Sokáig gondolkodtam, hogy miről írjak a Metal Gear Solid 4 végigjátszása után. Elsőként természetesen egy sima élménybeszámolóba akartam belefogni, mint annak idején a korábbi játékaimnál is. Már eltelt néhány nap az MGS befejezése után, de nem bírtam rászánni magam, hogy nekifogjak, talán be sem tudnám pontosan mutatni mekkora élmény volt végigjátszani. Ehhez persze kellett az is, hogy az előző részekről is csak szuperlatívuszokban tudok beszélni. Helyette kíváncsiságból utánakerestem a neten, hogy mások mit gondolnak a programról. Nem a kritikusok, hanem a játékosok. Nem nagyon szoktam ilyet tenni olyan programoknál, melyek kiemelt helyet foglalnak el az általam felállított rangsorban, mivel sokszor belefutok ok nélküli leszólásokba, hozzá nem értő emberek véleményébe, melyeken aztán jól felidegesítem magam. De azt gondoltam, hogy ez mégiscsak az MGS4, még ha nem is szereti mindenki, elismerik "kiválóságát". Hát mit ne mondjak, alaposan meglepődtem. Bár tömegével találni áradozó kritikákat a neten, nem kevés éles kritikába és lehúzásba is belefutottam.



Innentől már direkt a negatív véleményekre voltam kíváncsi. Olyan szavakra kerestem rá a Google-ön, mint "Why does MGS4 suck?" vagy épp az "MGS4 overhyped". Mondanom sem kell, szép számmal találtam eredményeket. Kizárólag a hosszabb, kifejtett véleményeket olvastam el, például blogokat, játékosok értékelő cikkeit. A következő eredményt szűrtem le. Természetesen itt is volt olyan, aki hülyeségeket írt. Aki nem tudta, hogy mire kell számítania egy MGS játékban, vagy épp egy új Splinter Cell-t várt Kojima művének képében. De voltak olyanok is, akik olyan hibákat írtak le a programban, melyek tényleg ott vannak, viszont nagy rajongásomban én észre sem vettem őket. Azért nem vettem észre őket, mert nincsenek ott. Nos igen, hibák, amik mégsem hibák, biztos furcsa ilyet olvasni. Az egész attól függ, hogy ki a játékos. Ha az MGS sorozatot teljességében nem ismerő játékosról van szó, annak "sokkoló" lehet az a játékmechanika, történetvezetés, melyet az MGS4-ben láthatunk. Olyan játékosok is vannak, akik a PS3 hardware-es képességei miatt olyan minőségi ugrást vártak az MGS3-ról a négyre, mint például az utolsó szegletig bejárható játéktér, ahol az utolsó egérlyukba is bepillanthatunk (mondanom sem kell, az MGS sosem volt Oblivion vagy GTA, bár a háromban relatíve nagy bejárható terület volt), a grafikánál fotorealisztikus megjelenítést, az AI-nál Skynet szintű mesterséges intelligenciát vártak. Csoda, hogy csalódtak? Ja és voltak olyanok is, akik teljesen új játékmechanizmust akartak a játékba, mert szerintük ez a mostani már elavult. Itt most elsősorban az irányításra, célzásra gondoltak a játékosok. Igaz, hogy a negyedik rész mechanizmusa nagyrészt a harmadik epizód működését veszi át, de miért lett volna jó, ha a mai divatos trendnek megfelelően mindent lebutítunk, hogy aztán kétgombos játék legyen az MGS4-ből. Ezek a játékosok amúgy ugyanazok, akik a japán játékokra általában jellemző egyedi (szerintük nehézkes és elavult) irányítást szidják, legyen akár szó Final Fantasyról, Last Remnantról, régi Resident Evilről vagy Silent Hillről. A n00b-oknak így is bekerült az automata célzás funkciója a játékba.

