A cipőbűvölő filmkritika

Adam Sandler új filmje, a Cipőbűvölő egyszerre szeretne gondolkodtató fantáziafilm és visszafogott vígjáték lenni, ez azonban nagyon nem megy neki.

Adam Sandlert lehet szeretni vagy utálni, rossz színésznek nevezni azonban nem, mert igenis volt jó filmje, elég csak a Don Cheadle-lel közösen jegyzett Üres város című drámára gondolni, vagy épp a maga primitív módján igenis bájos 50 első randira. Ezek sorába próbálja beszuszakolni magát a Cipőbűvölő is, inkább kevesebb, mint több sikerrel.

Maga a történet egy New York-i cipészről, Maxről szól (Sandler), aki az apjától örökölt családi vállalkozás minden terhét magára vállalva szimplán csak utálja az életét. Egy nap azonban rámosolyog a szerencse: kiderül, hogy apja ősrégi varrógépe megbűvöli a kuncsaftok cipőit, és amikor Max magára ölti azokat, felveszi a tulajdonosuk alakját. A szerepcserés formula ősrégi koktélja persze megannyi bonyodalmat szül, ám szerencsére az alkotók megpróbálták elkerülni a legtöbb klisét, és egy alvilági történetbe keverték bele az egyébként tipikus „kis ember” karakter Maxet.

A cipőbűvölő

A New York-i maffia nem túl vidám világa természetesen az egész filmre kihatással van, csakúgy, mint a szegénynegyedben tengődő Max, valamint a vele élő, súlyosan demens, idős anyukája – egy szóval ne tessék hangos felnevetésekre számítani, a moziban alig akadt olyan sajtós kolléga, aki lelkesen hahotázott egy-egy poénon. Ez persze nem baj, egy komédia is lehet sötét, főleg, ha olyan komoly témákkal foglalkozik, mint az útkeresés, a szegénység, a kisebbségi érzés, vagy a manapság kihalófélben lévő szakmák meg nem becsült volta. Az viszont már nem biztos, hogy jól áll egy darkosabb vígjátéknak, ha a karakterek néha ellentmondásosan viselkednek, papírforma közhelyeket puffogtatnak el, a sztori pedig annyira összezavarodik a végére, hogy Eredet-rajongó legyen a talpán, aki minden egyes apró jelet képes feldolgozni a katarzis alatt.

És ezzel el is jutottunk a Cipőbűvölő legnagyobb hibájához: az unalmas, egyéniség nélküli karakterekhez, akik közül talán Max az egyetlen, akivel minimálisan együtt tudunk érezni. Persze vele is csak addig, amíg fel nem ölti egy gyönyörű fiatal nő barátjának a cipőjét, hogy mint valami perverz állat, meglesse a hölgyet zuhanyzás közben. Sőt, akár szeretkezne is vele, ha nem jutna eszébe, hogy a cipőt levenni ugyebár nem lehet következmények nélkül…

A cipőbűvölő

A természetfeletti szál egészen a film végéig magyarázat nélkül marad, és csak afféle metaforaként van jelen. Az utolsó tíz percben azonban egyszer csak özönleni kezdenek a felmerült kérdések válaszai, kiépítve egy korrekt univerzumot, amit látva azt kívánjuk, hogy bár a játékidő felénél történt volna mindez, mert akkor a sztori nagyobb része még előttünk állna, és a tétek sem volnának olyan alacsonyak, mint amilyenek. Így viszont a Cipőbűvölő azonnal folytatásért, mi több, franchise-ért kiált, ami hatalmas kitolás a nézőkkel, hisz bár végül Max révbe ér, mégsem érezzük úgy, hogy erre vártunk másfél órán át. Hiába, a forgatókönyvön lett volna még mit csiszolni.

Furcsamód azonban több negatívumot nem igazán tudok felróni a filmnek, pedig Sandler utóbbi években nyújtott teljesítménye alapján egy fingós-hányós vígjátékra számítottam, amiben Dustin Hoffman és Steve Buscemi is csak azért jelenik meg, hogy legyen valakiket megalázni a vásznon (á la Al Pacino). Ez azonban nem így van. A Cipőbűvölő nem bunkó, nem alantas, nem gusztustalan, nem offenzív, sőt, néha kellemes, hangulatos és érdekes – épp ezért szomorú, hogy a forgatókönyv hiányosságai miatt csak közepes filmélményként értékelhető.

5/10 - közepes