árnyékos oldalára kerül-e. Az árnyékos oldal esetében pontosan annyi dukátot (azaz pénzt) kell befizetni, amennyi a kártyán szerepel, míg napos oldal esetén ennek a dupláját. Mind az árnyékos, mind a napos oldalon több mint egy tucatnyi beépíthető terület található, és egyáltalán nem mindegy, hogy mi hova kerül, de ugyanez mondható el a szerzeteslapkákról is, melyek költsége szintén ezen szabályt alkalmazza.

CSÖRÖG A PÉNZ

Mi a különbség az árnyékos és a napos oldal között? Az, hogy a termelés során mihez jut hozzá a játékos! A táblán található értékelőkorong mezőkre lépve lehet ténylegesen is learatni a megszerzett és beépített lapkák jutalmát. Az értékelőkorong-mező négy variációban érhető el (A,B,C vagy A/B/C), és ez határozza meg azt, hogy a megkaparintott értékelőkorong mely értékelőhelyre tehető le. Ez minden játékostábla jobb oldalán található meg: az ottani ikonok a megszerezhető nyersanyag- és szerzetes lapkáknak felelnek meg. A játék folyamán minden ilyen mező csupán egyszer értékelhető ki, így alaposan meg kell gondolni, melyik a legideálisabb pillanat ahhoz, hogy „termeljünk”.

Az „A” értékelés során az úgynevezett „x-értékelőhely” használható. Ilyenkor meg kell nevezni egy hozamszámot (1-től 5-ig) és a játékostáblán található összes olyan nyersanyaglapka aktiválásra kerül, amin ezen szám van! Az árnyékos oldalon található ilyen lapkák pénzt, azaz dukátot termelnek (pontosan annyit, amennyi a lapkák összértéke), míg a napos oldalon az adott nyersanyag termelési rátája nő. A „B” értékelés során a szerzeteslapkák aktiválhatók, akik a vele közvetlenül szomszédos nyersanyaglapkákat aktiválják, beleértve a további szerzeteslapkákat is (az így aktivált, tehát nem kijelölt szerzetesek a sörfőzőmester termelését növelik). A „C” értékelés esetében specifikusan egy nyersanyagtípus aktiválódik, azaz azt kell kiértékelni: például az összes élesztőt, malátát vagy épp vizet.

Miért is fontos ez a kiértékelés? Egyrészt azért, mert csak így lehet pénzhez jutni, ami nélkül nem lehetne nyersanyag- vagy szerzeteslapkát megvásárolni, másrészt mert muszáj növelni minden egyes nyersanyag termelési rátáját. A végső, nem annyira egyszerű pontszámítás során ugyanis figyelembe kell venni a sörfőzőmester által elért szintet, és a legrosszabb helyen álló nyersanyagjelző termelési rátáját: a kettőt összeszorozva jön ki az alap győzelmi pont érték.

JÁRT UTAT...

A játék folyamán ezért folyamatosan figyelni kell arra, hogy mindig legyen elegendő pénz, hogy folyamatosan nőjön a nyersanyagok termelési rátája, és hogy lehetőség szerint a játéktábla mindkét oldalának szerep jusson, úgy, ott és akkor népesítve be azt, amely a lehető legnagyobb hozammal kecsegtet. A lapkalerakásnak is megvan a maga fortélya, a kertben találhatók bizonyos csűrhelyek, melyeket, ha sikerül körbezárni (azaz mind a 6 vele szomszédos helyen van lapka), akkor az egyes lapkák összértékének megfelelő csűr rakható le. Ez a rajta szereplő aktivációs jutalmat hozza, azaz adott mennyiségű és elhelyezkedésű lapkát aktivál, extra termeléshez juttatva így tulajdonosát, amely már rövidtávon is éreztetheti a hatását.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Ez remekül tetten érhető a hordómezőkön. A főtáblán mindössze két ilyen mező van, ezekre lépve szerezhetők meg az extra győzelmi pontot érő hordók. Ezek tulajdonképpen célok elérését honorálják: ilyen lehet a napos vagy az árnyékos oldal teljes beépítése, egy vagy több nyersanyagjelző termeléshelyének maximalizálása, vagy értékelőkorong lerakása mind az 5 nyersanyaglapka értékelőhelyén. Minden ilyen célnak van egy kis és egy nagy hordója: a nagy 4, a kicsi 2 győzelmi pontot ér.

A győzelem felé vezető út pedig már-már határtalan: a Heaven & Ale egyszerű szabályrendszere mögött egy hihetetlen mélységgel rendelkező taktikai rész lapul, amely millió kombinációs lehetőséget rejt, amit nagyban befolyásolnak a riválisok lépései is, hiszen szinte folyamatos a küzdelem a főtábla játékmezőiért, és az azokon található, véletlenszerűen kirakott nyersanyaglapkákért. A Heaven & Ale kifejezetten mesterien lavírozik a szélsőségek között: az egyszerű szabályrendszer ellenére komplex játékmenet, az engine-building nehézségét remekül ellensúlyozza a lapkalehelyezés könnyedsége, a műfajból és a játékmenet rétegeiből eredő relatív hosszúságot pedig a fordulók pörgőssége. Ha nem is lett akkora, az egész világot meghódító sikercím, mint a hasonló elven működő Mars Terraformálása, mégis legalább annyira kihagyhatatlan!