A Super Robot Wars igen komoly múltra tekinthet vissza, főként Ázsiában, és persze konzolon. Egészen pontosan 30 éves múltra, ami alatt közel kétszer ennyi része és oldalági története jelent meg. Azonban ez az első alkalom, hogy egy rész az egész világon elérhető lett, bőséges angol fordítással. A sorozat lényege, hogy pár egyedi főhős mellett a robotos mangákból és animékből összeválogatott és összemosott karakterek és főleg mechák csatáznak, körökre osztott, klasszikus taktikai ütközetekben, általában egy meglehetősen animés történet keretein belül, ami több tucat órán át elhúzódhat. Ennek megfelelően a játék teljes élvezetéhez nem árt tisztában lenni az adott részbe beleszőtt világok legalább némelyikével.

Sok jó robot kis helyen elfér

A Super Robot Wars 30 esetében ez úgy egy tucatnyi sorozatot jelent, és még néhányat, ahonnan csak egységeket licenceltek a fejlesztők. Kissé sokkoló is lehet, amikor a játék az első pár küldetés alatt bemutat vagy 20 nevesített karaktert, valamint több szervezetet, ellenséget, konfliktust és hivatkozást. És ez még csak az első hullám, hátra van jó pár meglepetés-vendég! Persze a történet úgy is élvezhető, ha szinte senkit nem ismerünk, csak ez esetben nem árt egy kicsit jegyzetelni, és esetleg a neten utánanézni az érdekesebb figuráknak. A vizuális novellaként felépített történetet két eltérő helyszín és két főszereplő között választva kezdhetjük, hogy akár többször is érdemes legyen nekifutni a kalandnak. Onnantól kezdve viszont nagyjából úgy halad és bonyolódik szinte minden, ahogy azt a rokonainál is megszokhattuk. Ami egyben azt is jelenti, hogy elég bő lére eresztették a csaták előtti és esetenként közbeni beszélgetéseket. Aki inkább az akcióra koncentrálna, természetesen áttekerheti ezeket. A stratégiai rész hozza a kötelező elemeket: fejlesztések, képzések, feloldások a szerzett erőforrásokból, több szinten is. Az igazi újdonság a választható nehézségi szint és az open world kivitel, amiben válogathatunk a küldetések, sőt a helyszínek között is. Feladatunk bőven van, nem is jut majd mindre idő, mivel a háttérben ketyeg egy (sajnos egyelőre) rejtett óra, ami idővel kötelezően visszairányít minket a fő küldetéssorra.

Many Punch Mech

A játék lényege természetesen a csata, pontosabban egy nagyon specifikus része, a konkrét ütésváltás. Persze vannak taktikai lehetőségeink: minden mechán több fegyver áll rendelkezésünkre (bizonyos feltételekkel), a csata haladásával pedig különleges képességeket is aktiválhatunk. A kezelőfelületen és kezelésen még lehetne csiszolni egy kicsit, például az egér jobb kihasználására, de aki már játszott néhány taktikai RPG-vel, ki fogja ismerni magát. Aztán, ha két mecha elég közel kerül egymáshoz, és az előzetes (néha kissé csalóka) statisztikákból úgy érezzük, hogy megéri, jöhet a pofozkodás. Ez az, ami igazán számít a rajongók többségének, és a készítők boldogan, animébe illően látványos, és néha egy percnél is hosszabb támadási manőverekkel szolgálják ki az igényeiket. Ha valaki sietne, ez gyorsítható, átugorható, sőt ki is kapcsolható (utóbbi esetben a játék chibi figurákkal foglalja össze az eredményt), bár ezzel elvész a prezentáció lényege. Ellenben, ha valaki csak a látványos robot-balettre koncentrálna, ideiglenesen egységei irányítását is átadhatja a gépnek, ami elég jól boldogul saját maga ellen, de így nem mi választjuk ki, hogy kivel kit támadunk.

30 év gyakorlattal

A grafika a vizuális novella részben kellemes, a csaták térképén inkább csak funkcionális, de a támadások animációi fantasztikusan látványosak. Szintén kiemelkedően jó lett a zenei anyag, amit egyedül az árnyékol be némileg, hogy kikapcsolhatatlan, maximum lehalkítható. Egyértelmű, hogy az SRW rajongóinak kihagyhatatlan a Super Robot Wars 30, mert rengeteg időt eltölthetnek benne. Akik a játéksorozatot még nem ismerik, de a robotos animéket, vagy csak úgy a mecheket imádják, és felvillanyozza őket a lehetőség, hogy irányíthassák az óriásokat a csatákban, azoknak is érdemes felvenni a kívánságlistára, némi karácsonyi leárazás reményében.