A DayZ-ben épp ez a szép: a játékos az élőhalottakat is fenyegetésként éli meg, de az igazi gonosz itt nem a fertőző had, hanem a többi túlélőben rejtőző, minden emberségen felülkerekedő túlélési ösztön. A DayZ persze pont emiatt lassú folyású, nem igazán akciódús program, amit elsősorban a türelmes, felkészült játékosoknak írt a Bohemia Inteactive. A keresgélés, lootolás, kalandozás élménye felülbírálja a megszokott kliséket. Például, ha elhalálozunk, a karakterünknek vége; csak egy új túlélővel indulhatunk útnak újra, akit a pálya bármely pontján elhelyezhet a játék. Persze korábbi hősünk holtteste mellett még megtalálhatjuk az általa összeszedett holmikat, de odáig eljutni nem lesz könnyű.
DayZ
Az ArmA II modifikációjából megalkotott teljes játékban a célunk -- mint minden zombis játékban -- az, hogy túléljünk, ám ennek módja teljes mértékben a realitás talaján marad. A karakterünk sokkot kaphat, eltörhet a lába, éhen/szomjan halhat, vagy egyszerűen elvérezhet egy rosszul elsült ütközet után. Ráadásul a zombik csak a legkisebb rossz: a többi túlélő szándékai sosem ismertek, így az is lehet, hogy a kedvesen integető vándorok valójában vérszomjas rablógyilkosok.
