2017 vitán felül a Playerunknown’s Battlegrounds éve volt. Brendan Greene játéka tavaly márciusban jelent meg korai hozzáférésben, de év végére már minden létező rekordot megdöntött a Steamen, és a legkeresettebb címek listájáról a mai napig nem lehet kirobbantani. Az eredetileg csak PC-n elérhető program azóta már ellátogatott Xbox One-ra és mobilra is, hihetetlen népszerűségének hála pedig az addig eléggé hanyagolt battle royale zsánert is egyre többen fedezték fel.

Így született meg végül a Fortnite Battle Royale módja is. Az Epic munkatársai az elsők között látták meg a lehetőséget a koncepcióban, és azonnal le is csaptak rá. Külön érdekesség, hogy az eredeti Fortnite egy kooperatív, a hangsúlyt a túlélésre helyező alkotás lett volna, azonban az ingyenes és felkapott játékmód sikere végül maga alá temette ezt a megközelítést, így ma már igen sokan csak battle royale címként ismerik az Epic lövöldéjét.

Adva van tehát két hihetetlenül sikeres és népszerű játék, melyek egyik rekordot a másik után döntik meg, a kérdés már csak az, vajon melyik a jobb?

A látvány nem minden?

Talán a legszembetűnőbb eltérés a két cím között azok grafikája. Bár mindkét játék alatt az Unreal Engine dübörög, a Fortnite-nál egy színesebb, vidámabb világot kapunk, mely az animációs filmeket idézi már első ránézésre is, míg a Playerunknown’s Battlegrounds esetében a készítők maradtak a borúsabb, sötétebb árnyalatokkal dolgozó, realisztikusabb látványnál. Ugyanez a kettősség pedig nem csak a külcsínben, hanem a programok hangulatában is megmutatkozik.

A Fortnite esetében jóval kevesebb a stressz egy-egy meccs során. Az összecsapások végén csak nagyon minimális jutalom jár az elért helyezésünkért, így sokkal kisebb rajtunk a nyomás, sokkal nyugodtabban, lazábban is játszhatunk, hiszen a meccs kimenetelének kvázi nincs tétje. Ráadásul magát a játékot is sokkal könnyebb elkezdeni, hamarabb lesz benne sikerélményünk, mint a PUBG esetében, bár azért ha stabilan a tíz utolsó túlélő között akarunk végezni, itt is fel kell kötnünk a gatyánkat rendesen. Összességében a Fortnite könnyedebb játékmenetével, színesebb, animációs filmeket idéző grafikájával és ingyenességével igen széles rétegeket tud megszólítani, így nem is csoda, hogy mára már többen játszanak vele, mint Brendan Greene alkotásával.

A Playerunknown’s Battlegrounds az Epic lövöldéjével szemben egy jóval komolyabb, jóval kompetitívebb játék benyomását keltheti bárkiben. Itt már az elért helyezésért, az ölésekért és a kiosztott sebzésért is virtuális valutát kapunk, melyet akár valós pénzért eladható ládákra költhetünk. Többet kell lapulnunk, ráadásul a karakterek itt jobban beleolvadnak a környezetbe, így folyton résen kell lennünk, ha nem akarjuk, hogy meglepjenek minket. Beletanulni is nehezebb egy kicsit, az első pár meccsünkön tuti nem lesz sok sikerélményben részünk, és későbbiekben is eléggé szenvedhetünk, míg kiismerjük, hogy egy-egy fegyver hogy viselkedik nagyobb távokon például.

fortnite-velemeny-02.jpg

Csak egy maradhat

A PUBG és a Fortnite játékmenete első pillantásra annyira nem is tér el egymástól. Mindkét esetben mindenféle felszerelés nélkül érkezünk a pályára, hogy aztán a véletlenszerűen elosztott fegyvereket és egyéb használati tárgyakat összegyűjtve megütközzünk 99 vetélytársunkkal. A játéktér egyre szűkül, így terelve egymáshoz közelebb és közelebb a túlélőket, a végén pedig az győz, aki utolsónak marad életben. Látszólag mind a Fortnite, mind a PUBG pontosan erről szól, azonban mindkét játék fejlesztői megtalálták a módját, hogy valami egyedivel dobják fel a battle royale zsáner jól bevált receptjét.

A Fortnite esetében az alapjátékban megjelenő építkezést emelték át a battle royale módba. A környezet rombolható, az így nyert nyersanyagokat pedig arra használhatjuk, hogy falakat, platformokat vagy lépcsőket emeljünk rekordgyorsasággal. Így pillanatok alatt teremthetünk magunknak fedezéket a semmiből, vagy küzdhetünk le amúgy áthatolhatatlannak tűnő akadályokat. Mindent összevetve az építés ad egy nagyon kellemes színezetet az összecsapásoknak, ahol a reflexek mellett sokszor a kreativitás is jelentheti a különbséget az élet és a halál között.

A Playerunknown’s Battlegrounds esetében nem kell rombolható környezettel vagy a semmiből feltűnő épületekkel számolnunk, itt a fejlesztők a testreszabhatóságban élték ki magukat. A PUBG-ben ugyanis szinte minden fegyver szabadon módosítható, ha akad nálunk megfelelő kiegészítő. Szerelhetünk rájuk jobb irányzékot, távcsövet, cserélhetjük a tusukat vagy a tárjukat, de hangtompítókat vagy cső alá szerelhető tartozékokat is találhatunk a pályán szétszórva. Ez a szintű testreszabhatóság pedig nagy mozgásteret enged a játékosoknak is: kis szerencsével abszolút a saját ízlésünkhöz formálhatjuk a legtöbb fegyvert.

Érdemes még megemlíteni a térképeket is. Bár a Playerunknown’s Battlegrounds harmadik pályája már jelentősen kisebb lesz, mint a másik kettő, a jelenlegi felhozatal alapján a PUBG-ben sokkal nagyobb kiterjedésű tájakon hadakozhatunk, míg az Epic battle royale játéka kompaktabb terepen játszódik. Ennek megfelelően a Playerunknown’s Battlegrounds-ban felbukkannak a vezethető járművek is, melyek a Fortnite-ból teljesen kimaradtak, cserébe viszont a meccsek közepén jóval hajlamosabb ellaposodni a játék, ami az Epic alkotására annyira nem jellemző.

Most akkor melyik a jobb?

Mindent összevetve szerintem nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy melyik játék a jobb. Míg a Playerunknown’s Battlegrounds-nak van egy komolyabb hangulata, ráadásul testre szabható fegyverekkel érkezik, addig a Fortnite egy színesebb, vidámabb, lazább életérzést áraszt magából, és az építéssel visz egyedi színt a zsánerbe. Épp ezért ha valaki pár gyors meccsre és stressz mentes szórakozásra vágyik, annak valószínűleg a Fortnite jobb választás, míg a kiélezett, realisztikusabb összecsapások kedvelői inkább a PUBG-ben találhatják meg a számításaikat.

Nekem személy szerint valahogy jobban bejött a Fortnite a gyorsabb játékmenetével és az építkezéssel, de jobban belegondolva a PUBG-vel is maximum annyi bajom van, hogy soha nem tudok senkit eltalálni benne.

fortnite-velemeny-01.jpg