Az E3 2014 nemcsak örömöt és csalódást, de meglepetéseket is hozott, igaz, korántsem olyan sokat, mint amennyit az új konzolgeneráció első aktív évének legnagyobb videojátékos kiállításától vártunk. Így aztán, bár eredetileg szerettünk volna egy harmadik top ötös listát felállítani, a kevés induló miatt úgy döntöttünk, hogy különösebb rangsorolás nélkül mutatjuk be az E3 legnagyobb meglepetéseit. Ahogy eddig, úgy most is szubjektív összeállításról van szó, amire nem férhetett fel minden indie gyöngyszem vagy érdekesség, és nem is csak játékokról lesz szó, hanem különös, megdöbbentő eseményeket is felidézünk a show-ról, árnyalva kicsit a képet.

Doom videó az első napra

Az id Software nem John Carmack felmondása óta változott meg drasztikusan, hanem a Doom 3 megjelenésének forró augusztusi napjának felvirradásától. Az után ugyanis, hogy a végzet harmadik eljövetele lecsapott a PC-s játékosokra, az id mintha nem tudott volna mihez kezdeni magával. A csapat tagjai összevissza csapongó nyilatkozatokat tettek, olyasmit emlegettek, hogy az új játékuk egy kicsi, hamar elkészülő projekt lesz, majd három év csönd után bejelentették a Rage-et, hogy alig száradhasson meg a tinta a gamer-magazinok címlapján, máris mindenki a Doom 4 hivatalossá tételének örülhessen.

Aztán eltelt egy év, eltelt kettő, eltelt, sok a Rage pedig végül 2011-ben jelent meg, egy máig meg nem magyarázott kiadóváltás közepette, sőt, a játék készítésének utolsó fázisában az id Software még a függetlenségét is feladta a ZeniMaxért (ami ugye a Bethesda anyavállalata). A Rage… nos, szódával elment, igazából alig emlékszik rá a játékvilág, és ennek sajnos oka van. Átlagos, kellemes, de minden újdonságot és merészséget kínosan kerülő shooter lett belőle, unalmas kocsikázással és szerepjátékos elemek felvonultatásával. És hogy mi lett a Doom 4-gyel? Nos, először semmi, hallottunk ígéreteket az idtől, melyek szerint a Rage után egyből bemutatják a démonos FPS-t, de a légvárak sosem épültek fel, a Doom 4 fejlesztése pedig 2011-ben (vagy 2012-ben, igazából nem ismert a pontos év) újrakezdődött, ezúttal simán Doom cím alatt.

Idén aztán kicsit forróbb lett a talaj, az id Software bejelentette, hogy a Wolfenstein: The New Order mellé a PC-s, Xbox One-os és PS4-es játékosok kapnak majd egy bétakulcsot az új Doomhoz, a játékot pedig minden előjel nélkül az E3 2014 ideje alatt egy videóval reklámozták be: az idei QuakeConon leleplezik a 2008-ban bejelentett horror-FPS-t, hurrá, énekeljünk! A beharangozó trailer persze a Wolf mellé csomagolt kulcs után talán nem tűnne annyira meglepőnek, legalábbis akkor, ha nem egy Doomról lenne szó. Az id Software viszont már az első Quake óta nem veszi komolyan a megjelenési dátumokat, és még csak éveket sem mondanak, hanem rávágják, hogy „when it’s done”. Ezért is nem jutott még csak eszünkbe sem, hogy az idei E3 során a Doomról is szó lesz, főleg nem egy olyan rövid, de velős videó képében, mint az alant látható kedvcsináló. Na, ki várja tűkön ülve a QuakeCont?

Rainbow Six: Siege bejelentés

A Rainbow Six-sorozatra régóta rájár a rúd, és igen, ki merjük mondani, hogy a viszonylag jól sikerült Vegas és Vegas 2 sem tartozik teljes mértékben a sorozathoz. Azok inkább kooperatív TPS-ek, mintsem ténylegesen taktikus akciójátékok. Márpedig az eredeti Rainbow Six a Ghost Reconnal és az Operation Flashpointtal egyetemben azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a valóságot szimulálva mutassa be a különleges osztagokban szolgáló katonák nem mindennapi bevetéseit. Ezt a szellemet idézte vissza az E3 Ubisoft sajtókonferenciájának utolsó, egyben legnagyobb dobása, a Rainbow Six: Siege, melyet egy in-game demóval prezentált a kiadó.

A Rainbow Six-sorozat régen bejelentett, ám végül úgy néz ki, elkaszált Patriots című terrorelhárítós epizódja helyett egy klasszikus RS-játékot kapunk a Siege képében, melyben a szivárványosztag túszmentéses, bombahatástalanítós, rosszfiúelkapós akcióit éljük át, ráadásuk 6v6-os multiplayerben. Bizony, bár a küldetések tele vannak scriptelt elemekkel, mind a Ranbow Six, mind az ellenség tagjait valós személyek testesítik meg. Sajnos a Siege-ről sok más nem derült ki az E3-on, legalábbis azon túl, hogy szépnek nem lesz szép, de már a bemutató ténye is elég kellemes meglepetés volt az amúgy abszolút kiszámítható konferencián.

