„...Jump in the cockpit and start up the engines...”

Nem hiába volt már rá utalás korábban, hogy a Wargaming játéka letisztultság és lényegre törés tekintetében új fokozatot jelent még az MMOG-k szerteágazó vadhajtásokkal teli világában is. Ugyanis attól függetlenül, hogy valaki épp most kezdi el a játékot, vagy már több száz, netalán több ezer lejátszott ütközetet tudhat maga mögött, ugyanúgy, gyakorlatilag minden különösebb szöszölés nélkül, egyetlen gomb megnyomásával azonnal (na jó, szinte azonnal) a csatatéren találhatja magát.

A játék elve a csapat alapú harcászat (lenne...), ahol az oldalankénti 15 fő minden egyes játékosára mind egyéni- (saját szerepkör maradéktalan betöltése), mind csapatcélok (globális győzelem) várnak. Meccset nyerni pedig legegyértelműbben az ellenséges járművek maradéktalan lelövöldözésével lehet. A földi célpontok megsemmisítése persze valamelyest előrelendítheti a cél elérését, azonban totálisan opcionális tényező -- egyetlen raktár, légvédelmi állás, vagy radar elpusztítása nélkül is simán meg lehet nyerni a csatákat. Ráadásul, akárcsak a harckocsis „kistestvérben”, az aktív PvP-ben való részvétel jelenti a legtöbb TP-t és kreditet egyaránt. (Tehát a kiosztott sebzésért és lelőtt gépekért SOKKAL több jutalom jár, mintha valaki zéróba egyenesíti az ellenfél összes földfelszíni épületét.) Azonban a gondok valahol itt kezdődnek el.

Hogy a WoT-ból megörökölt meccslétrehozó (angolul matchmaking, röviden MM) rendszer nem áll a helyzet magaslatán, azzal jobbára igencsak finoman és nőiesen fogalmaztam. Történetesen arról van szó, hogy egyazon ütközetbe nem csupán kizárólag azonos szintű (tierű) repülőgépek vehetnek részt, sőt! Jobbára az MM szinte minden ütközetnél teljesen kihasználja a szisztéma nyújtotta tág határokat, és a csatákba két tier különbséggel pakolgat be résztvevőket, s teszi ezt mintegy teljesen automatikusan, popkulturális idézettel élve „...emberi beavatkozás nélkül...”. De hogy miért is generál ez problémát, holott a WoT indulásánál három szint/tier különbség is lehetett az adott meccsek során?

Nos talán azért, mert a levegőben kicsit macerásabb el-, és/vagy fedezékbe bújni az ellenséges pergőtűz elől. A WoT játéktechnikája ugyanis (földfelszínről lévén szó) igen sok taktikai helyezkedést engedélyez, így a kisebb és effektíve „gyengébb” járműveknek van némi esélyük az ellenfél csatársora oldalába vagy mögé kerülni, ahonnan a harckocsik gyengébben páncélozott, védtelen részeit célozva sikerrel érvényesülhetnek a harcban. Mi több, a WoT-ba integrált lopakodás-felfedezés rendszernek köszönhetően ezt akár teljesen észrevétlenül, lesből is megtehetik. Az apróbb méretű lánctalpasoknak ráadásul sokszor megvan azon előnyük is méretesebb társaikkal szemben, hogy gyorsabbak, mozgékonyabbak azoknál. Így például egy M46-48-as Patton is bátran felveheti a nyílt sisakos küzdelmet mondjuk egy Maus-zal, ami bár 2-3 lövéssel simán eltakaríthatná a kellemetlenkedő kullancsot az útból, jó eséllyel sosem fogja tudni ráfordítani ágyúját támadójára.

No de mi a helyzet akkor, ha nincs fedezék, nincs álcázás, mindenkor, mindenhol, mindig mindenki látszik, ráadásul a nagyobb -- és effektíve leegyszerűsítve „erősebb” -- gépek jócskán túltesznek kisebb, gyengébb társaikon, mind mozgékonyságban, mind végsebességben, mind pedig tűzerőben egyaránt? (Főként az utóbbiban...) Ráadásnak hab a tortán, hogy a magasabb tier több anyagi potenciált, ráfordított játékórát, ebből következően jobb felszereltséget és tapasztaltabb legénységet is feltételez... Márpedig a WoWp-ben már egyetlen tier különbség is végzetes lehet – szintben/tierben azonos fokon lévő gépek közti balanszolásra meg egyenesen kár a szót vesztegetni, hiszen a játék alig lépte még át a nyílt béta startjának rajtvonalát.

Mindezek által a konkrét játék degradatíve kiemelt jellegében leginkább egyfajta ön- és közveszélyes fogócskára hajaz, amiben ráadásnak gyakran még csak nem is a potensebb fél győzedelmeskedik, hanem a szerencsésebb... Ja, hogy nem említettem volna? A tankos példával ellentétben itt nem igazán lehet arra bazírozni, hogy bármilyen lövés le fog pattanni a „páncélzatról”... (Ó, ti kis naivak!) És akkor ha már nekikezdtem, szót ejtek a játék másik kiakasztó tulajdonságáról: az irányításról.

A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!