Végül vannak azok a játékosok is, akik azt mondják, ez bizony így szép és jó, nem kell mindent nyugati mintájúra formálni. Az MGS4 úgy fantasztikus, ahogy van. Na őket szokták mások szépen le-fanboy-ozni. Ilyenkor tudnám lefejelni a monitort. Elismerem, hogy vannak a veszélyes fanboy-ok, akik azt mondják, hogy csak az ő kedvencük a jó, minden más egy nagy fos, és különben is húzzál anyádba. Ezek faszok. De hogyha a játékos nem szid mást, csak annyit mond, hogy az MGS4 képében Kojima bizony zseniálisat alkotott, és számára ezek a felsorolt hibák nem hibák, akkor őt ne nevezzük fanboynak, mert ő rajongó. Nem ugyanaz a kettő, kérem szépen. Egyébként én az utóbbi kategóriába sorolom magam, bár lehet sokan inkább egy pehelysúlyú fanboynak neveznének. :D Nézzük, milyen hibákat tartalmaz a kritikus játékosok szerint az MGS4, valamint egyet értek-e velük, vagy sem. Szerencsére annyira senki sem volt elvetemült (vagy legalábbis nem olvastam róla), hogy a grafikát szidja. Kétségtelenül az egyik legszebb játék ami valaha készült. Emlékszem, Sasa a PC Gurus tesztben szebbnek nevezte a Crysisnál is. Kérem, a hőbörgők üljenek vissza a helyükre! Köszönöm. :) Nem tisztem eldönteni, hogy ez így van-e. A Crysis kétségtelenül a legfotorealisztikusabb játék, ami jelenleg létezik. Azt viszont tudomásul kell venni, hogy a szépséget nem fotorealisztikusságban mérjük, hanem teszem azt részletgazdag megjelenítésben és stílusosságban. És ezen a téren bizony nem kell szégyenkezni az MGS4-nek. Na de lássuk tényleg a "hibákat".

FIGYELEM SPOILER VESZÉLY!!!

Rossz szinkron

Valamelyik oldalon külön kiemelték David Hayter szar szinkronját, hogy csak erőlködik az öreg Snake szerepében. Azok számára, akik nem tudnák, David a legelső MGS játék óta adja a hangját Snake karakterének, szinte egybeforrt jellegzetes orgánuma a karakterrel. Ezúttal egy öreg, testileg lassan leépülő Snake bőrébe kellett belebújnia, és véleményem szerint kiváló alakítást nyújtott. Bár nincs olyan sok szövege, mint az MGS3-ban például, de jól beleéli magát a szituációkba. Néhány játékosnak az szúrta a szemét, hogy sokat köhög, meg hörög. :) Hát Snake a halálán van, fél éve van hátra, a teste, tüdeje lassan feladja a küzdelmet, plusz Snake még így sem tud leszokni a dohányzásról. Vajon nem reális, hogy előfordul nála köhögőroham? Kojima így azt is elérte, hogy még jobban sajnáljuk Snake-et, hiszen látjuk mit kell elviselnie. Akármekkora hős is Snake, ő is ember. Meg különben is...japán játékban szar szinkron? Legközelebb meg azt mondják, hogy lapos a Föld. Na jó, tudom ez kicsit túlzás, de a japánok a szinkronra általában oda szoktak figyelni (kivétel a Resident Evil 1, ami borzalmasan gagyi XD ).

Túl hosszú cut-scene-ek (átvezető animációk)