Microsoft sajtókonferencia

Tavaly az Xbox One-t és az MS show-ját találtuk a legrosszabb E3-as élménynek, idén viszont meglepően jól szerepelt a redmondi óriás. Annak ellenére mármint, hogy Phil Spencer Xbox-főfőnök filozófiája szerint a PC-nek nincs keresnivalója az E3-on, ezért csak konzolos játékokról volt szó (leszámítva az alapvetően multiplatform címeket). Az Xbox One-t az utóbbi időben nagyon sok támadás érte mind a szakértők, mind a vásárlók részéről. A gépből cirka fele annyit vettek eddig, mint a vele együtt startoló PS4-ből, a fejlesztők képtelenek rendesen kihasználni az EDRAM miatt nehézkes adatkommunikáció teljes sávszélét, egy sor 1080p és 60 fps alatti technikai adatot mutató játékot eredményezve. Don Mattrick álma, a Kinect-alapú konzol az Xbox One DRM-jével együtt pukkant ki, már kapható a jóval olcsóbb, mozgásérzékelős kémkamerát nélkülöző kiszerelés.

Összefoglalva tehát: az Xbox One durva hátránnyal indul a vásárlók kegyeiért. A Microsoft is tisztában van ezzel, Spencer pedig láthatóan kiváló ember arra, hogy kivezesse a Xbox-hajót a PS4 keltette viharok tengeréről. A sajtókonferencián ismét láthattuk a Sunset Overdrive-ot, mely immár sokkal meggyőzőbb volt, mint pár hónappal korábban, sőt, a The Witcher 3: Wild Hunt Xbox One-os változata is élőben futott a kivetítőn, hogy mindenki meggyőződhessen a jövő év talán legszebb játékának kifogástalan xboxos átirata felől. És természetesen a kötelező Call of Duty bemuató sem maradt el, mely azonban idén sokkal-sokkal jobbnak tűnt, mint a tavalyi Ghosts-anyag – talán a Sledgehammer Gamesben még maradtak tehetséges fejlesztők, és nem a PR-részleg igyekszik leprogramozni náluk az intelligensen úszó halakat.

Ráadásul a Microsoft a hardcore-rajongóknak is igyekezett a kedvére tenni. Csodaszép Forza Horizon 2-t, Halo: The Master Chief Collectiont, némi Halo 5-öt és egy kiábrándító Fable Legends bemutatót láttunk, megfejelve egy kis Divisionnel és egy masszív Crackdown-bejelentéssel – mely utóbbiról kiderült, hogy bár mindenki render-videónak hitte, valójában teljesen in-game volt! Az Xbox One tehát köszöni, jól van, Spencerék pedig tudják jól, hogyan kell bánni a márkával szemben szkeptikussá vált játékosokkal. A magunk részéről nem vártunk ilyen minőségi microsoftos felhozatalt, és örömmel fogadtuk a zöldek visszatérését.

Xbox One

„Criterion clusterf*ck”

Obo kolléga jellemezte így az egyelőre cím nélkül bemutatott Criterion-játékot, ami az EA sajtókonferencia egyedüli váratlan érdekessége volt -- és milyen jól fején találta a szöget! A programról nem sokat tudunk, még a címe sem ismert, de láttunk pár jó kis képet, amik alapján a Criterion újradefiniálja a sandbox élmény fogalmát. Ejtőernyőzés, motorcsónakozás, jetskizés, autózás, száguldás és rombolás, mindez trópusi luxuskörnyezetben, látványos grafika (Frostbite 3?) tálalásában. Ha egy no-name kis csapat rukkolt volna elő ezzel a semmi kis bemutatóval, valószínűleg szóra sem méltattuk volna a dolgot, tekintve viszont, hogy a Criterion egyszer már megemelte a szemöldökünket a zseniális Burnout Paradise-szal, és még a Need for Speedbe is képes volt életet lehelni a 2010-es Hot Pursuittal, hajlamosak vagyunk elhinni, hogy itt bizony valami nagy dolog készül. Megjelenés egyszer, ha kész lesz.

Nuku prev-gen

Érdekes és általános észrevétel az E3 2014-gyel kapcsolatban, hogy a legutóbbi konzolgenerációt teljesen hanyagolta a show. Nem láttunk Xbox 360-as játékokat, se PS3-asokat, és bár a bejelentett és bemutatott alkotások nagy része megjelenik a tavaly leköszönt gépekre is, a durván butított változatok egyszerűen nem ütötték meg a kiállítás ingerküszöbét. Mindez egyébként azért különös elsősorban, mert az E3-as játékok többsége azért bőven nem next-gen, azaz ha kompromisszumokkal is, de futtathatók lennének a több éves masinákon, és csak azért jönnek ki PS4-re és Xbox One-ra, mert azokat a konzolokat még megveszik az emberek.

Mindez elméletileg, illetve üzleti szempontból nézve teljesen rendben van: minek fordítsunk extra erőforrásokat egy program fejlesztésére, ha egyszer egy sima HD-sített változat is megteszi? Igen ám, de ha a játékosok igényei felől közelítünk a kérdéshez, már nem ilyen egyszerű a helyzet. Az Xbox One és a PS4 egy új korszak hírnökei, mely akkor is eljön, ha a nagy játékcégek pénztárcája nem örül neki annyira. Így előbb-utóbb muszáj lesz tényleges újdonságokat mutatni a vásárlóknak, főleg, ha már 2014-ben sem méltatta senki említésre az előző generáció képviselőit. Ja, és csak úgy mellékesen megjegyezzük, hogy a PC-sek sem igazán élvezhették az E3-at idén, bár ez már lassan megszokottá válik...

Xbox 360 és PS3