Ez a probléma nagyon sok kritikában felmerült, legyen az amatőr, vagy egy magazin írása. Ebben még van is valami igazság, hiszen a záróvideó például több, mint 1 órás, és az egyes fejezetek közti átvezetők is fél-fél órásak körülbelül. De hogy ez hiba lenne? Ha poénra akarnám venni azt mondanám, hogy ébredjenek már fel, ez a METAL GEAR SOLID! De most komolyan, a sorozat minden tagjára jellemzőek a hosszú videók, és minden új részben egyre hosszabbakká váltak. Jaj, de ezek teljesen feleslegesek, semmi lényegesről nem maradnánk le ha felét kivágnánk - jön a sok sírás. Tényleg? Nézzük csak...van egy húsz éves játéksorozatunk, amely részei szorosan összefüggnek egymással, ezek tele vannak részletesen bemutatott, visszatérő karakterekkel, nem mellesleg az egész széria sztorija az egyik legösszetettebb a játéktörténelemben, melyet nem egyszerű megérteni. És nem azért, mert illogikus, meg zagyvaság, ahogy azt néhányan mondják. Hanem mert körülbelül 40 évet ölel fel a sztori, melyben van egy világméretű politikai, gazdasági, katonai összeesküvés, témája az nukleáris fegyverkezés, a nanotechnológia, a klónozás, a társadalom irányítása, a cenzúra, az információk manipulálása. Namár most egy ilyen sztorit Kojima stílusban lezárni nem 2 perces dolog. A Kojima stíluson azt értem, hogy neki mindig a filmszerű átvezető videók (és rádióbeszélgetések) voltak a történetmesélés eszközei. Persze lehet másképp is sztorizni. Lehet úgy, mint pl anno a FEAR-ben, hogy néha-néha meghallgattunk egy üzenetet a telefonon, aztán malmozhattunk azon, hogy most What the Fuck?! van. Nem azt mondom, hogy az a fajta történetmesélés rossz!

A történetmesélésnek számos módja van, sokszor teljesen a játékmenetbe van integrálva (pl. Half Life), de sokszor (főleg japán játékoknál) hosszú átvezetők keretében fejtik ki a sztorit. Nem is értem mi ezzel a baj? Tény, hogy ezek nem fél órás casual játékok. Aki nem tud rászánni elég időt, az ne üljön le elé, vagy csak olyankor amikor van ideje. Különben is, az ezernyi játék közül nagyon kevés operál ilyen hosszú átvezetőkkel, nem értem miért ne lenne létjogosultsága azoknak a programoknak, melyek így egyfajta átmenetet képeznek a játékok és filmek között? A Fahrenheit szinte egy nagy átvezető animáció volt, csak interaktívabb, a Heavy Rain meg végképp az lesz. Persze olyanok is voltak, akik olyan baromságokat mondtak, hogy 10 órás átvezetők mellett alig pár óra volt a tényleges játék. Ne nevettessék ki magukat. A számláló 24 óra teljes játékidőt mutatott az MGS4 végén, melyekből ha jól tudom 9-10 óra között van az átvezetők hossza összesen. Ergo 15 óra tiszta játékidőről van szó. Tudom, hogy nem én vagyok a legprofibb játékos, nem játszi könnyedséggel pörgetem ki a játékokat. Szóval biztos vannak akik kétharmad ennyi idő alatt is végigviszik, de a 10 óra még így is simán elmegy. Arról már nem is beszélek, hogy milyen érzelem- és akciódús, kis híján CG filmeket megszégyenítő átvezetőkről van szó. Bár némelyek szerint ezek is szarok, de erre már nem vesztegetek több szót, annyira vicc kategória a dolog. Az átvezetőknek Kojimánál nem csak a történetmesélésben van ráadásul szerepe, hanem hogy érzelmeket váltson ki az emberből. És ha ehhez ehhez végig kell néznem egy órás videót, hát legyen. Amikor leülök játszani, akkor én szórakozni akarok, és ezt nem csak billentyűk és az egér vagy controller püffölésével valósulhat meg, hanem passzív szemlélődéssel is. Persze ezt embere válogatja, nálam mindenesetre ez a helyzet. Vannak, akik azt mondják, ha fimet akarnak nézni, akkor beülnek a moziba, vagy bekapcsolják a tévét. Részemről kíváncsi lennék, hogy melyik moziban mutatják be a "Metal Gear Solid összes"-t?

Rossz sztori

Igen volt aki ezt is mondta, egészen pontosan azt, hogy nevetséges, túlbonyolított sztori, ami tele van történeti hiányosságokkal. Hát kérem, tessék elolvasni a cut-scene-ekről szóló bekezdést, mert ott a sztoriról is szó volt. Ahogy írtam, ez nem könnyed délutáni mese. Igenis ehhez kell bizonyos fokú érettség, kell a korábbi játékok ismerete. Nem mondom, hogy első végigjátszásra mindent megértettem, mert akkor hazudnék. Tudom, hogy szükség van még pár újrajátszásra, és nem csak a negyedik, hanem minden részhez. Ha valakinek pedig a végigjátszások után kérdése van, annak ajánlom a PS Store-ból ingyenesen letölthető MGS adatbázist, melyben szinte mindenre rá lehet keresni.

A játék már egyáltalán nem stealth (lopakodós) játék, inkább akció lett

Hát ez az egyik kedvencem. A következőre alapozták egyesek a kijelentést. A játék során bármikor tudunk fegyvert vásárolni egy fegyverkereskedőtől, akár tűzharc közben is. És való igaz, hogy az előző MGS-ekkel ellentétben, ebben a részben szinte bármikor játszhatunk Rambót, és így a játék sokkal könnyebbé válik. De kérdem én, ki kényszeríti rá őket, hogy össze-vissza lövöldözzenek? Az esetek 90 %-ában adott a lehetőség, hogy lopakodva oldjuk meg a küldetéseket, mindössze nem vagyunk rákényszerítve. Kojima ezáltal megpróbálta elérhetővé tenni a játékot a más stílust kedvelő játékosok számára is. Régi MGS-es vagy? Mire vársz, itt vannak a jól megszokott lopakodó mozdulatok, sőt számos újdonság is van. Inkább akcióznál egyet? Nosza, mire vársz, csőre tölts, és hadd hulljon a férgese. Csak ne mondjuk azt, hogy ez egyáltalán nem lopakodós játék. Attól függ, mit akarunk játszani.

A játék tiszta fanservice, semmi más

Voltak, akik fanservice-nek nevezték a játékot, mert a régi játékokból is felbukkantak szereplők, felbukkant két Metal Gear is, visszatértünk régi helyszínekre. De ezek egyike sem öncélúan történt. A karakterek nem csak 1-1 percre szerepeltek, a történet szempontjából fontosak voltak. A Metal Gear-ek a játék egyik legizgalmasabb összecsapásában vettek részt, a régi helyszín, meg egy teljes fejezet otthonául szolgált, miért lett volna öncélú a szerepeltetése? Nem is értem ezt a fanservice dolgot.

Ennyi lett volna, ezek voltak az általam fontosnak tartott hibák, amik nem hibák. Hogy ezek után megérdemli-e az MGS4 a 100 %-os értékelést? Régen amellett kardoskodtam, hogy teljesen tökéletes játék nem létezik. Talán az a játék lenne tökéletes, amit mindenki szeretne, és semelyik részébe nem lehetne belekötni, ez persze sosem fog megvalósulni. A Gamerankings.com oldalon látható, hogy azért jópár játék kap 100 %-os értékelést a magazinoktól. Halo játékok, GTA4, Gears of War. Hát melléjük könnyedén befér az MGS4 is. De még ha maguk a játékok nem is kapnak tökéletes értékelést, a Metal Gear sorozat egésze (Metal Gear, Metal Gear 2: Solid Snake, Metal Gear Solid, Metal Gear Solid 2, Metal Gear Solid 3, Metal Gear Solid Portable Ops, Metal Gear Solid 4)  10/10-et kap tőlem. Ez kifejezi azt az élményt, amit ezek a játékok nyújtottak nekem az elmúlt években, és amit nagyon kevés másik játék nyújtott. Köszönöm Hideo Kojima, köszönöm Snake...




Salute to Snake